handdator

Visa fullständig version : Golf -78, 1500:-, råd



D.E
2008-03-28, 16:53
Fick syn på en brun Golf i en by en bit från min hemstad för några dagar sen så jag tog numret och ringde ägaren. Det är en metallicbrun Golf GLS automat -78. Den har alltså de små metallstötfångarna, även om de är lite lätt vandaliserade med extraljus och lyktspolare.

Jag frågade om han var intresserad av att sälja den. Svaret blev: "låter 1500:- för mycket?". Var och kikade på den igår. Den är rätt så rostig och i halvkasst skick men rätt grym.

Ska jag köpa den? Även om den visar sig vara så rostig att den inte är värd att fixa upp så kan man ju göra en "rat" av den och om den är Helt körd så sitter det en del grejer på den som jag skulle behöva till min GTI Special -84. T.ex tidigare nämnda stötfångare, grill med kromlist, baklucka och en fräsch bakplåt.

Problemet är, som jag nämnt i en tråd tidigare, att ägaren inte har kvar nycklarna. Den står på honom och han har alla papper så det är inget fuffens men den står med rattlåset i och går ej att rubba.

Tacksam för råd och svar. ;)

P.Hagel
2008-03-28, 17:15
Köp den.
Och köp ett beg.ratt lås antingen här på forumet.
Eller på skroten.
Finns Serviceboken kvar (knappast troligt),så står nyckelnummret där:T.ex:AH....

Som du själv har skrivit,inte mycket att förlora pengar på.

Holmgren
2008-03-28, 19:21
Ja köp den. Om inte annat så finns det delar på den som är värda mer än 1500kr...

D.E
2008-03-28, 19:47
Tack för råden. Måste bräcka rattlåset och försöka få igång den också... <_<

pekka kiiskilä
2008-03-28, 20:19
Om du ska knäcka rattlåset så kan du ha oturen att enbart knäcka den övre delen för jag har provar på en mk2a o det blev inte så bra.

VWGolIV
2008-03-28, 20:22
Det känns enklare att bara montera bort det gamla låset.
Då kan du iallafall rulla bilen, sen tjuvkopplar du den och så startar den =)

Sen när du fått hem den åker du till en skrot och köper ett beg lås

D.E
2008-03-28, 20:25
Kan inte tjuvkoppla en bil :) Hur gör man, med en mk1?

Manny
2008-03-28, 20:37
Om du ändå tänkt byta låset så fixa en glidhammare o skruva i nåt i låset o dra ut kolven. då borde du kunna starta o köra med en skruvmejsel

D.E
2008-03-29, 00:12
Glidhammare, vart kan jag skaffa en sån?
Ursäkta mig, jag är nybörjare. :/

Mr dOhC
2008-03-29, 00:37
Här :) http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=117995

D.E
2008-03-29, 01:08
Tack! Kanske ska till Karlstad snart så det blir att gå på Biltema och införskaffa en sån då. :) Vi har inte Biltema i Dalarna. :(

TinyMicke
2008-03-29, 02:49
När jag köpte en golf -75 utan nycklar för ett tag sedan, så plockade jag bort en låskolv ur handtaget och tog med mig in till en låsfirma.
Med hjälp av det så fixade de nya nycklar till min bil, men det förutsätter ju att det är samma lås i dörren som i tändningslåset.

det kanske är smartare att kolla upp det innan du börjar bryta upp rattlås och krångla.

BasRutten
2008-03-29, 07:13
Tack! Kanske ska till Karlstad snart så det blir att gå på Biltema och införskaffa en sån då. :) Vi har inte Biltema i Dalarna. :(

Nej, men vi har ÖB i Mora ;)

D.E
2008-03-29, 12:17
Smart, Micke! Ska provas. :)

Mattias: Finns det på ÖB? :) OT: Matsson Frost, bor du i Östnor? :o

BasRutten
2008-03-29, 15:45
Smart, Micke! Ska provas. :)

Mattias: Finns det på ÖB? :) OT: Matsson Frost, bor du i Östnor? :o

Det finns massor av verktyg där, men jag vet inte om just det du söker finns. Ål och kolla.

Har bott nära Östnor för många år sedan, bor i Vika nu;)