handdator

Visa fullständig version : Problem med dörröppning MkII



bladegash
2008-03-21, 22:33
Hej

Jo problemet är att man måste trycka in "pinnen" eller vad man ska kalla den för hela vägen för att dörrarna ska gå att öppna. Jag har det problemet på både Jettan och Golfen så jag antar att det är ett vanligt fel på dessa. Måste man byta kistan eller går det att justera på nåt sätt?

bladegash
2008-03-24, 20:03
Ingen annan än jag som haft det problemet jag har det på bägge mina och alla andra jag har provat också. Skulle uppskatta om någon kunde ge mig ett tips på hur man kan fixa det. Problemet har ju blivit värre och värre med tiden och det är därför jag undrar om det är något som går att justera eller om man måste byta hela kistan. Nu måste man trycka in pinnen hela vägen så den nästan tar i handtaget.

Manny
2008-03-24, 20:42
Byta handtag är det bästa. Dom brukar gå av inuti så men måste trycka in "knappen" extra långt.

öppna o titta så fattar du.

bladegash
2008-03-24, 21:05
Byta handtag är det bästa. Dom brukar gå av inuti så men måste trycka in "knappen" extra långt.

öppna o titta så fattar du.
OK, men måste man inte byta ut låset då också?

Manny
2008-03-24, 21:22
brukar räcka med handtaget.

bladegash
2008-03-24, 21:27
brukar räcka med handtaget.
Ok, handtagen ska alltså gå att köpta löst? Tack för svaret.

Manny
2008-03-24, 21:31
Kolla om det är trasigt inna du handlar. sitter med en skruv bakom listen på handtaget och en på gaveln på dörren. sen är det bara att lirka loss det.

skön
2009-04-06, 19:28
inget som går att smörja upp?

/Johan

J-ROS
2009-04-06, 19:40
Hade samma problem på min Mk2a.
Det jag gjorde var att jag plockade bort låskistan och svetsade på några loppor på själva ''öppningshaken'' som gör att det kommer lite längre upp mot handtaget, vilket i sin tur gör att man inte måste trycka in lika långt.
Tänk på att du måste slipa ner svetsarna så att handtaget kan ''glida'' lätt på haken.

Mvh

Manny
2009-04-06, 19:49
Kryllar av handtag på skroten, pisslätt att byta. Två skruvar.

Janne.M
2009-04-06, 20:40
När man får trycka in "Pinnen" hela vägen så brukar det oftast vara att niten som håller i själva armen som öppnar låskistan, som blivit nött och/eller ätit sig in i godset och skapat glapp. Går att fixa om man borrar ut niten, ersätter armen och sätter i en ny nit.

Är lite jobb men då har du ett bra original handtag. Köp hellre ett begagnat originalhandtag i bra skick än en ny piratkopia (brukar gå runt 150-200kr styck) dessa håller sällan mer än i ett år, medans ett fixat original kanske kostar 50kr och håller mycket länge. Fråga hur jag vet...