handdator

Visa fullständig version : montera kamrem golf gti mk1



pb81
2008-03-29, 13:07
Tjenna!
Håller på med alla jävla markeringar hit o dit nu när jag skall sätta på kamremmen? Blir inte klok på det här.. Står så konstigt i manualen jag har, stämmer inte riktigt.

Någon som kan kladda ihop en fin liten guide. (bilder skadar inte)

Mvh // Paul

Mr dOhC
2008-03-29, 13:31
Botten delen ska ställas i övre död punkt (ÖDP), det in träffar när kolv n1 (från kamdrevet räknat )och kolv nr 4 står i absolut topp läge. Det ska finnas en markering på drevet som sitter på vevaxeln som ska stå mitt för ett märke som sitter på kåpan bakom. Det bästa sättet att få kolven helt i topp är att ta nåt långt ner igenom tändstifts hålet (på 16v iallafall) för att kolla på märket på veven kan ibland visa fel men kolla iallafall att du är på samma varv, att du kan se märket.

Kamdrevet har en markering på baksidan mot topplocket om inte jag minns fel. Det märket ska vridas så att det står i linje med men övre kanten på toppen (den kant som ventilkåpen ligger på) framåt mot färdriktning.

Det kan kanske som på 16v finnas en markering på ventilkåpan, dvs står du på sidan av bilen och tittar precis ovanför kamdrevet så finns där en pil i så fall, då ska det också finnas ett könslag i drevet som du ska kunna se från samma plats

I övrigt får nån mk1 expert svara ifall det finns nåt special special ;-)

En väldigt snygg 2min ritning
EDIT
http://img412.imageshack.us/img412/7987/ritningkamdrevnt2.jpg (http://imageshack.us)

Manny
2008-03-29, 15:05
Montera remhjulet på vevaxeln, märket på det hjulet ska möta märket på mellanaxlenshjul. Märket på INSIDAN (mot toppen dvs) ska ligga i nivå med toppens överkant på framsidan.

Tar du efter märket på UTSIDAN så kommer bilen att gå så här:

http://www.youtube.com/watch?v=kmg-EAoh3vU

Talar av erfarenhet!

pb81
2008-03-29, 21:20
ok de 2 nedre hjulen så skall märkningen peka mot varandra.. den är ju lätt då.. Men jag har ingen markering på kamdrevet på den sidan.. kanske är så att någon klåpare monterat det hjulet på fel håll om det nu går hehe

Hmm kan ju ta bild så ni ser kanske

Sebbe
2008-03-29, 22:02
ok de 2 nedre hjulen så skall märkningen peka mot varandra.. den är ju lätt då.. Men jag har ingen markering på kamdrevet på den sidan.. kanske är så att någon klåpare monterat det hjulet på fel håll om det nu går hehe

Hmm kan ju ta bild så ni ser kanske

Det passar bara åt ett håll, kamdrevet är enda drevet där man verkligen behöver markeringen. Veven kan man se på svänghjulet eller ettans kolv och aggregataxeln kan man kolla på rotorn (ska peka mot ettan). Ettans nockar ska peka "upp" när motorn är nollad, men svårt att gå efter det då en kugg hit eller dit knappt gör synbar skillnad, men bilen går som skit. Du skulle gjort en markering innan du tog loss gamla remmen =) Nej då, men det måste finnas en markering, det är inget "spår" eller "skåra" utan bara en liten prick. Finns en likadan prick på utsidan av drevet med.

pb81
2008-03-30, 00:32
Antar att det skall ut så här någonting då?
Känns som att det kan bli svårt att få det rätt om pricken(markeringen) på kamdrevet skall gå mot kåpan.. Blir ju lätt en kugg fel. Och det där med att kolla kolven om det är i dödläge är ju svårt när toppen sitter på hehe..
Men det är väl bara att ha de båda hjulens markeringar mot varandra som på bilden nedan?

http://www.pbstudio.se/kam1.jpg
http://www.pbstudio.se/kam2.jpg

Manny
2008-03-30, 01:11
Att kolla dödläge görs lätt med lång skruvmejsal och urplockat stift på ettan.

Översta markeringe ser bra ut. Kanske lite längre ner. Brukar halka rätt när man lägger på remmen.

Nedre tror jag inte stämmer. Du måste ha på remhjulet på mellanaxeln monterat och det är markeringen i det remhjulen som ska möta pricken.

