handdator

Visa fullständig version : Rengöra tygklädsel!!



Fenix
2008-03-30, 19:18
Om man bortser från sån där klädseltvätt på sprayburk, nån som har ett bra tips på rengöring av tygklädseln.

Mvh Fenix

TDI
2008-03-30, 19:31
det finns inga genvägar.

åk till en rekondfirma och låt dom göra det med deras rengörningsmedel och klädseltvätt,klädseln blir i skick som ny!

P-plats.se
2008-03-30, 20:15
Köp en Kärcher SE 4001 och ett klädselmunstycke och du kommer aldrg ångra dig!
...bara för att alla vill låna den!? ;)

Mer info:
http://www.karcher.de/versions/se/PDF/1.081-130.0.pdf

http://www.karcher.se/pimages/255x255/1081130.jpg

Jocke_M
2008-03-30, 20:18
funderar på samma sak jag med.. har en gång testat såntdär skum man sprayar på å det va ju inte så bra..

men borde väl finnas liknande medel som rekondfirmor använder att köpa själv?

fast det kanske är värt att lämna in också.. vad går en rekond av enbart klädseln på ungefär?

JWO
2008-03-30, 20:35
Om man bortser från sån där klädseltvätt på sprayburk, nån som har ett bra tips på rengöring av tygklädseln.

Mvh Fenix

Är det mycket du att rengöra eller?

Jag brukar köra med Autosmart - Brisk Low Foam.


http://www.pingens.se/product_info.php?cPath=26&products_id=51

GTI-nissen
2008-03-30, 20:52
Gör som P-plutt... P-plats menar jag, men hyr tvätten på en mattfirma istället. Kostar inte många 100-lappar och det blir kanonbra!

P-plats.se
2008-03-30, 21:31
Gör som P-plutt... P-plats menar jag, men hyr tvätten på en mattfirma istället. Kostar inte många 100-lappar och det blir kanonbra!

...ligger nåt i det!
(Man är bortskämd med att sälja prylarna och garaget börjar bli fullt av någon konstig anledning!?)

Henrik.M
2008-03-30, 21:36
Vi har en Kärcher klädeltvätts mojäng/maskin på jobbet.
Brukar använda den när jag storstädar bilen 1 gång om året. =)
Blir som nytt invändigt + att man passar på att suga upp all slask som tillkommit under gummi mattorna på vinter.

Fenomenal uppfinning.

Premis
2008-03-30, 21:39
Beror väl på hur smutsig klädsel är. Hur långt är ett snöre? :). Tror inte man behöver fläska upp för en kärcher om det bara är en liten chokladfläck t.ex. .. :)

Henrik.M
2008-03-30, 21:43
Tror inte man behöver fläska upp för en kärcher om det bara är en liten chokladfläck t.ex. .. :)

Sten i glashus exempel.
Just en intorkad choklad fläck är väl just det man minst vill ha på klädseln och inte ha tillgång till klädselvätt mojäng/maskin.
Talar av egen erfarenhet......efter att ha tvättat många chokladfläckar både med och utan maskin.

Har en sambo som lever på choklad i baksätet och en son som lever på choklad i framsätet.

Du skulle tagit ett annat exempel. ;-)

JettaGTS
2008-03-30, 22:51
Gör som P-plutt... P-plats menar jag, men hyr tvätten på en mattfirma istället. Kostar inte många 100-lappar och det blir kanonbra!

En vattendammsugare kostar väl en hel slant(sån som de använder på firma)
Så jag har funderat på att hyra en dammsugare, men var finns det?
På mattfirmor??

Loxarn
2008-03-30, 22:53
själv tänkte jag skruva ur stolarna och köra med högtrycken :)

Gullideckel
2008-03-30, 22:58
Gör som P-plutt... P-plats menar jag, men hyr tvätten på en mattfirma istället. Kostar inte många 100-lappar och det blir kanonbra!

Jag måste säga tvärtemot...hyrde(från Hyreshuset) en sån och kämpade en hel Lördag...det blev renare men långt ifrån rent..iofs var klädseln/mattorna ljusgrås och rejält skitiga...renare blev det men rent blev det inte.

Manny
2008-03-30, 22:58
själv tänkte jag skruva ur stolarna och köra med högtrycken :)
Gjorde jag på min gamal mk1 med baksätet :D funkar jätte bra :D.

