handdator

Visa fullständig version : Milltek vs Ferrita



anri52
2008-03-27, 16:45
Milltek pris 17500 + montering
Ferrita pris 14500 moterat & klart
De är priserna jag fått till min gti/30 (från turbon)
Är det värt att lägga dom extra pengarna på
ett Milltek system? Är inte ute efter ljudet
Avgastemp,bättre respons vid gaspådrag,eventuellt några
fler HK är de intressanta(Det får man väll på båda systemen)
Motivera gärna varför man väljer Milltek före Ferrita. mvh

rimad
2008-03-27, 17:06
30th ann GTI? mannen...du kan plocka nästan 300whp med den :-)
om det var min bil vill jag helst går efter en 3'' avgas, jag har en Golf IV 1.8T och har bromsat 302 hk med en ferrita 2.5'' men den låter som airjet när jag gassa, dvs stor mot-tryck. Fråga ferrita om dom kan göra en 3'' från turbo med en 100cell metalisk race katalysator och MINST 2 st. stor ljuddämpare annars blir den som en traktor :D
Också viktig att avgas är friflöde, ingen resonators, konstiga kurvor och sånt skit. Sen när du är klar med avgas, du ska bara uppgradera din bränsle pump och chippa den, garanterad 290 hk på hjular (kolla den här -> http://goapr.com/VW/products/turbo_trans20t_k04.html) :-)

znabb
2008-03-27, 17:14
Milltek pris 17500 + montering
Ferrita pris 14500 moterat & klart
De är priserna jag fått till min gti/30 (från turbon)
Är det värt att lägga dom extra pengarna på
ett Milltek system? Är inte ute efter ljudet
Avgastemp,bättre respons vid gaspådrag,eventuellt några
fler HK är de intressanta(Det får man väll på båda systemen)
Motivera gärna varför man väljer Milltek före Ferrita. mvh

fördelen med ferrita är väl att du just kan få det som du vill,de custombygger väl avgassytemet på plats,eller är det ett färdigt kit???

Tror inte man märker ngn större skillnad mellan de olika systemen,såvida det inte finna bromspapper på båda med uppvisad effekt.

anri52
2008-03-27, 17:28
30th ann GTI? mannen...du kan plocka nästan 300whp med den :-)
om det var min bil vill jag helst går efter en 3'' avgas, jag har en Golf IV 1.8T och har bromsat 302 hk med en ferrita 2.5'' men den låter som airjet när jag gassa, dvs stor mot-tryck. Fråga ferrita om dom kan göra en 3'' från turbo med en 100cell metalisk race katalysator och MINST 2 st. stor ljuddämpare annars blir den som en traktor :D
Också viktig att avgas är friflöde, ingen resonators, konstiga kurvor och sånt skit. Sen när du är klar med avgas, du ska bara uppgradera din bränsle pump och chippa den, garanterad 290 hk på hjular (kolla den här -> http://goapr.com/VW/products/turbo_trans20t_k04.html) :-)

Det är 3" samt 100 cel cat (ferrita)
Har redan giacs programvara mvh

anri52
2008-03-27, 17:30
fördelen med ferrita är väl att du just kan få det som du vill,de custombygger väl avgassytemet på plats,eller är det ett färdigt kit???

Tror inte man märker ngn större skillnad mellan de olika systemen,såvida det inte finna bromspapper på båda med uppvisad effekt.

Stämmer det är custombygge, inga färdiga kit. mvh

rimad
2008-03-27, 18:16
GIAC? den måste du byta om du byta bränsle pump.. till APR eller köra till någon som kan göra programmering just till din bil.
Milltek är 2.75'' va?

anri52
2008-03-27, 18:30
GIAC? den måste du byta om du byta bränsle pump.. till APR eller köra till någon som kan göra programmering just till din bil.
Milltek är 2.75'' va?

3" till cat 2.75" efter
Giac kommer ut med en uppgraderings pump snart.

