handdator

Visa fullständig version : Förslag på bra bränslefilter vid högt effektutag



VWR18
2008-03-31, 11:38
Behöver inskaffa nytt filter ihop med Walbro 255l/h pump i tanken och en Bosch 044 pump i orginal armaturen, vilket filter satsar jag på och vilket sätt blir det smartast att dra returen, till tanken eller lilla catchtanken under bilen?

ypzilon
2008-03-31, 21:05
Temperaturen ökar när man ökar trycket, om du låter returen gå ner i tanken blandas den uppvärmda soppan med kallare soppa. Sedan vet jag inte om tempökningen är märkbar iof.

foffa2002
2008-04-01, 07:33
Temperaturen ökar när man ökar trycket, om du låter returen gå ner i tanken blandas den uppvärmda soppan med kallare soppa. Sedan vet jag inte om tempökningen är märkbar iof.

Jag körde ju 615-620Hk med orginal MK4 filter från biltema :))

Sn00k
2008-04-01, 14:16
hmm.. en liten tanke bara.. varför en 255lph högtrycks-pump i tanken.. när där inte blir nått nämnvärt tryck som den jobbar emot..?

va har du för effektplaner på bygget? =)

VWR18
2008-04-01, 14:32
hmm.. en liten tanke bara.. varför en 255lph högtrycks-pump i tanken.. när där inte blir nått nämnvärt tryck som den jobbar emot..?

va har du för effektplaner på bygget? =)

Anledningen är den att jag i ett tidigare projekt bara har haft en in-tank pump, mindre än 1/3 tank och skarpa svängar så sög den luft. Har den kvar och vill använda orginalarmaturen för att slippa problem, därför kompleterar jag med Bosch pumpen i serie.
Första effektmålet är ca 380Hk.......

Sn00k
2008-04-01, 15:33
ja jo, att du vill använda cache-tank när du inte har nån sådan inbyggd i tanken ifrån början, det kan jag förstå.. =)

men.. varför en såpass kraftig pump som en 255lph i tanken?.. den är ju gjord för att vara huvudpump.. och jobba emot 3-7 bars mottryck.. en vanlig orginal golf II gti pump som sitter på armaturen i tanken, klarar bortåt en 600hk iom att det aldrig blir nått tryck den jobbar emot.. den ska ju bara fylla på cache-tanken..
förstår du vad jag menar? =)

VWR18
2008-04-01, 16:41
Jo,jag förstår vad du menar det var därför jag funderade på vad jag skulle dumpa retur soppan för bästa resultat!
Walbro pumpen hade jag kvar så den fick ta orginal pumpens plats efter som den hängt med i 22år!

Sn00k
2008-04-01, 19:13
jag åker med liknande setup som du tänkt köra.. en NY orginal-pump på tankarmaturen och sedan en kraftig bosch under i cache-tanken.

retur etc är kopplat som det sitter orginal.. fast jag gick upp en dimension på slangar.. funkat finemang 2 säsonger nu, lilla 1.8:an puttar då ut en 450+ utan problems =)

VWR18
2008-04-01, 19:18
Hade tänkt byta slangarna med nu när jag ändå håller på skruva ner allt, 10mm i matning och retur.Räcker det tro?
Vad väljer man för slang PU som det redan sitter eller nått annat. Blir nog stålomspunnet i motorutrymmet i alla fall!

Sn00k
2008-04-02, 13:19
10mm duger gott.. undrar om jag inte själv kör 8mm.. hmm.

använder samma typ av slang som sitter där orginal.. vet att många haft problem med eftermarknads-slang som visat sig smälta/spricka/fräta sönder.. så kolla upp lite vad andra kör med, som verkar funka bra.. och titta då inte på nå "utställnings-objekt" eller bilar som körs nån gång per år.. utan på bilar som körs på gata, gärna dagligen.

JRJ
2008-04-03, 13:21
Vad du än gör så köp INTE soppaslang på Biltema iaf !!
Jag bytte all slang i min G60 förra vintern till deras. När jag rev ner grejerna igen i vintras, ett år senare, så hade allt torkat ihop och spruckit sönder totalt! Även deras 4mm tryck/vaccumslang hade torkat sönder helt.

Kul om man ligger på 7000rpm och en soppaslang går av eller en tryckslang på insuget så soppatrycket dyker...

VWR18
2008-04-05, 10:04
Det blev Dunlop´s stålomspunna och plastöverdragna slang med 8mm innermått, ska räcka till mina ända mål och lite att växa i. kopplingarna är pressde på slangen borde eliminera läckage i framtiden.
I motorutrymmet blir det även där stålompunnet med med presade kopplingar fram till bränslebryggan.