handdator

Visa fullständig version : Biltemas topplagring mk1?



Manny
2008-03-26, 21:27
Köpte en topplagring till min GTI på trimtema. Billigt som fasen :D.

Men när jag stod o glodde på den så slod det mig att fjädern inte kan snurra med. Lagringen verkar göra så endast så dämparen kan snurra.

Tittade även under huver på GTIn. Där snurrade muttern och brickan med dämparen och "skavde" mot "koppen" som sitter ovan gummit.

Är detta rätt? För mig känns det helt galet.

Hur ser en orginal ut?

scirocco8v
2008-03-26, 21:33
har sådana på min scirocco och de funkar fint;)
och där rör sig alltihop på en gång...

Jocke_M
2008-03-26, 21:57
Är det inte exakt samma på vag som på biltema?

Har köpt nya till min bil igrå från biltema, som jag ska byta när mina coils kommer.

pekka kiiskilä
2008-03-26, 21:58
På vissa av biltemas fjädebenslager till mk1 saknas en hylsa och jag var själv ut för samma sak och därför vet jag detta så om du hade kvar den gamla hylsan så funkar det om inte så glappar det.

Manny
2008-03-26, 21:58
Hmm vad skumt. Där sitter som inte korrekt på min GTI kanske.

Om jag spänner muttern mer så kanske det sluta glappa då? (öööh?)

Isåfall saknas en hylsa både på bilen och till biltemas lagring.

Edit: Nah! just d ja, va dum jag e. fjäder tallriken e ju inte plattan som sitter under lagringen. Den sitter ju löst monterad under den. så då följer ju fjädern med. Det hade jag glömt bort :P.

Men i vilket fall som helst så saknar jag nog hylsan.

pekka kiiskilä
2008-03-26, 22:05
Titta på det gamla lagret för hyllsan kan ha rostat fast där.

Annars så får du åka till biltema och klaga för den hylsan ska bytas med lagerbyte

GTI G60
2008-03-26, 22:05
Ja d e väldigt annurlunda kvalité på "skojtemas" prylar.
Har visserligen Mk2 men där söög dom ordentligt.
Körde bara några hundra mil innan vi tröttnade å har köpt Bonath å ska byta i dagarna.

Manny
2008-03-26, 22:06
Ja jag får kolla närmare när jag river ner skiten.

Jocke_M
2008-03-26, 22:18
Jag har ingen koll hur dom ska se ut men får väl se sen när jag ska byta.

Här är en bild på dom som jag köpte på biltema.
http://www.gatbilar.se/cars/538/3/47eabcfe648d2.jpg

pekka kiiskilä
2008-03-26, 22:28
Titta på den högra lagringen där ska det vara en hyllsa som ett stopp när man drar åt muttern till dämparen och hyllsan är ofta trasig eller fast rostad.

Jocke_M
2008-03-26, 22:37
Okej, får hoppas på att mina hylsor är hela då..

Joda
2008-03-27, 00:02
Vem det nu var... Sluta generalisera Biltemas produkter. Det finns superbra grejer och det finns skit. Blir trött. Generalisera VAG:s originaldelar då också!!!! Jag handlar handtag till min Corrado vartannat år.. Som sagt vissa prylar är bra på Biltema... Andra är crap..


Just topplagringarna kommer nog ifrån Febi om jag minns rätt? Någon?

Antagligen same shit som hos din lokala originaldelslevernatör.

/Johan

mattiask
2008-03-27, 00:37
Titta på den högra lagringen där ska det vara en hyllsa som ett stopp när man drar åt muttern till dämparen och hyllsan är ofta trasig eller fast rostad.

Om man monterar coils + feltemas lager och har problem med att spänna de övre tallrikarna, är det hylsan som fattas då? Dom skruvar nämligen upp sig direkt, samt att de sitter lite skevt mot dämpartornen..

Jocke_M
2008-03-27, 01:00
Vem det nu var... Sluta generalisera Biltemas produkter. Det finns superbra grejer och det finns skit. Blir trött. Generalisera VAG:s originaldelar då också!!!! Jag handlar handtag till min Corrado vartannat år.. Som sagt vissa prylar är bra på Biltema... Andra är crap..


Just topplagringarna kommer nog ifrån Febi om jag minns rätt? Någon?