Inte att rekomendera med nyare bilar.

Kan tilllägga att jag tvättade hytten på min LT31a med högtrycken med! intrumentpanelen blev jätte ren och radion funkade inte på flera dagar. :P

JettaGTS
2008-03-30, 23:13
Förresten, om man har eluppvärmda stolar, kan inte dessa skadas av vattendammsugning/högtryckstvätt?

VWGolIV
2008-03-30, 23:22
Jag hyr min mattvätt hos färghandeln.
Kostar 60 kr för fredag till måndag. Dvs hela helgen.

Där finns också medel till maskinen och har fungerat kanon var gång.

Numera har jag rabatt och brukar få låna den gratis var annan gång.

Köpte 1 liter medel och det räcker jättelångt.

Manny
2008-03-30, 23:22
Förresten, om man har eluppvärmda stolar, kan inte dessa skadas av vattendammsugning/högtryckstvätt?
jo precis, det var lite det jag tänkte på när jag sa "nyare bilar" :P

Henrik.M
2008-03-30, 23:25
Förresten, om man har eluppvärmda stolar, kan inte dessa skadas av vattendammsugning/högtryckstvätt

Fullt tryck på högtryckaggregatet är väl kanske inte att rekomedera om man har en modernare stol med elslinga & får för sig att högryckstvätten är en jättebra grej att tvätta stolar med.

Och använder man bara klumpen innaför skallbenet när man tvättar med klädseltvätt maskin så funkar det alldeles utmärkt.
Har tvättat privata & kund bilar med våran kärscher vattendamsugare/klädseltvätt mojäng. (senast passaten).
Och än har alla elslingor fungerat.

Och min mjuka klump innaför skallbenet sitter inte på en raketforskare. ;-)

Det jag vill säga : Sunt förnuft fixar det mesta.

VWGolIV
2008-03-30, 23:27
Tänka på att man ska inte trycka in skiten längre i mattor, stolar eller dyligt utan man vill dammsuga upp det istället.

=)

magnusT
2008-03-31, 06:52
Vad kostar en Kärcher SE 4001 då? Har rätt många bilar inom familjen så det kanske skulle vara värt att lägga ihop till en sådan apparat.

ypzilon
2008-03-31, 07:04
Jag fick tipset av vår rekondare här på jobbet att köra med en sprayflaska med hyffsat varmt vatten och ngt medel i och spruta på en liten yta och suga upp det direkt med en grovdamsugare.
Jag har testat på ljusgråa stolar och det blev kanon...

bladegash
2008-03-31, 17:01
Nån som vet priset på en Kärcher SE 4001?

P-plats.se
2008-03-31, 17:41
Nån som vet priset på en Kärcher SE 4001?

Under 3500:- ink moms för maskin med tillhörande klädselmunstycke (säljs separat) bör man få den för utan problem...

Art. på maskinen är 1.081-121.0 och klädselmunstycket 4.130-106.0.
Lämplig medel heter 6.290-828.0 på Kärchers språk.

Fråga hos närmsta Kärcheråterförsäljare...

bladegash
2008-03-31, 20:14
Under 3500:- ink moms för maskin med tillhörande klädselmunstycke (säljs separat) bör man få den för utan problem...

Art. på maskinen är 1.081-121.0 och klädselmunstycket 4.130-106.0.
Lämplig medel heter 6.290-828.0 på Kärchers språk.

Fråga hos närmsta Kärcheråterförsäljare...

Tack ska du ha.

Premis
2008-03-31, 20:21
Sten i glashus exempel.
Just en intorkad choklad fläck är väl just det man minst vill ha på klädseln och inte ha tillgång till klädselvätt mojäng/maskin.
Talar av egen erfarenhet......efter att ha tvättat många chokladfläckar både med och utan maskin.

Har en sambo som lever på choklad i baksätet och en son som lever på choklad i framsätet.

Du skulle tagit ett annat exempel. ;-)

Min sambo är också en stor chokladkonsument och det har mina passagerarsäten fått erfara :) Det har aldrig varit några problem för mig att få bort dom fläckarna när jag kört med t.ex. autosmarts interiörtvätt, mjuk borste samt ev. våtdammsugare. Brukar lösa det mesta.

Men det beror självklart på vilken typ av material vi talar om och hur 'nedgörat' det är i sätet.