VWR18
2008-03-27, 18:36
Milltek pris 17500 + montering
Ferrita pris 14500 moterat & klart
De är priserna jag fått till min gti/30 (från turbon)
Är det värt att lägga dom extra pengarna på
ett Milltek system? Är inte ute efter ljudet
Avgastemp,bättre respons vid gaspådrag,eventuellt några
fler HK är de intressanta(Det får man väll på båda systemen)
Motivera gärna varför man väljer Milltek före Ferrita. mvh

Bättre gasrespons blir det inte med större avgas, snarare tvärtom då du skjuter registret någrahundra rev. uppåt!
Hade du tänkt bygga vidare eller nöja dig med chip?, om det bara ljudet du är ute efter byt slutdämparen!

jocke.w
2008-03-27, 18:44
Av dessa hade jag valt........ Super Sprint!!!

JWO
2008-03-27, 18:51
Milltek pris 17500 + montering
Ferrita pris 14500 moterat & klart
De är priserna jag fått till min gti/30 (från turbon)
Är det värt att lägga dom extra pengarna på
ett Milltek system? Är inte ute efter ljudet
Avgastemp,bättre respons vid gaspådrag,eventuellt några
fler HK är de intressanta(Det får man väll på båda systemen)
Motivera gärna varför man väljer Milltek före Ferrita. mvh

Jag har precis beställt ett Milltek system till min GTI, valde det därför man har hört så gott omdömme om de samt att det är grym kvalité. Ferrita är det nog ingen större fel på heller och kvalitén är säkert mycket god den också. Jag vet att användaren "GTI30EDITION" Martin har också beställt ett Milltek till sin Edition 30. Ljudet är annorlunda i Milltek systemen vad jag vet, ska bli kul att höra hur det blir sen. Jag monterar mitt om cirka en månad!

Det är väl din plånbok som styr det hela igentligen. Jag personligen ångrar ju inte mitt val för fem öre än så länge lär nog inte göra det heller då det är monterat! Hoppas du kommer fram till något vettigt....

rimad
2008-03-27, 19:07
3" till cat 2.75" efter
Giac kommer ut med en uppgraderings pump snart.

ja men bränsle pump på FSI bilar är inte samma som på andra bilar. Du måste välja den pump som chip är tilverkad till. Det är bara 2 företagar som tillverka uppgraderings pump till FSI just nu, APR och Autotech tror jag.

När det var dags att uppgradera min avgas på MKIV har jag ringt till milltek och dom så att deras 2.5'' avgas flöda till max 280 hk. Dom har ingen 3'' till MKIV. Jag hörde 2-3 bilar med milltek avgas och dom låter nästan som original avgas, väldigt tyst.

Jag rekommendera du ta ferrita och låt dom bygga den direkt på bil, om du bästalla milltek måste du betala någon som kan montera skitet och det blir inte lätt. Avgas flytta sig med tiden, den vibrera...och sen om plötsligt du få lite konstig ljud, du bara köra till ferrita och dom fixa allting utan extra kostnad :-)

wolfbane1967
2008-03-27, 20:00
Jag hade 3 tum hela vägen på min edition30 . Du kan lika väl köpa FERRITA om dom gör en 3 tums downpipe åt dig och spara pengar,milltek tar betalt som varumärke åxå.

Hur funkar GIAC tycker du då blev det så bra tryck som du förväntat dig Anri?

anri52
2008-03-27, 20:34
Jag hade 3 tum hela vägen på min edition30 . Du kan lika väl köpa FERRITA om dom gör en 3 tums downpipe åt dig och spara pengar,milltek tar betalt som varumärke åxå.

Hur funkar GIAC tycker du då blev det så bra tryck som du förväntat dig Anri?

