handdator

Visa fullständig version : Vad välja motorstyrning för 16V (Kat) i MK1?



matsola
2008-04-03, 14:26
Ja Lite huvudbry har jag för stunden.

Plannen ligger på att få min Mk1 godkänd med 16V motor.
från början så tänkte jag köra med KR orginal sprutet och köra så länge det går, med medföljande beskitnings problem runt knuten.

Om jag ska få min bil godkänd så måste den ha Katalysator, det är inga problem då jag använder ett 9a block med en KR topp. 9a motor har KAT från början så den är godkänd.

FRåga 1.
Men nu är frågan ska jag använda PL motors styrning eller ska jag gå på ABF styrningen, eller en 9a styrning.
vilken är bäst och enklast att jobba med och även att få att fungra med mitt original Mk1 elsystem, jag vill inte strula till det för mycket.
Det som ligger närmast till hands är PL styrningen just nu, någon som har någon annan erfarenhet?

Fråga 2.
Kan jag använda min KR topp eller måste jag ha en PL, 9a eller ABF topp.
Dvs har Kr toppen samma uttag som dom med katalysator? saknar den något jag behöver för att få det att fungera?

Mvh Matsola

razer
2008-04-03, 14:49
ABF styrningen behöver ett 60-2 hjul på vevaxeln vilket, KR,PL och 9A saknar.

Jag skulle använda PL -insprutning och tändning (med knacksensor).
Den är nog enklast att koppla in, men kräver lite jobb att få till bra. Rephandboken är bra att ha, då går det mesta att lösa....

Topparna passar mellan bilarna så det är inget problem.

En fördel med 9A insprutningen är att det finns chip till dom, PL är det värre med men Ultramotors kan justera insprutningen.

matsola
2008-04-03, 16:20
Ja då verkar jag vara inne på rätt spår alltså.
då få man börja plugga på lite PL styrning då, alltid lär man sig något nytt.

Tack för svaret, razer.

D.E
2008-04-03, 16:36
Ja då verkar jag vara inne på rätt spår alltså.
då få man börja plugga på lite PL styrning då, alltid lär man sig något nytt.

Tack för svaret, razer.

Behöver du en 16v-topp så har jag en, i Mora. Till en 9A

Nommis
2008-04-03, 18:03
Jag fick igår igång min kompletta 9A motor i min mk1:a bara häromdagen.. inte specielt svårt att koppla in faktiskt..

jag ska nog få bilen godkänd å reggad med motorn innan jag börjar byta toppar å annat..
kanske kan bli tjurigt på sfro bes annars...

// Robin

jooeell
2008-04-04, 00:30
Ja Lite huvudbry har jag för stunden.

Plannen ligger på att få min Mk1 godkänd med 16V motor.
från början så tänkte jag köra med KR orginal sprutet och köra så länge det går, med medföljande beskitnings problem runt knuten.

Om jag ska få min bil godkänd så måste den ha Katalysator, det är inga problem då jag använder ett 9a block med en KR topp. 9a motor har KAT från början så den är godkänd.

FRåga 1.
Men nu är frågan ska jag använda PL motors styrning eller ska jag gå på ABF styrningen, eller en 9a styrning.
vilken är bäst och enklast att jobba med och även att få att fungra med mitt original Mk1 elsystem, jag vill inte strula till det för mycket.
Det som ligger närmast till hands är PL styrningen just nu, någon som har någon annan erfarenhet?

Fråga 2.
Kan jag använda min KR topp eller måste jag ha en PL, 9a eller ABF topp.
Dvs har Kr toppen samma uttag som dom med katalysator? saknar den något jag behöver för att få det att fungera?

Mvh Matsola


ja men det uppstår ett litet problem som du inte verkar ha tänkt på! och det är att motorn måste vara helt orginal när du ska besiktiga den som ombyggt fordon! alltså ser de att det är en KR topp på så blir det problems! och det vill också säga att du måste köra med styrsystemet från 9a motorn!

matsola
2008-04-04, 08:36
ja men det uppstår ett litet problem som du inte verkar ha tänkt på! och det är att motorn måste vara helt orginal när du ska besiktiga den som ombyggt fordon! alltså ser de att det är en KR topp på så blir det problems! och det vill också säga att du måste köra med styrsystemet från 9a motorn!

