handdator

Visa fullständig version : Kamkedjebyte hjälp



Ravenous
2008-03-23, 17:27
Har bytt kamkedja på min Corrado VR6. Men nu när jag startade den så fort den tänder och går så låter de som om en ventil slår i en kolv. Men jag har kollat att kammarna står rätt och vevaxlen är nollad. Vad är de för fel?

Ravenous
2008-03-23, 17:31
Det smäller inte när man kör på startmotorn, bara när den går. Den gick runt en hel del innan den startade och då lät de inget. vissligen har den inte gått så mycke för jag stängde naturligtvis av när det lät.

Mini_me
2008-03-23, 19:33
Slår en ventil i en kolv så kommer motorn gå mkt illa (inte gå på alla cylindrar).

Har du nollat botten delen korrekt?
Om du skruvar ur 1áns tändstift och drar tills den kolven är högst upp (i med en pinne eller nåt annant passande)..står kammarna rätt då oxå??

Iof låter VR6 or GRYMT illa om dom varit isär..troligen har all olja gått ur ventil lyftarna/tryckarna som gör att dom "bottnar"..dvs finns ingen olja i dom och dom slår igenom..kan vara det du hör oxå.

Kolla så att motorn är nollad till 100%...är den det så behöver du inte vara orolig för att klonka i nån ventil.

Annars kan du Komp.testa motorn så ser du om den har tagit i.
Behöver inte vara 100% komp men bara dom ligger runt ca 8-9Bar och är jämnt mellan cylindrarna.

Lycka till.

Rickard.v
2008-03-23, 19:49
Har något svagt minne att jag har läst om någon som fyllde tryckarna med olja vid montering. det kanske löser oljudet. kan det stämma?

Ravenous
2008-03-23, 21:04
jo den är helt nollad, både vev och kamaxel. ska kolla kompen i morgon.
Tackar för svaren

Mini_me
2008-03-23, 21:42
Har något svagt minne att jag har läst om någon som fyllde tryckarna med olja vid montering. det kanske löser oljudet. kan det stämma?


Om tryckarna ställs upp&ner (helst i olja) så rinner inte oljan ut...= dom låter bättre.

Manny
2008-03-23, 22:13
min vr6a lät som fan de första minuterna när jag startade upp efter renovering. men tystndade sen helt.

Roffe
2008-03-24, 08:51
Instämmer med manny, glöm bara inte att kolla olje stickan då och då efter några prov starter, så ska det nog gå bra.

Ravenous
2008-03-24, 10:08
Okej. vart lite orolig där ett tag.