handdator

Visa fullständig version : Klonkljud bak



Joffo
2008-04-05, 16:15
Hej allihop

Jag har en Golf 4a 1.6 från 98 som nu i veckan har börjat låta knack å klonk från bakvagnen när jag kör över ojämnheter och gupp. Vad jag kan se så ser fjädrar å dämpare ok ut.

Det jag undrar är om man har krängningshämmare bak på min bil, har hört att dessa har bussningar som kan bli slitna och ge upphov till oljud. Vet att det finns fram men är osäker på bakvagnen, kanske är nåt annat...

Tacksam för svar till en undrande.

Särkelä
2008-04-05, 18:36
Säker på att det är bak?

Om du är det så kolla in bussningarna till bakaxeln. Dom e nog dålig. börja komma nu både på A3 o goffe fyrorna att dom e kass.

Joffo
2008-04-05, 20:05
Ja jag är säker på att det är bak, tack för tipset ska kolla dem. Låter som att det är farligt om de är dåliga, är det så?

Särkelä
2008-04-05, 20:25
JOda. e ju inte direkt bra. polarens A3 började hela bilen åla sej fram o tebax över vägen när man kom upp i lite hastighet.. redigt äckligt.. Men det kan du se rätt enkelt om dom e dåliga. bara spring ut te bilen o sparka på däcket bakifrån o fram altså på slitytan studsar det mycke så att du ser att det rör sej mycke fram o tebax så e dom dåliga..

Spaza
2008-04-05, 21:22
Bussningarna i bakaxeln brukar ge upp strax efter 20.000 mil på både Golf III och Golf IV. Här är en fin guide hur dessa byts. http://forums.vwvortex.com/zeropost?cmd=tshow&id=1980960

Joffo
2008-04-07, 16:53
Jahapp nu har jag varit slarvig, skrev ju att fjädern såg ok ut. Det var den inte, imorse när jag satt mig i bilen så small den av...(Är inte jättetung 90kg).

Så nu blir det till att byta fjädrar å dämpare antar jag. Jag antar att det är bra att byta dämpare också, bilen har gått 15500 mil och det är orginal som sitter på.

Nu undrar jag vilken sorts dämpare jag ska ha olja eller gas har de några för respektive nackdelar. Kan man ha oljedämpare fram och gasdämpare bak eller leder det till konstigheter?

Finn
2008-04-07, 17:37
Passa på å byta övre lagringarna till stötdämparna oxå. Dom brukar kunna klonka oxå. Har för mig att dom inte e så dyra å skönt å göra när man ändå har brallorna nere :)

Mikado
2008-04-08, 16:04
Om det är ok så passar jag på o tjuvar lite av tråden.

Kör en Golf4,-00 (8000mil) och har liknande besvär som trådstartaren, fast min vänster bak klonkar inte ,utan det smäller rejält då man kör över gropar.
Stötdämparna känns bra, inge gung alls...(nästan stumma)

Nån som kanske vet...?
Tacksam för svar

IMP
2008-04-08, 17:51
Samma problem för mig.. försvann när jag la på vinterdäcken men kommit tebax nu när sommardäcken åkte på.. rätt störande, om ni kommer på vad erat problem låg posta !!