handdator

Visa fullständig version : Rycker till under körning och malande ljud



Macke K
2008-03-21, 08:04
Hej! Jag har en Golf III 2.0 -97 (Variant, 115 hk) som gått sisådär 28 000 mil. Köpte den i december och den har gått bra, men det är ett oljud som stör mig. Det låter inte mycket, men är ändå som ett malande ljud från motorn. Hörs mest på tomgång och verkar följa varvet.

Sen har jag senaste veckan haft lite problem med att bilen rycker till, som att den dör under en liten stund. Det klickar till och varvmätaren hoppar till. Vad jag vet har det hänt på fyran och femman, eventuellt på trean också.

Är det någon som har några tips om vad det skulle kunna vara? Tror ni problemen hänger ihop?

Tacksam för svar.


Marcus.

Andersson Racing
2008-03-21, 10:15
Kan vara dålig vattenpump som låter, vet du när den byttes senast? På syrrans bil lät den som fn när den var på väg att ge sig. Hon har också en 2.0l(115 hk).

mvh Per

Marcus
2008-03-21, 12:56
Byt vattenpumpen som lever på övertid (+ kamrem + spännare, hela kittet) och förmodligen även LMM då du har AGG motorn som är känslig. Hade samma problem med min GTI -97 AGG.

Macke K
2008-03-22, 09:33
Okej, tack. Vet inte när vattenpumpen byttes, kamremmen ska enligt förra ägaren gått 9000 mil, så det är kanske dags ändå (visst ska den hålla lite längre?).

Kan rycken bero på samma sak, eller är det ngt annat? Växellådsolja kanske?

ture
2008-03-22, 11:36
Okej, tack. Vet inte när vattenpumpen byttes, kamremmen ska enligt förra ägaren gått 9000 mil, så det är kanske dags ändå (visst ska den hålla lite längre?).

Kan rycken bero på samma sak, eller är det ngt annat? Växellådsolja kanske?


angående rycken du har inte en stor nyckelknippa hängandes i tändningslåset?

jag tror rycken har något att göra med tändningen eller bensintillförslen
kollat bränslefiltret?
ev hälla ett par flaskor k-sprit i tanken

mvh
t