handdator

Visa fullständig version : fel på elhiss/c-lås/el-speglar m.m?



polaras
2008-03-29, 19:45
Jag har en -99 passat som elhissen på höger bakdörr krånglat på, det har inte gått att få ner rutan men inte upp. Idag när jag skulle försöka få upp rutan försökte jag ge direktstöm på elhissmotorns kontakt. Då slutade el-hissarna, el-speglarna, innerbelysningen, c-låset att fungera. Så nu står bilen med rutan nere och går inte att låsa!
skulle vara mycket tacksam om någon har nå bra tips!!

Bilen har larm, om det nu har någon betydelse i det hela.....

/Mvh Michael

Jani Hast
2008-03-29, 20:07
Har du kollat på säkringen är hel ???

polaras
2008-03-29, 22:44
jo den är hel. och det är just dom grejjer som pajjat som går på samma säkring.

polomannen
2008-03-29, 23:38
Jag har en -99 passat som elhissen på höger bakdörr krånglat på, det har inte gått att få ner rutan men inte upp. Idag när jag skulle försöka få upp rutan försökte jag ge direktstöm på elhissmotorns kontakt. Då slutade el-hissarna, el-speglarna, innerbelysningen, c-låset att fungera. Så nu står bilen med rutan nere och går inte att låsa!
skulle vara mycket tacksam om någon har nå bra tips!!

Bilen har larm, om det nu har någon betydelse i det hela.....

/Mvh Michael

Aj aj aj...du skulle inte ha gjort så.
Du kan ha bränt upp komfort styrdornet.
Om du säger att säkringen är hel---men har du kollat alla andra säkringar.?
Kolla upp kablarna i dörr genomförningen...dom har en tendens att gå av.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-94
GOLF CL-93

polaras
2008-03-30, 12:45
fan komfort styrdon, det låter ju halvdyrt. Har kikat på säkringarna och dom är hela, kablarna var det första jag fixade förut när det bara var elhissen som strulade. Kan man köpa styrdonet och byta själv eller är det vag verkstad som gäller?

polomannen
2008-03-30, 15:07
fan komfort styrdon, det låter ju halvdyrt. Har kikat på säkringarna och dom är hela, kablarna var det första jag fixade förut när det bara var elhissen som strulade. Kan man köpa styrdonet och byta själv eller är det vag verkstad som gäller?

Den finns att köpa löst....du får kolla artikel nummret på den gammla.
Den sitter under golvmattan vä-fram framför stolen.
Det går även kolla på samtlia mätvärde mjed vag com om den ger nåt utslag
Vid dörr öppningar och även felminne på kannal 46.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93

Henrik.M
2008-03-30, 20:58
Har varit med om samma sak och bytte ett komfortstyrdon på en bil , men i själva verket var det en elhissmotor i höger dörr som var trasig visade det sig efter en djupare felsökning.


I ditt fall kan det vara så att elhissen la av totalt = Övriga komfortfunktioner slutar fungera eftersom komfostyrdonet (den under förarmattan) tappar kontaken med övriga styrdon när någon elhiss motor/styrdon pajar....av någon konstig anledning

Varje elhiss har ett inbyggt styrdon i sig självt som styr just den specifika dörrens funktioner. (Ser man om man plockar isär dörren genom att elhissmotorn har ett jättestort kontaktstycke).


Det som är viktigt i detta fall är att man få en elhiss med rätt artnr , annars fungerar det inte.

Artnr får du genom att läsa av komfortsystem på kanal 46 , alldeles i början där få du bläddra igenom 4st ganska långa nr med ett tyskt ord före varje nummer.
Skriv upp dessa nummer = Artnr på dina elhiss styrdon/motor tyvärr inga billiga pjäser.

Ett hett tips jag kan ge dig utifall du redan kollat säkringen och är säker på att du verkligen har ström fram till motorn.
Antar att du även mätt dig fram till det, om inte bör du göra det.

Ett annat tips är att du helt enkel provar koppla bort motorn helt , dvs plugga ur den ur motorn och se om det övriga börjar funka.

"Been there done that" som man brukar säga därav dom kloka råden. ;-)