handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 2006, är detta normalt?



Wargen023
2008-03-19, 18:08
Min GTI har gått ca: 3 500 mil och efter 3 000 mil började oljelampan lysa första gången. Detta var inget konstigt då det väl ska vara normalt för VAG´s bilar att dra lite olja, och GTI 5 verkar inte vara något undantag. Har sedan dess fyllt på en dryg deciliter vid tre tillfällen senaste 500 milen. Idag när jag skulle fylla på fick jag dock en smärre chock och jag vill veta om chocken var befogad?

Insidan av locket var täckt med en gegga som mestadels var ljusbrun. Jag tycker även att oljan luktar lite som tvåtaktsavgaser, lätt bensinlukt med andra ord. Känns som att jag känner igen den här ljusbruna sörjan och har för mig att det kan bli så om oljan är förorenad med typ bensin eller annan vätska. Det tillsammans med att bilen gick 3000 mil utan en droppe olja för att därefter behöva kanske en halvliter nästa 500 mil gör mig lite orolig. Det kan givetvis vara kondens som orsakat geggan men som pessimistisk lekman på bilmotorer har tankar kring topplockspackning cirkulerat.

Har någon upplevt samma sak och borde jag vara orolig? Behöver man bry sig så länge bilen går bra?

razer
2008-03-19, 18:20
Har du bytt olja någon gång? Jag skulle rekommendera att byta olja och filter var 1500mil istället. Byt olja och filter själv mellan servicarna fråga på ditt serviceställe vilken olja dom kör med.

Vitt klägg brukar betyda kondensvatten + olja och beror på korta körsträckor.

Premis
2008-03-19, 18:47
Har för mig att det finns en tråd här på forumet som tar upp ämnet tidigare, leta lite.

Här har du lite mer att gå på:

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=41066&highlight=oil%2A
Ska finna en del på vwvortex också om 'oil cap sludge'.

Men för att summera det .. det är kondens helt enkelt.

Wargen023
2008-03-19, 18:54
Nej har inte bytt olja utöver vad som görs vid service, får kanske lov att göra det då. Kör en hel del korta stäckor vilket talar för att båda dina teorier stämmer. Men en plötslig oljeförbrukning på 1 deciliter/100 mil tillsammans med lätt bensindoft på oljan efter drygt 1000 mil är inget konstigt?

Basti
2008-03-19, 19:01
Vintertid har jag upplevt samma gegg i oljepåfyllningslocket, har några bilder på det men vet ej hur jag lägger in bild här på forumet.
Min har alltid tagit mycket olja, oljebyte har skett vid 500 mil, 2100 mil o nu i förra veckan vid 3600 mil.
Men håller med dig att det är konstigt att den "helt plötsligt" börjar dra olja, ändrat körsätt eller?

DPC
2008-03-20, 07:21
Det är kondens. Samma sak med min kärra vintertid. Lustigt nog så började även min att klegga först efter 3000 mil.

Däremot är det lite underligt att den börjar dra lite olja först efter 3000 mil (1 dec per 100 mil är dock fortfarande inom ramen för normal oljeförbrukning för 2.0TFSI). Det vanligaste är att bilarna drar 5 dl /1000 mil de första 2-3 tusen milen. Du får hålla koll på förbrukningen.

Har en kollega som åker Skoda med 2.0TFSI och den drog (innan de köpte tillbaka bilen) 7 liter olja på 2000 mil...

Mr dOhC
2008-03-20, 07:29
Som razer säger, byt olja & filter efter max 1500mil. Det där med longlife olja köper iallafall inte jag. (För jag kör på Biltema olja ;-) )

Att oljan luktar bensin beror nog på att oljan är gammal, oljan blir till slut mer eller mindre utspädd men bensin. Att den redan efter 1k mil luktar i ditt fall kanske beror på samma anledning som att den drar mkt olja dom första Xk milen. Dvs den är inte helt "inkörd"

JWO
2008-03-20, 09:56
Jag byter olja + filter varje 1000:e mil för att vara på den säkra sidan. Känns bra att alltid köra runt med ny olja i princip!

Min har nu gått 4300 mil ungefär, nästa service är väl runt 6000 mil? Då man byter lite mer grejer än den vanliga grundservicen?

Premis
2008-03-20, 15:17
Tycker GTI'n drar såpass mycket att själva oljebytet sköter sig själv med tiden :).

Vid 800 mil hade min dragit 1 liter, nu har bilen gått 2300 och jag är inne på min 3'e enliters flaska så en del drar allt 2.0TFSI. Inget exceptionellt i alla fall tycker jag, helt normalt enl. allt jag hört.

