handdator

Visa fullständig version : G60 Motorproblem



DANLAR
2008-04-01, 20:37
Hej! Har problem med min brors Golf Ralley,Jag har precis monterat toppen på den. Nu till problemet att den går riktigt fett när den blir varm, och nu snackar vi riktigt fett! Svartryker gärnet vid gaspådrag. Får nog 10 liter mer bensin på tomgång än vad den ska få. har bytt en givare på insuget, den i ändan vid fuelrailen och styrboxen. När jag bytte till min styrbox(självklart en likadan) så startade inte bilen?
Är 99,999999% säker på att allt sitter där det ska göra.

nån som kan ha en idé vad det kan vara för problem?

Mvh Daniel Larsson

loadmaster
2008-04-01, 21:26
Kan vara flera saker:

Kamremmen har du monterat ett hack fel, hänt mig med liknande symptom. Dubbelkolla alla inställningar så kam, vevaxel osv står rätt.

Lambdasonden har gett upp

DANLAR
2008-04-01, 22:13
Kan vara flera saker:

Kamremmen har du monterat ett hack fel, hänt mig med liknande symptom. Dubbelkolla alla inställningar så kam, vevaxel osv står rätt.

Lambdasonden har gett upp

Har redan kollat allt det. Allt stämmer.

Mvh DL

Evolver
2008-04-01, 23:00
Hur du kollat att lambdans anslutningar inte polvända, alltså att signal och jord är rätt?

Råkade ut för att snillet som hade min bil innan kopplade fel, vilket innebar att jag felsökte som en galning. Till slut provade vi att helt enkelt att polvända... tadaa!

Mvh A

D_Stenlund
2008-04-01, 23:38
hur blir de där om man polvänder, lite nyfiken riktigt dålig på el. Hur går de till, funkar de inte alls innan om något pucko satt sladdarna fel? Hur kommer man till den iden att ens polvända?... Ja vilka sladdar då :D ? Kul och lära sig lite från dom som kan de där

Evolver
2008-04-02, 10:08
hur blir de där om man polvänder, lite nyfiken riktigt dålig på el. Hur går de till, funkar de inte alls innan om något pucko satt sladdarna fel? Hur kommer man till den iden att ens polvända?... Ja vilka sladdar då :D ? Kul och lära sig lite från dom som kan de där

Ok, sorry, vi lånar tråden lite.
Jovisst går bilen, men efter ett tag blir det som beskrivet ovan, riktigt svarta avgaser och bilen går dåligt. Om ledarna är felkopplade får ju boxen helt fel värden. Jag antar att felet inträffade under felsökning och man har bytt sonden i jakt på andra fel, och sedan felkopplat.

Mvh A

DANLAR
2008-04-02, 18:29
Ok, sorry, vi lånar tråden lite.
Jovisst går bilen, men efter ett tag blir det som beskrivet ovan, riktigt svarta avgaser och bilen går dåligt. Om ledarna är felkopplade får ju boxen helt fel värden. Jag antar att felet inträffade under felsökning och man har bytt sonden i jakt på andra fel, och sedan felkopplat.

Mvh A

Har inte rört lambdan än, skrev fel i mitt förra inlägg.

Mvh Daniel

DANLAR
2008-04-07, 16:58
Ingen som vet ngt här?

Mvh Daniel

DANLAR
2008-04-07, 22:04
Nu är det löst!

Mvh Daniel

D_Stenlund
2008-04-07, 22:23
vad var felet?

Evolver
2008-04-08, 11:50
Nu är det löst!

Mvh Daniel

Grattis!
Berätta berätta, vad var felet? :-)

Mvh André

Junfors
2008-04-08, 14:17
Inte slangen mellan insug och box??

Frippe
2008-04-10, 12:01
Danlar... skänk oss gärna svaret på denna! !

Sn00k
2008-04-10, 12:44
Det ska finnas 2 små signalförstärkare till lambdan.. på kretskortet i boxen.. det är inte helt ovanligt att dessa pajjar, vid felkopplingar dylikt.. får precis det fenomenet som beskrivs här.

kostar inte många kronor att byta dom.. bara man luskat ut vilka det är och att dom är pajj =)