handdator

Visa fullständig version : AC luktar illa



G4Gti
2007-05-18, 14:31
Tjena..

I april så bytte vag min ac kompressor och fyllde på gas, nu idag så kommer det en illaluktande doft ur ac'n när man startar bilen.
Det luktar fuktigt och varar i ca 2 minuter. Vad kan det vara??

Mvh

Henrik.M
2007-05-18, 14:50
Mögel sporer i systemet.

Brukar bli det när man ej använder ac:n (ex över vintern) pga av att kondens fukt samlas i systemet.
När kondensen/fukten når förångaren så får du den unkna lukten.
Kan även bero på mättat torkfilter som klarar av att ta hand om fukten.

Brukar försvinna om man kör Ac:n flitigt ett tag , annars så finns det olika metoder/behandligar för att bli av med problemet.

Vad mer byttes när dom bytte kompressor??

G4Gti
2007-05-18, 15:01
Mögel sporer i systemet.

Brukar bli det när man ej använder ac:n (ex över vintern) pga av att kondens fukt samlas i systemet.
När kondensen/fukten når förångaren så får du den unkna lukten.
Kan även bero på mättat torkfilter som klarar av att ta hand om fukten.

Brukar försvinna om man kör Ac:n flitigt ett tag , annars så finns det olika metoder/behandligar för att bli av med problemet.

Vad mer byttes när dom bytte kompressor??

Aha..Tråkigt är det iaf..

Jag köpte bilen i Januari och i april så märkte jag att ac'n inte funkade som den skulle.

De dom gjorde var.

Avtappning, läcksökning och påfyllning av köldmedel 1.600kr
Torkfilter byte 577.50kr
Kondensor ur- och inmonterad "byte" 1.320kr
Ledning kompressor-kondensor U R+INM 247,50kr
2 Strålkastare inställd 155kr
Kondensor 2,926kr
Torkfilter 759kr
Tätning 4kr
Slang 995kr
mer tätning 4 kr.
Felsökningar 825kr

Totalt 9,704.50kr

Mini_me
2007-05-18, 15:21
Ett AC system ska köras året runt...man behöver inte ha kallt för att AC´n ska funka...den torkar luften så om du tex hoppar in i en kall bil och är ganska varm själv kommer den imma igen...dra på AC och värme , först neråt sen upp på rutan.

Men just din lukt finns det som sagt olika lösningar på...rökmaskin eller skum..båda bakterie dödande. Hör med AC verkstad eller VAG.

ypzilon
2007-05-18, 15:49
Hur ser kupéfiltret ut? Kolla även så du inte har löv, pinnar, barr eller jord i akvariet.
Det kan bli väldigt otrevliga dofter av det...

Meca tar 140:- för ett vanligt och 240:- för ett med aktivt kol (till golf 4), kan verkligen rekomendera kol-modellen. Det är värt den extra hundringen...

G4Gti
2007-05-18, 19:03
Hur ser kupéfiltret ut? Kolla även så du inte har löv, pinnar, barr eller jord i akvariet.
Det kan bli väldigt otrevliga dofter av det...

Meca tar 140:- för ett vanligt och 240:- för ett med aktivt kol (till golf 4), kan verkligen rekomendera kol-modellen. Det är värt den extra hundringen...

Vart sitter kupefiltret?? och vad ska jag skruva på för att komma till det?

mvh