handdator

Visa fullständig version : golf4 abs problem



cueboy
2008-04-05, 09:27
hej. har ett problem... jag bytte kamrem på min bil och bryter man ju strömmen. nu när jag var klar så satt jag tillbaka strömmen,men då lyser abs lampan och röda varningslampan blinkar..

var och kollade felkoder och den sägar att det är fel i terminal30 spänning inte inom tolerans..

vad är terminal30???

tacksam för förslag. H/Kenny

Henrik.M
2008-04-05, 11:34
30 spänning = konstant spänning.

Brukar bli felkoden 30-spänning - undre gränsvärde överskridet.

Iaf det innebär att styrdonet varit strömlöst.

D.E
2008-04-05, 11:59
Nu vet jag inte så mycket om det här, men du borde väl kunna se om ABS´en funkar genom att bromsa hårt på underlag med lite grepp? Dvs typ våt väg, snö eller grus?

cueboy
2008-04-05, 14:07
abs funkar inte. jag har nollat felkoden men den kommer tillbaka. om det bara hade varit att den hade varit strömlös så borde den ju försvinna när jag raderar felkoden..

sen står det att värdet inte är inom tolerans inte att det är överskridet om det nu spelar nån roll..

tack/kenny

Mini_me
2008-04-05, 14:36
Lyser ABS lampan så kommer ABS´n inte funka.

Kolla så du inte bränt en säkring i den dosan som sitter i lådan på batteriet.

Annars måste du nolla styrenheten , om det inte redan är gjort.

cueboy
2008-04-05, 22:17
Ingen säkring trasig.. Får väl testa att nolla allting om ingen har nåt mer förslag...

Mini_me
2008-04-06, 00:27
Mät strömmen till boxen...men då behöver du leta upp ett kopplings schema.

VWGolIV
2008-04-06, 11:30
När du kollar säkringarna på boxen på batteriet så ta upp dem och kolla ner i hålen.
Det kan ha bränt sönder där.


Så hade jag på min golf när ACn sluta fungera. Säkringen var hel men "kabelskon" var sönder nere i.

cueboy
2008-04-07, 07:26
nu är det helt sjukt det här...

Helt plötsligt så slockande lampan.. och så funkar allt.. måste väl ha legat och glappat nånstans kan jag gissa.. och vart kommer jag nog inte att få reda på nu.

tacksam för alla svar.. H/Kenny

Jimpa82
2008-04-10, 23:40
Jag hade samma problem tills för någon dag sedan.
Hänvisar till tråd http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4045
Tänkte att jag skulle kolla abs-givarna nån dag när det blev fint väder.

Fick för mig då att lysa ner & kolla i hålen där säkringarna sitter på batteriet
men kunde inte hitta några fel där inte.
Skulle sedan koppla loss kopplingarna som även sitter på dosan på batteriet när ja upptäcker det märkliga fenomenet...
Den ena kopplingen var lös (hade tydligen inte tryckt på den ordentligt),
så när ja tryckt på den ordentligt, gick in å starta så vips!! Inga lampor lös längre & abs-systemet fungerar felfritt igen:-)