Antagligen same shit som hos din lokala originaldelslevernatör.

/Johan

Jag minns också att jag läste nydligen att det är exakt samma som hos vag.

Å inte får man med nån hylsa när man handlar på tex meca heller.

Har varit å kollat på min bil och hylsorna finns där, är inte direkt rostiga och satt inte fastrostade. Så dom behöver då inte bytas.

Jocke_M
2008-03-27, 01:01
Om man monterar coils + feltemas lager och har problem med att spänna de övre tallrikarna, är det hylsan som fattas då? Dom skruvar nämligen upp sig direkt, samt att de sitter lite skevt mot dämpartornen..

Har du inga hylsor så är det nog där felet ligger.

GTI G60
2008-03-27, 06:12
Jag generaliserar inte, bara säger att mina topplagringar till Mk2 var skit..
Och har köpt massa bildelar där förut och jag gör det INTE längre, om jag inte ska sälja dagen efter..
Verktyg å annat köper jag GÄRNA på biltema och även annat till hemmet..
Att handtagen pajjar när du köper VAG saker är ju snarare en felkonstruktion å har svårt att tänka mig att biltemas skulle varit bättre om dom hade sådana till salu...
Man kan ju undra varför biltemas saker är såå mycket billigare???
Jo för dom köper billigare saker för det mesta.
Visst kanske dom köper "samma" saker som VAG köper, men jag som jobbar innom bilindustrin VET hur olika köpare beställer olika "bra" saker från samma tillverkare..
Så ÄR det...
Så kontentan är ju att allt beror på hur noga man är och vad bilen skall användas till...



Vem det nu var... Sluta generalisera Biltemas produkter. Det finns superbra grejer och det finns skit. Blir trött. Generalisera VAG:s originaldelar då också!!!! Jag handlar handtag till min Corrado vartannat år.. Som sagt vissa prylar är bra på Biltema... Andra är crap..


Just topplagringarna kommer nog ifrån Febi om jag minns rätt? Någon?

Antagligen same shit som hos din lokala originaldelslevernatör.

/Johan

mattiask
2008-03-27, 09:15
Har du inga hylsor så är det nog där felet ligger.

Är det till dom man behöver nått special-verktyg för att skruva ur dom från dom gamla? Eller tänker jag på fel hylsor?

R.Grönberg
2008-03-27, 12:45
Är det till dom man behöver nått special-verktyg för att skruva ur dom från dom gamla? Eller tänker jag på fel hylsor?

nej det underlättar med specialverktyget, dock går det typ med huggmejsel och så med. men specialverktyget är guld värt=) tjänar in en bra stun på varje ben ist för att stå där och slita=)

pekka kiiskilä
2008-03-27, 16:27
Jag kör själv med biltemas prylar och just fjäderbenslager fram till mk1 är att det finns ingen hyllsa till dom men det går att köpa på tillex vag eller dyligt,

Om det saknas hyllsa så är det glapp i lagringen så det som felar med skruvben kan jag inte svara på för man får plocka isär det och titta efter o felsöka.

Manny
2008-03-27, 20:16
De lagringar som satt på var lika bra som biltemas. Hyslan fanns där och var inte det minsta rostig. Satte tillbaks de som satt där, dom verkar vara bytta nångång.

Holmgren
2008-03-27, 20:20
Någon som kan fota den där hylsan, jag fattar inte riktigt vad den ska sitta och hur den ser ut. Får beställa en sådan på VAG. Har ju nämligen köpt lager på Biltema jag med.

Manny
2008-03-27, 20:31
Det är i princip bara ett rör som passar över gängorna under muttern längst upp.

mattiask
2008-03-27, 20:36
Jag kör själv med biltemas prylar och just fjäderbenslager fram till mk1 är att det finns ingen hyllsa till dom men det går att köpa på tillex vag eller dyligt,

Om det saknas hyllsa så är det glapp i lagringen så det som felar med skruvben kan jag inte svara på för man får plocka isär det och titta efter o felsöka.

Visst är det denna vi pratar om:
http://www.typ-17.de/images/product_images/info_images/133412365.jpg
http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p9849_Schraube-zur-Sto-daempferbefstigung.html

För en sån har inte jag till mina lagringar efter bytet..

