handdator

Visa fullständig version : Starta mk1 utan nyckel?



D.E
2008-03-26, 19:43
Känner en som äger en Golf -78 automat som han tappat nycklarna till, så rattlåset är i så han kan inte flytta den. Enligt honom var det några ungar som snodde nycklarna av honom.

Iallafall så måste den flyttas och jag hade tänkt hjälpa till. Hur ska jag gå tillväga? Nån skruvmejsel? Kan mina nycklar från min -84 passa?

Tacksam för svar
Dennis

scirocco8v
2008-03-26, 20:50
prova din nyckel!
provade min nyckel från min 16v gti från 88 och den passade i kompisens mk1 gti-84 bara å starta å köra iväg:)

D.E
2008-03-26, 21:02
Haha! Komiskt. :D

D.E
2008-03-26, 22:12
Några fler förslag?

SundH
2008-03-26, 22:22
Om ni skaffar ett annat tändningslås med nyckel så ta bort allt runt ratten. På det "nya" tändningslåset ser ni en fjäder. Ser vart denna hamnar på bilen. Borra där ett hål så ni kan trycka ner och avlasta fjädern samtidigt som ni drar ut det tändningslåset. Sen in med nya och på med allt. Det går att bygga om alla övriga lås i bilen till den nya nyckeln eller får han köra med två. Ska man bygga om måste man måste ha tillgång till någar fler kommdinationsstift. Lånade av farsan på VAG-verkstaden Rydbergs i Nybro,

Jag gjorde detta när min nyckel gick av i låset och rattlåset var i. På en Golf Gti Special - 84. Ska vara samma på en 78. Kan ha ett till liggandes om ni fårt tag på ett. En timme efter köpet 7 mil hemifrån och tankade:) Då var man glad. Stod vid pumpen och hade tankat. Kompisens bil hade inte drag så vi kunde inte hyra bilsläp heller. Och fick bara en nyckel med. Tog med mig vinterfälgarna hem och puttade bilen raka vägen(svänga gick ju inte) från pumpen till mackens baksida och sen och prata med dem. Upp tidigt dan efter med billsläp och åkte och hämtade den. Har iallafall bilen kvar än:)

D.E
2008-03-26, 22:45
Tack för tipset!

Ska prova med min nyckel, alternativt en skruvmejsel först. :)

pb81
2008-03-27, 00:22
Men vänta nu.... Är det så lätt o sno en mk1?
Trodde bara det var Ford man kunde göra så med. Då kanske man borde skaffa sig en krycka så ingen kommer o hämta bilen en natt..

D.E
2008-03-27, 14:29
Det gick inte med min nyckel. Vet inte om det inte går öht eller om rattlåset har kärvat igen, fick iaf inte ur rattlåset. Han skulle eventuellt förstöra rattlåset och höra av sig igen. Känns inte som man orkar hålla på och byta lås och skit och betala för ett nytt lås när bilen står som den står...

D.E
2008-03-27, 21:27
Några fler tips? Känns onödigt att förstöra låset eller byta. Min nyckel Passar men det gick ej att rucka ur rattlåset. Som sagt kan det vara så att nyckeln funkar men rattlåset har kärvat igen. Har fått kämpa länge för att få ur rattlåset på en Jetta mk1 som det fanns nycklar till. Mk1-rattlås verkar vara rätt jävliga.

Tur att inte min egen mk1 har något. :)

Bastard66
2008-03-27, 21:33
det går inte att "rucka" ur rattlåset om du inte har en nyckel som passar ungefär.. får nog ha ganska mkt tur om det skall funka... lättaste sättet att fixa detta måste vara att plocka bort all skit runt låset och försöka hitta själva låsningen och sen försöka spärra den eller förstöra den..

D.E
2008-03-27, 21:36
det går inte att "rucka" ur rattlåset om du inte har en nyckel som passar ungefär

Sa ju att min nyckel passar fint i låset.

Bastard66
2008-03-27, 21:45
jo men att du får in nyckeln i låset betyder inte att den passar... är ganska säker på att du kan ta vilken mk1 eller mk2 nyckel å sätta i låset..

Bastard66
2008-03-27, 21:48
Sa ju att min nyckel passar fint i låset.

räcker ju ej att få i nyckeln i låset.. man måste vrida oxå det är där problemet ligger...

Manny
2008-03-27, 21:57
Det ENDA sättet vad jag kan komma på utan att sabba nåt är att borra upp ett litet hål på tändningslåset på plats i bilen så man kan ta ut kolven. Och trycka i en ny med nyckel.

SundH
2008-03-27, 22:52
För att få ur rattlåset måste man borra så att man får ur tändtningslåset. Ända sättet eller en nyckel som passar. Men har man väl fått ur tändningslåset och vet vilka kablar som ska kopplas ihop är det inga problem att köra den utan nyckel. Kan ta reda på var exakt var man ska borra och vilken storlek man ska ha. Jag gjorde detta på min gti special som har mer kablar runt ratten än en 78a på ca en halvtimma. Tändningslåset med en nyckel köpte jag på en skrot för 50 kronor.

Manny
2008-03-27, 22:57
Jag kommer inte ihåg måtten på var man skulle borra bara. har läst det nånstnans.

D.E
2008-03-27, 22:58
Okej! Tack för alla tips.

Blir dock inte så kul att hålla på med detta i en bil som är full med spindlar, deras väv och har en stol som inte går att justera. :D Men det ska väl funka.