Sebbe
2008-03-30, 08:48
Precis som Manny skriver så kollar du om ettan är i öd genom att skruva ur stiftet och känna med en lång skruvmejsel. Du kan även se på svänghjulet om motorn är i öd. Finns en markering som ska vara synlig i hålet på växellådan (där man kollar när man ställer tändningen).
Sen är det markeringen på drivremshjulet och aggregataxelhjulet som ska mötas, så du måste sätta dit det.
Gällande markeringen på kamremsdrevet så ska den inte gå i linje med kåpan utan i linje med packningsytan mot toppen, skiljer ett kugg där, finns en tråd om det i gamla forumet. Det brukar sällan bli rätt första gången. Allting har en förmåga att röra sig när man spänner remmen. Jag brukar sätta markeringarna lite ifrån varandra, så när jag spänner så hamnar de i linje, funkar ibland.

pb81
2008-03-30, 12:29
Ok så är det markeringarna på remhjulen jag skall gå efter istället.
för hänger jag på de hjulen så kommer ju inte markeringanrna att synas längre ;)

Manny
2008-03-30, 12:48
Nej nej, bara remhjulet på mellanaxeln ska på. i det finns ett hack, det hacken ska möta pricken i nedre hjulet.

Manny
2008-03-30, 12:50
http://forumbilder.se/images/ad020081249513218.jpg

Bättre än så här blir det inte. Förstora bilden.

pb81
2008-03-30, 18:26
Ahh den var ju riktigt bra..
lite lättare att se där, så grovt inställd är det då
CA kl 15
CS kl 12
AUX kl 09

pb81
2008-04-02, 13:57
Men är det inte typiskt.. jag har inte den där markeringen på remhjulet...

Manny
2008-04-02, 16:44
Det måste du ha, den sitter på alla 8v. Om den inte har rostat bort. Ta en närbild på den vettja.

pb81
2008-04-02, 20:36
nä helt blank är det.
aja få vänta tills jag får på svänghjulet istället

Manny
2008-04-02, 20:38
Det är alltså INTE remhjulet på vevaxeln du ska titta på, där finns inget märke, det är remhjulet till MELLANAXELN jag pratar om. Bara så vi har förstått varandra rätt.

pb81
2008-04-02, 21:49
yepp ingen markering på någon av hjulen hehe

Sebbe
2008-04-02, 21:56
yepp ingen markering på någon av hjulen hehe

Det behövs inte. Bara du har markeringen på kamdrevet så är det inga problem. Känn med en lång mejsel ner genom tändstifthålet till ettans cylinder, när den är i öd så är veven nollad. Sen vrider du rotorn så att den pekar mot ettans tändkabel, då har du tändningen nollad, sen är det bara på med remmen, dra runt ett varv och se så inget tar i. Provstarta, ställa tändning, klart.

pb81
2008-04-03, 00:31
Yes få göra så.
Bara få ut den gamla skiten först, allt tar sån jävla tid hela tiden.
Hoppas det blir bra väder till helgen så man kan plocka ut den gamla motorn o åka till skroten o slänga skiten...

HAHA kommer bli som i filmen transformers sen.. blingbling motor och skruttbil.

Bastard66
2008-04-03, 01:23
Det behövs inte. Bara du har markeringen på kamdrevet så är det inga problem. Känn med en lång mejsel ner genom tändstifthålet till ettans cylinder, när den är i öd så är veven nollad. Sen vrider du rotorn så att den pekar mot ettans tändkabel, då har du tändningen nollad, sen är det bara på med remmen, dra runt ett varv och se så inget tar i. Provstarta, ställa tändning, klart.

på en gti 8v så bör väl inget ta i eller?? :P

Manny
2008-04-03, 02:37
sitter det fel så kan det ta i, på alla 8v.

SundH
2008-05-05, 17:47
på alla 8v gti motor väl men inte de andra väl? iallafall inte på rp 1,8 91 hk och 1,6 74hk förknasare

D_Stenlund
2008-05-05, 18:18
va menas med MT/AT på svänhjulet där på bilden?

har sätt att de fanns 2 streck nästan bredvid varandra. satte pilen mot -O
så såg de ut. ( G60 ) pg motor.

Mogge
2008-05-05, 20:16
MT= Manual Transmission
AT=Automatic transmission

D_Stenlund
2008-05-11, 22:33
va ska överfallen skruvas med för nm ?

Nu har ja varit i garaget och nollat motorn, kamen står rätt, sedan gjorde ja så att rotorn pekar mot sträcket på hållaren, metallen där så den borde vara rätt. Sedan vrev ja på veven så att svänghjulet stog på -0, men då var sträcket 1 ½ cm ifrån pilen på plasten in under skärmkanten på hjulet. Så ja ställde veven så att pilen går mot sträcket istället. Vet inte va man ska ta efter där, men de är säkert rätt ändå. Borde vara alles va ?