handdator

Visa fullständig version : Rasad koppling gti special - 84



Fahlgren
2008-03-27, 19:05
Min flickvän lånade golfen idag för att åka och handla. 2 minuter efter att hon gått ut genom dörren så ringer hon och säger att något är galet då bilen "inte ville stanna när hon tryckte ner kopplingen". Min ringa erfarenhet sade mig att det var kopplingsvajern som gått av, men döm av min förvåning då jag kollade upp den och den var som ny..

Vad är det mest troligt som hänt? Farfar (som är betydligt mer kunnig på sånt här än mig) hävdade att lamellerna kan ha hakat i på nåt konstigt sätt och blivit dubbelvikta och kilat fast. Låter detta som ett troligt scenario eller kan det vara betydligt värre? Hur pass jobbigt är det att få loss kopplingen för att skruva isär den och kolla upp den egentliga orsaken osv?

Tacksam för svar då golfen för tillfället fungerar inte bara som busbil utan även som bruksbil..

Falcor
2008-03-27, 19:20
Det som din farfar sa lät lite långsökt men det kan vara så att pinnen som trycker på tryckplattan svarvat sig igenom tryckplattan.... inte helt ovanligt att det händer på mk1:or.

Sebbe
2008-03-27, 22:29
Min flickvän lånade golfen idag för att åka och handla. 2 minuter efter att hon gått ut genom dörren så ringer hon och säger att något är galet då bilen "inte ville stanna när hon tryckte ner kopplingen". Min ringa erfarenhet sade mig att det var kopplingsvajern som gått av, men döm av min förvåning då jag kollade upp den och den var som ny..

Vad är det mest troligt som hänt? Farfar (som är betydligt mer kunnig på sånt här än mig) hävdade att lamellerna kan ha hakat i på nåt konstigt sätt och blivit dubbelvikta och kilat fast. Låter detta som ett troligt scenario eller kan det vara betydligt värre? Hur pass jobbigt är det att få loss kopplingen för att skruva isär den och kolla upp den egentliga orsaken osv?

Tacksam för svar då golfen för tillfället fungerar inte bara som busbil utan även som bruksbil..

Fjädrarna (en fjäder) på lamellen kan ha hoppat ur och kilat fast sig. Har hänt mig. Var bara att ta loss lamellen, sätta i fjädern plocka ihop och köra. Skit drygt att köra bilen utan koppling till garaget var det. Stäga av motorn vid varje rödljus och starta på 2:an med mycket gas =)

Det var en Renault också, så för att få ur lamellen fick man plocka ur motor+låda. Jobbigt och inte så kul var det.
Det är inte speciellt jobbigt att ta ur lådan på en golf 1, den enda bilen jag ägt som ett kopplingsbyte gått smidigare på var en Nissan Micra.

Kan vara skönt att ha en fräsch lamell tillhands när du ska ta isär ifall den är trasig på något sätt. Går ju att lämna tillbaks om du inte behöver den.

Manny
2008-03-27, 22:40
Det där med fjädern har jag gjort på en S**b 900NG med.

ovredsson84
2008-03-27, 23:15
Finns ett annat fel också... Jag felsökt enligt vad ovanstående skrivit på mig men det var det inte på min... Det kan var den här saken som har sprukit och då kuggar över axeln..

Röda streket vissa var min var spräckt..

[img=http://forumbilder.se/thumbs/1972008111436b7a8.jpg] (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1972008111436b7a8)

Fahlgren
2008-04-08, 15:56
Nu är jag för lat för att orka ta isär och fixa skiten, så det blir till att köpa en ny/bättre begagnad. Någon som vet vad det kan vara för serienr på kopplingen?