handdator

Visa fullständig version : Vw Vento 1,8i start problem



Steton
2008-04-02, 00:38
Hej
När jag var på väg till däckfirman för att byta från vinter till sommardäck så vill inte bilen vara med mer. Skulle precis köra utifrån utfarten, släppte upp kopplingen, den hög till ganska kvickt. Det hade aldrig känns sådär förut, tänkte inte mer på det tills någon sekund efteråt. Bilen drar bara runt nu, den vill inte starta. Bensin finns, batteriet är nybytt och rotor och fördelarlock såg väl ut sådär. Någon som kan ha ett hum om vad som har hänt?
Bilen är en VW Vento 1992 (18000mil), 1,8i.

//Stefan

polomannen
2008-04-02, 05:12
Kolla gnistan...
Kan vara tändspolen som har lagt av.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLFVR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93

Norpan
2008-04-02, 09:25
Kanske kamremmen har kuggat över eller gått av...?

Nokando
2014-12-15, 21:37
Händer när det är kallt eller fuktigt ute men ibland så starar bilen utan prblem i ett par veckor men så är det dags igen.
Körde om en lastbil för ett tag sen när det spöregnade och precis när jag låg jämsides så skvätte han ner mig (mycket) och då stannade bilen..hade tur som kom förbi och kunde gå ut på vägrenen..Bilen starade efter ett ta igen typ 20 försök.
Jävligt irriterande detta och jag har ingen susning.

Tacksam för hjälp

VWGolIV
2014-12-15, 22:43
På vår gamla vento så var där en spricka i fördelarlocket som gjorde att den stanna.
Sen var där även en tändkabel som var sprucken och funkten gjorde att bilen dog.

Så jag hade bytt fördelarlock o rotor. Sen även kolla tändkablarna och att de sitter i ordentligt

Andersson Racing
2014-12-15, 22:59
Kolla tändspole och/eller strömförsörjningsreläet. Kan även vara hallgivaren men kolla de två första först.

Nokando
2014-12-16, 03:19
Tack för svaren..

Nokando
2015-03-01, 18:30
Ha r fixat problemet och plastade in tändspolen för att de gav överslag..lite plast och gummiband och nu startar bilen oavsett väder.
En vän till mig som tittade snabbt på bilen och fick sig en "pilla" när har grejade vid tändspolen och gav mig förslaget.
En ny tändspole hade såklart också hjälpt men nu kostade det inget.
Bytte också rotor och fördelarlock innan..