Bengan.U
2008-03-27, 20:49
Visst är det denna vi pratar om:
http://www.typ-17.de/images/product_images/info_images/133412365.jpg
http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p9849_Schraube-zur-Sto-daempferbefstigung.html

För en sån har inte jag till mina lagringar efter bytet..

Hej.

Precis en sådan ska de vara !

MVH/Bengan.U

pekka kiiskilä
2008-03-27, 21:53
Det stämmer så bra med vad Bengan skrev det är den hylsan och det följer inte med när man köper fjäderbens lager så det är en sak man lätt glömmer av.

Manny
2008-03-27, 22:05
Sakta i backarna!

PÅ alla mk1or (golf jetta caddy mest runt -83) som jag har pillat på så har det suttit en vanlig 22mm mutter längst upp! Ingen sådan som ni har på bild.
Då har jag bara en rörhylsa, bricka och muttern ovanför topplagringen!

Rörhylsan JAG pratar om heter 133 412 365.

Den hylsa som Ni pratar om är till Golf 2 och kallar enligt ETKA "Gängbussning" och heter 811 412 365.

Bengan.U
2008-03-27, 23:24
Sakta i backarna!

PÅ alla mk1or (golf jetta caddy mest runt -83) som jag har pillat på
så har det suttit en vanlig 22mm mutter längst upp! Ingen sådan
som ni har på bild.
Då har jag bara en rörhylsa, bricka och muttern ovanför topplagringen!

Rörhylsan JAG pratar om heter 133 412 365.

Den hylsa som Ni pratar om är till Golf 2
och kallar enligt ETKA "Gängbussning" och heter 811 412 365.

Hej.

Ja,Manny det är rätt som du säger :-)
Men på min JettaLux var det en skruva-på-hylsa !
Jag köpte fjblagringar till min 16V på Bilbuttricks,
där var det då med nya hylsor vill jag minnas ;-)
MK2:orna har skruva-på-hylsa enligt bilden !

MVH/Bengan.U

pekka kiiskilä
2008-03-27, 23:30
Där fick man så man teg hehe, Jag skruvar mest med mk2 så jag har väl glömt av något.

Jocke_M
2008-03-27, 23:36
Hur ser man om topplagringarna är slitna?

mattiask
2008-03-31, 13:57
Visst är det denna vi pratar om:
http://www.typ-17.de/images/product_images/info_images/133412365.jpg
http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p9849_Schraube-zur-Sto-daempferbefstigung.html

För en sån har inte jag till mina lagringar efter bytet..

Dessa går på 68:- styck på VAG, och 2 Eur på typ-17.de för dom som ville veta.


Hur ser man om topplagringarna är slitna?

Jag antar att man känner på dom att lagret är slitet. På mina gamla glappade det ganska bra i sidled..

Manny
2008-03-31, 20:31
Dessa går på 68:- styck på VAG, och 2 Eur på typ-17.de för dom som ville veta.


Dessa sitter fortfarande inte på mk1 :P

mattiask
2008-03-31, 21:19
Dessa sitter fortfarande inte på mk1 :P

Nej, men mk2 som jag och nån mer snackade om.. =P

onk
2009-06-24, 20:22
Sparkar liv i den här gamla tråden.
Ska köpa nya lagringar till min vr6.

Någon som har erfarenhet av customspeedparts skålar som dessutom sänker 10mm?
Håller tex Bonraths lager bättre än org, biltema mfl?

Ska dit med fulcoils och då kan det smälla rätt bra har jag märkt..

Lillen
2009-06-24, 21:30
Inte av CSP:s fjädersäten.
Men säljer ju annat märke av sånna och de fungerar kanon.

Ska du åka coils så spelar dem ju ingen roll......

Min erfarenhet är att det är som att köpa en lott.
Med orginal fjädrar och dämpare har jag känslan av att orginal håller minst lika bra om inte bättre.

Men med Coils så verkar de inte hålla hur som helst.
Det blir slitage hur man än gör och mycket snabbare än med orginal fjädrar/dämpare.
Dock har jag köpt olika eftermarknads från "hemlandet" och dessa har trots priset hållit mycket bra.

Så angående fjäderbenslager så är det beroende på hur tur du har =/