handdator

Visa fullständig version : Gti 16v -88 Går ryckigt



modda
2008-03-31, 17:39
Hej.

Jag har precis köpt en gammal golf gti 16v -88 som rycket rejält mycket till och från. Tänkte kolla med er ifall ni har haft eller hört talas om liknande problem och vad lösning på det kan vara.

Symptom(er):

Bilen rycker men inte vid full gas.
Bilen kan gå kanonbra en stund emellanåt.
Blir helt orkeslös men går utan att rycka

Det som är gjort:

De flesta tänddelar är bytta men vill ha synpunkter på vad det kan vara ändå. Har en extra bil som jag kan plocka reservdelar ifrån.

P.Hagel
2008-03-31, 19:08
Prova spraya startgas runt spridarna.
Där sitter 2-olika o-ringar på varje spridare som brukar torka & bli stenhårda.

Höjs varavtalet vid sprayning.
Har du hittat felet.

+ Kolla om b-filtret ser oerhört gammalt ut.

modda
2008-03-31, 19:22
Prova spraya startgas runt spridarna.
Där sitter 2-olika o-ringar på varje spridare som brukar torka & bli stenhårda.

Höjs varavtalet vid sprayning.
Har du hittat felet.

+ Kolla om b-filtret ser oerhört gammalt ut.

Har precis bytt bränslefiltret för ca 5min sen, men ska prova med startgas.
Misstänker dock tändfel då det inte satt riktigt fastskruvat, ska in med den på verkstad imorrn så ska dom få ställa tändingen.

modda
2008-04-01, 07:57
Kan man kolla tändningen själv ?
Hur gör man detta isåfall ?
Vet inte om jag kommer till verkstaden :P

Dave the brave
2008-04-02, 21:31
På fördelaren, under fördelarlocket finns det ett streck. Ställ rotorn mot detta när motorn står i TDC. Då är tändningen grundinställd, ca 6 grader innan TDC och bilen ska gå att köra med. Att motorn står i TDC ser du på att markeringen på kamkåpan linjerar med markeringen på remhjulet. Ettans cylinder ska då vara i sitt översta läge. Även markeringen på kamdrevet ska stå emot markeringen på kamkåpan.

För att fininställa måste du ha en stroblampa. På svänghjulet, måla strecket som anger 6 grader före TDC med vit färg för att det ska synas bättre. Se bilden:
http://i275.photobucket.com/albums/jj309/davan76/Tndningsmrkensvnghjul.jpg

Du ser detta genom att ta bort plastlocket på växellådan. Det sitter på ovansidan nära motorblocket.

Kör bilen på tomgång, ca 950 rpm. Koppla stroblampan på ettans tändkabel. Lys ner i hålet. Då ska strecket se ut att stå stilla i mitten av hålet. Om inte, vrid på fördelaren. Då har du ställt tändningen på 6 grader före TDC vilket är det värde som VW rekomenderar. Man kan även ställa det ytterligare några grader före TDC för mer effekt.

TDC = Top Dead Center = övre dödläge
BTDC= Before Top Dead Center = före övre dödläge

modda
2008-04-05, 23:12
Har provat det idag dock utan resultat, kan inte ställa den på 6 grader innan för då dör bilen. Måste ställa den typ 8grader eller mer. Ska prova att byta fördelaren imorrn så får vi se om detta ger något resultat. Annars tror jag det står en gruslåda efter vägen som man kanske kan ta en spada och skicka in i motorn ;D

Golf gti 16v special
2008-04-06, 01:12
hmm låter som samma fel som min. kolla bränsle pumpen. det var det som var fel på min

modda
2008-04-06, 01:32
hmm låter som samma fel som min. kolla bränsle pumpen. det var det som var fel på min

Okej då sliter jag den av andren imorrn så kanske man kan få känna sig lugn en stund ;D

Golf 2 GTI
2008-04-06, 19:22
Jag läste någonstans i något annat forum om någon som hade en golf 2 gti som ryckte och gick ojämt till och från och han bytte luftfiltret så försvann problemen så prova det för kan bilen inte andas i mellan åt så kan det ju vara luftfiltret behöver ju inte ha med bränslefiltret att göra.

Hoppas det hjälper.

modda
2008-04-06, 19:49
Jag läste någonstans i något annat forum om någon som hade en golf 2 gti som ryckte och gick ojämt till och från och han bytte luftfiltret så försvann problemen så prova det för kan bilen inte andas i mellan åt så kan det ju vara luftfiltret behöver ju inte ha med bränslefiltret att göra.

Hoppas det hjälper.

Bytte fördelaren så gick det till sig, vet inte riktigt vad det berodde på då den gammla fördelaren va i betydligt bättre skick. Men men nu fungerar det iaf så jag ska väl inte klaga så mycket ;D