Bilen går över förväntan mycket nöjd(ler)
Firman som gjorde jobbet är också
återförsäljare åt Milltek.Vet inte hur det
funkar med uppgradering av programvaran
om man kommer med ett Ferrita system.
Det jag syftar på är om det kostar en massa
extra pga att jag inte väljer deras system.

wolfbane1967
2008-03-27, 20:42
Är dom seriösa spelar det ingen roll om det är samma spec på downpipen och katten.


Byt inte till hammer mappen bara innan du bytt avgas,dom har mycke problem tyvärr i england bland annat att giac hammer map inte funkar som den ska och går orent.Steg1 mappen verkar funka som den ska.Den är tydligen känslig den här bilen med förändringar utöver steg1.Det gällaer att dom är väl utprovade

wolfbane1967
2008-03-27, 20:44
Och angående bränslepump så är den riktigt kostsam.Byter man ut den befintliga kostar den 7000:-.Köper man utan att byta in den gamla kostar dom nästan 11 000:- =(

anri52
2008-03-27, 21:00
Är dom seriösa spelar det ingen roll om det är samma spec på downpipen och katten.


Byt inte till hammer mappen bara innan du bytt avgas,dom har mycke problem tyvärr i england bland annat att giac hammer map inte funkar som den ska och går orent.Steg1 mappen verkar funka som den ska.Den är tydligen känslig den här bilen med förändringar utöver steg1.Det gällaer att dom är väl utprovade

Ferrita erbjöd 100 cel cat medans Milltek anväder sig av 200 cel
Det är det enda som skiljer vad jag vet.

GTI30EDITION
2008-03-27, 21:04
Jag har precis beställt ett Milltek system till min GTI, valde det därför man har hört så gott omdömme om de samt att det är grym kvalité. Ferrita är det nog ingen större fel på heller och kvalitén är säkert mycket god den också. Jag vet att användaren "GTI30EDITION" Martin har också beställt ett Milltek till sin Edition 30. Ljudet är annorlunda i Milltek systemen vad jag vet, ska bli kul att höra hur det blir sen. Jag monterar mitt om cirka en månad!

Det är väl din plånbok som styr det hela igentligen. Jag personligen ångrar ju inte mitt val för fem öre än så länge lär nog inte göra det heller då det är monterat! Hoppas du kommer fram till något vettigt....

Stämmer! Mitt Milltek system kommer imorgon, sen ska systemet och Oettinger intercoolern monteras. Det är ett "unresonated" helsystem med 3"
down pipe, så det ska bli riktigt intressant att lyssna på "sången" när det
är monterat. :)

wolfbane1967
2008-03-27, 21:04
Ferrita och Milltek är lika duktiga på avgas.Låt plånboken avgöra om du tycker det är värt 3000 mer för det ena

JWO
2008-03-27, 21:17
Stämmer! Mitt Milltek system kommer imorgon, sen ska systemet och Oettinger intercoolern monteras. Det är ett "unresonated" helsystem med 3"
down pipe, så det ska bli riktigt intressant att lyssna på "sången" när det
är monterat. :)

En film på youtube så vi hör sången lär vi få se eller?

GTI30EDITION
2008-03-27, 21:21
En film på youtube så vi hör sången lär vi få se eller?

Självklart Johan.. :).. men jag håller med tidigare talare.. det är plånboken som styr, plus att supporten hos firman man köper från ska vara bra.

Lycka till! :)

Frippe
2008-03-28, 10:55
Jag tycker att ferrita är kalasbra! Men det skriver jag ju alltid...

Men efter 4 custom system har jag ju en viss erfarenhet av Ferrita.

Carlee
2008-03-28, 18:38
Ungefär hur mycket effekt ger ett TBE på en orginal GTI?? Nån som sett nått pålitligt bromspapper??

rimad
2008-03-28, 18:52
det bero på vad du har gjört på bilen annars, om den är helt original (ingen chip) så kanske 5-10 hk, inte mer...men om du har chip redan och montrera större avgas, du kan få liksom 20-30hk. Du få också mindre avgas temp., mindre turbo-lag osv.