handdator

Visa fullständig version : Hur koppla extern pump i hop med org catchtank?



VWR18
2008-04-02, 19:50
Ska som sagt koppla in en Bosch 044 pump i hop med orginal armaturen och har en fundering. Orginal sitter det ju en försänkt pump i catchtanken från den går den till en nått som ser ut som en pump med två anslutningar på samma sida som leder vidare till filtret.
Kopplar jag 044:an i serie med den föränkta pumpen utan att ge den gamla ström? Hur blir i så fall flödet?

foffa2002
2008-04-02, 21:24
Ska som sagt koppla in en Bosch 044 pump i hop med orginal armaturen och har en fundering. Orginal sitter det ju en försänkt pump i catchtanken från den går den till en nått som ser ut som en pump med två anslutningar på samma sida som leder vidare till filtret.
Kopplar jag 044:an i serie med den föränkta pumpen utan att ge den gamla ström? Hur blir i så fall flödet?


hej

Är det mk4 armatur du ska sätta 044 på ?
Isf har jag ett fäste till det

Om det är inline så är det ju bara att kapa ledningen vart du vill.

MEN tänk på att en orginal intank aldrig kan mata en 044 .
044 kräver 5.5L vid 1bsr ovh 3.3L vif 5.5bar fpr tryck.

en R32 eller 1,8T pump ger 3.4liter vi 0 motstånd

dvs du får starvation med 044 inline

Sn00k
2008-04-02, 21:38
"Orginal sitter det ju en försänkt pump i catchtanken från den går den till en nått som ser ut som en pump med två anslutningar på samma sida som leder vidare till filtret.

det är tryckakkumulatorn du pratar om.. den med två anslutningar på samma sida..
personligen bojkottade jag den helt.. iom att den endå var gammal och dålig.. och iom att en modernare insprutning alltid jobbar upp trycket när man vrider om nyckeln.. såg inte att den hade nån funktion längre.

"Kopplar jag 044:an i serie med den föränkta pumpen utan att ge den gamla ström? Hur blir i så fall flödet?"

nej.. du plockar ur den försänkta pumpen, och knåpar dit den nya 044:an där denna satt.. det kan dock vara lite pyssel att få till.. men hör med David L här på forumet om inte han har nå bra tips han som säljer bosch pumpar =)
jag vet bara hur jag själv gjorde.. och det kanske inte är nån lösning att rekkomendera.. även om den funkar ;)

"MEN tänk på att en orginal intank aldrig kan mata en 044 .
044 kräver 5.5L vid 1bsr ovh 3.3L vif 5.5bar fpr tryck."

va menar foffa med detta tro? =)

iom att man leder tillbaka returen via cache-tanken, som sedan tömmer i tanken.. (sitter så orginal).. så räcker det i stort sett med en vanlig orginal golf II gti pump.. sån liten blank sak som sitter på armaturen på 8/16v.. nog orkar den hålla cache-tanken full till 100%.. tills dess att du börjat använda soppa för iaf en 500-550hk.. =)

foffa2002
2008-04-02, 21:40
om man serie kopplar en 044 dvs inline så vill 044 puffa 5.5liter vid lågt tryck och ca 3.4 över 5bar

dvs man måste ha en matar pump som klarar över 5.5L

VWR18
2008-04-02, 21:46
Har en Walbro Gss 340 pump i tanken!

Sn00k
2008-04-02, 22:58
"dvs man måste ha en matar pump som klarar över 5.5L"

inline.. mja.. men han har som skrivet en cache-tank.. vilket gör att han kan använda en mindre flödande förpump.
nu har han ju dock tagit i rejält och stoppat i en modell värre pump även som förpump i tanken =)

foffa2002
2008-04-03, 10:44
"dvs man måste ha en matar pump som klarar över 5.5L"

inline.. mja.. men han har som skrivet en cache-tank.. vilket gör att han kan använda en mindre flödande förpump.
nu har han ju dock tagit i rejält och stoppat i en modell värre pump även som förpump i tanken =)

en sån walbro är ju det minsta man behöver.
den levererar ju det 044 behöver.


Men tex orginal intank sen med extern catch tank på ca 1 liter och med 044 monterad så klarar den ju bara fullgas i ca 20sekunder .


Dvs orginal pump tillför 2liter per minut.
350hk och tex E85 och du behöver iaf 2.5Liter

Så det blir ju fort luft i catchtanken. :/


Bygger helt nytt system till min igen.

Landar nog på 2st 044or och säljer mina nya 2x255lph 1x044

Sn00k
2008-04-03, 12:00
"Men tex orginal intank sen med extern catch tank på ca 1 liter och med 044 monterad så klarar den ju bara fullgas i ca 20sekunder ."

ja.. förr eller senare tar den väl kanske slut.. men ja undrar hur mycke en sån där liten orginal-pump klarar att pumpa iom att den inte jobbar emot nått tryck såsom den sitter.. jag kan då garantera att den fyller upp cachetanken på långt under en minut.

orginal cache-tanken på en 8/16v gti är väl t.o.m på 2.2 liter vill jag minnas.

jag har då aldrig tappat nått soppa tryck, och pumpen aldrig sugit luft på min setup, trots hårda längre fullgasrepor.. iofs har jag väl inte legat å studsat minutvis på varv-stoppen på 5:an.. det tenderar att gå så väldigt fort då.. ;)

VWR18
2008-04-03, 20:00
SN00k, tittade lite närmare på hur orginal pumpen sitter i catch tanken. 044:an och den gamla har ju samma diameter i alla fall men problemet sitter i att 044,a pumpens fläns/mage sitter högre upp så att själva klämmlocket inte når dit. Noterade även att själva inloppet i 044:an ser inte ut som orginal, funkar det att ha den direkt mot inner filtret eller har du skruvat dit nåt i sug ändan?