handdator

Visa fullständig version : Lättslipat spackel ??



Skier
2008-03-26, 16:01
Som rubriken lyder så tänkte jag kolla med den stora massan här på gti klubben om vilka erfarenheter om spackel ni har.

Jag tänker på sk "finspackel" som ska vara väldigt lätt att slipa.

Har provat några märken men tycker dom blir väldigt hårda och jobbiga att handskas med efter härdning.

Jag råkade se lite på ett avsnitt från Amerikan Hotrods, där då innan lack jobbade dom med ett spackel som såg väldigt fint ut att jobba med..


Så kom med era tips ... :-)

Raz
2008-03-26, 16:24
Hagmans finspackel tycker jag är lättjobbat och bra.

pekka kiiskilä
2008-03-26, 16:43
Jag köper spackel från en bil lackerare och dom vill inte jobba i onödan samt det är lättjobbat och relativt drygt.

VWGolIV
2008-03-26, 16:59
Jag har använt spackel från hagman + maskin =)

Sen det sista kör jag för hand om det behövs, beror iof på vad jag ska spackla och slipa.

Skier
2008-03-27, 12:31
Jag har själv använt Hagmans finspackel tidigare men jag sökte något ännu lättare att slipa...

Tanken som slog mig lika som Pekka gjort är att köpa från en lacerare eller en återförsäljare till en sådan. Hittade en i Sundsvall som hade mycke.

Jag ska ha de och spackla allt från front till ljudbygge, så de kommer bli ganska mycke så man vill ju ha bra saker.

Man tänker ju att proffsen alltid har bästa sakerna, så varför inte köpa som dom..??


Nästa fråga då.
Färgsprutor vad ska man tänka på..??
Jag har en billig nu som jag lackat mycke med tidigare, men då mestadels maskiner mm.
Vad bör man tänka på där??

jooeell
2008-03-27, 13:46
tycker de billiga funkar bra om man bara har rätt munstycken i dem

Skier
2008-03-27, 15:26
tycker de billiga funkar bra om man bara har rätt munstycken i dem

Kan man möjligen få en snabb genomgån vad som menas med rätt munstycke??

Jag är lite novis när det gäller munstycken och inställningar för att lacka bil.

Finns det kanske nått på nätet för nybörjaren??

jooeell
2008-03-28, 01:05
kommer inte riktigt ihåg men man bör inte ha större än 0.7mm nålmunstycke på sprutan och sen en överliggande kopp är bra skit =P viktigt är att du kan ställa luften... och sen att tänka på vid lack är att man ska ha minst en vattenavskiljare!

Armada
2008-03-28, 17:42
Här har du ett bra forum: http://lackering.forum24.se/