handdator

Visa fullständig version : Läckande stötdämpare - drar snett



Sebbe
2007-05-18, 08:38
Högra främre stötdämparen började läcka på min MK1 GTi för ett tag sedan. Samt att lagringen på samma sida blev ordentligt glapp. Samtidigt som jag upptäckte det så började bilen dra "lite" åt vänster, speciellt vid inbromsning.

Nu har jag åkt så ca 100 mil för jag har inte haft tid att byta dämparna. Men nu drar bilen så mycket åt vänster att man nästan åker av vägen om man släpper ratten samt att det går VÄLDIGT tungt att svänga höger.

Frågan är: beror det här enbart på att dämparen+ lagringen är paj, eller har jag förstört något mer i framvagnen av att åka omkring så här och isåfall tips på vad?

Lillen
2007-05-18, 09:54
Högra främre stötdämparen började läcka på min MK1 GTi för ett tag sedan. Samt att lagringen på samma sida blev ordentligt glapp. Samtidigt som jag upptäckte det så började bilen dra "lite" åt vänster, speciellt vid inbromsning.

Frågan är: beror det här enbart på att dämparen+ lagringen är paj, eller har jag förstört något mer i framvagnen av att åka omkring så här och isåfall tips på vad?

Beror till stor del på det du själv sagt!
Dämparen är nu slut och bara fjädern tar belastningen.
Den niger mer på den trasiga sidan vid belastning.
Sedan blir hjulvinkeln olika på den trasiga gentemot den hela sidan.
Detta gör att du får det fenomen som du har.

Har du däremot fått något hårt slag eller annat på fjäderbenet?
Det kan ju ha vart orsaken till dämparens tråkiga läge = trasig.
Då kan du ju ha fått problem ytterligare pga detta.

MEN för att svara på frågan
JA sneddragningen vid broms kan till en viss del bero på de du beskrev.
Men kan åxå bero på fler saker eftersom den drar lite rakt fram med.

Har du rätt lufttryck i alla däck?

Sebbe
2007-05-18, 10:37
Ja, lufttrycket är bra. Antagligen beror det ökande snedraget på att dämparen blivit sämre och sämre och tillslut helt tom på olja.
Ska försöka hitta tid till att byta dämpare och lagringar nästa vecka.