Helt rätt, och det är lite gambling.
Men jag räknar kallt med att man bara kollar motor typen och motor nummer, och sedan konstaterar att den har kat som fungrerar, med VAG märken och nummer på Sprut/styrningen. Toppen kan dom inte se skillnaden på, om dom inte fördjupar sig med nummer mm, vilket jag inte tror att dom gör. här kanske någon kan hjälpa till att bekräfta vad dom gör, jag kanske har helt fel, med en massa extra jobb runt hörnet, för att få det godkänt.

Nommis
Intressant, du kör då med komplett 9A motor och styrningen alltså,
Jag kanske kan kontakta dig längre fram om jag går på det spåret i stället.
Det kanske är säkrare kort för att slippa problem. Är det mycket lådor och sladdar att mecka med, jag har bara skruvat KR fram till nu, så detta är helt nytt för mig.

Manny
2008-04-04, 11:11
På komponent kontroll så kollar dom allt från komp till att det är rätt avgassystem.

matsola
2008-04-04, 12:00
På komponent kontroll så kollar dom allt från komp till att det är rätt avgassystem.

Hej Manny
Du har gjort en SFRO besiktning eller hur?

Hur gick dom tillväga?
Gjorde dom en komplett komponetkontroll av motor och insprutning, och inte bara en kontroll av motortyp med Motorblock serie nr, och kontroll att allt fungrerade som det skulle med avgasrening mm?

Eller menar du att jag är rökt med min plan att använda PL grejor?
och givetvis hävda att det är original 9a som används:)

PL grejor kan jag få tag på + att jag har en motor från Scirocco 16V KR med tillhörande godbitar som jag tänkte få nytta av.
Tänk om man hade haft en 75:a, Va enkelt livet hade varit...

Manny
2008-04-04, 17:39
Jag har inte gjort det, min är bara registreringsbesiktigad. Men då krävs det en komponentkontroll. Jugo här på forumet håller också på med det han har en hel lista på allt dom kollar. Vet itne hur det är med SFRO men dom vill kanske ha intyg på att motorn är orginal, om det är så så får man nog göra en komponenetkontroll.
Lika bra att kolla upp innan du bygger för mycket.

Janne.M
2008-04-04, 18:51
Är det inte din lokala VAG verkstad som gör komponentkontroll och skriver ett intyg till reg/SFRO besiktningen? Och dom lär ju ha lite striktare regler och bättre koll än din vanliga besiktningsgubbe. Kan vara helt fel ute, men har för mig att nån sagt det åt mig när jag funderade över samma sak?

Manny
2008-04-04, 18:53
Jo det är väl så det går till, sfro har ju inte en aning om motorn är orginal.

matsola
2008-04-08, 14:15
Ja ha ja, då har man funderat lite till.

Om jag nu ska gå på komplett 9a motor med styrning, vad heter den, Motronic eller Digifant? och hur justerar man den om man vill trimma?, jag tänker på Portning och planing och kammar, är det chip byte som gäller då eller hur gör man? lämnar iväg till någon som Ultra motor eller någon annan? kan man göra något själv?

Är det en bra styrning eller är det någon begränsning med den, i Usa bygger dom om till Digi II som tydligen skall vara bra om man får tro dom.

Mycket funderingar är det, någon som har en spontan tanke?
och kanske en bild på en original Passat (corrado) motorrum med 9A motor så man ser hur det ser ut från början.

matsola
2008-04-08, 14:24
Jag kan svara mig själv, då jag hittade lite info på nätet,
det verkar vara motronic styrning, och chipning verkar vara det som gäller.
hittade chip i usa för runt 100 dollar, och frågan är om det är något för våran marknad, det kanske är bättre chip i original från tyskland än vad som skeppades till usa? kan ultra göra /sälja chip? någon annan?

Någon som kan ge input på dom andra frågorna?