Du skriver att du fyllt på nån deciliter vid några tillfällen efter "den stora påfyllningen" vid 3000 mil. Min till Max på stickan representerar ungefär 1 liter oljevolym så förbrukningen verkar ju inte vara så stor. Dessutom är det svårt att pricka in rätt tillfälle då ALL olja ligger i tråget också eftersom det tar en stund för oljan att rinna ned.

Låt bilen stå över natten, kolla stickan och notera läge. Vid nästa oljekoll (ett antal mil senare) låt bilen stå över natten igen och kolla stickan igen. Då kan du uppskatta ungefärlig förbrukning.

Wargen023
2008-03-20, 19:22
Tack för alla svar! Är troligen inget att oroa sig för då även om jag tycker att en modern motor inte ska behöva dra olja på det vis som VW anser är normalt. Om det är så mycket som en liter mellan max och min på stickan bör man ju åtminstånde inte behöva se oljelampan så ofta om man fyller på till max.

rimad
2008-03-21, 03:44
umm, min MKIV dra ingen olja, även med 340 hk... och oljelampan är absolut inte normalt, du ska inte köra bilen med oljelampan på, du risikera motor...det ta en del av sekund att kolvar dra lite runt utan oljetryck som är specificerad och din motor är kass. Tror också att oljelampan kontrolera oljetryck och inte oljenivå. Läs din service manual ;)

Premis
2008-03-21, 09:48
umm, min MKIV dra ingen olja, även med 340 hk... och oljelampan är absolut inte normalt, du ska inte köra bilen med oljelampan på, du risikera motor...det ta en del av sekund att kolvar dra lite runt utan oljetryck som är specificerad och din motor är kass. Tror också att oljelampan kontrolera oljetryck och inte oljenivå. Läs din service manual ;)

1.8T är väl inte direkt känd för att dra några större mängder heller så det är svårt att jämföra med den (speciellt om du har byggt om den själv).

Övriga resonemanget stämmer :)

rimad
2008-03-21, 15:38
nä, min motor är original. umm...att motor dricka så mycket olja...det är inte normalt. 1L värje 800 mil? va fan, tror inte att en 100% funktionell motor ska dricka olje alls! Varför ska MKV dricka olja?

Basti
2008-03-21, 16:12
umm, min MKIV dra ingen olja, även med 340 hk... och oljelampan är absolut inte normalt, du ska inte köra bilen med oljelampan på, du risikera motor...det ta en del av sekund att kolvar dra lite runt utan oljetryck som är specificerad och din motor är kass. Tror också att oljelampan kontrolera oljetryck och inte oljenivå. Läs din service manual ;)


Som jag skrev tidigare, den varnar för oljenivå då den är på nedersta sträcket på stickan, alltså är det god marginal.

rimad
2008-03-21, 18:24
tror inte att det är möjgligt att bilen kan se oljenivå när motor är i gång... för olje sprida runt, specielt i turbo bilar... vw rekommendera vi kolla oljenivå värje gång vi tanka bilen för olje lampa aktiveras bara när oljetryck är under gränsen. Klart där kommer inte finnas något oljetryck om där är ingen olja i bilen men tror att den ska vara mycket under nedersta sträcket så den börja tappar i tryck. Det kan vara normalt att den dricker lite olja när bilen är helt ny och motor är i sånt "break in" period, det ta lite tid för kolv ringar att sitter i plats men efter det...tror inte det ska vara så. Och det ska vara mer logisk att min MKIV dricker mer olja än MKV, jag har fler ventiler eller hur? :D

Basti
2008-03-21, 18:30
tror inte att det är möjgligt att bilen kan se oljenivå när motor är i gång...

Och du äger en MKV eller????....... Om det känner av det när den är igång eller står still vet jag inte, men den kollar nivån iallafall.
Vid närmare efertanke känner den av det när motorn är igång, har fått ett flertal varningar i olika omgångar under körning.

rimad
2008-03-21, 19:02
ok, förlåt jag har sagt nåt MEN om det var min bil...och specielt om jag har köpt den ny och bilen är fortfarande under garanti...ville jag bara parkera den fram för VW, lämna i nycklar och säga jag kommer tilbaka i 2-3 dagar att hämta bilen, om den börja dricka olja igen ville jag har en ny motor eller ny bil :-)

Så är jag men tack till folk som du är allting är normal när du besöka vw ...och folk där reagera som vi stjäla bilar och inte betala jävlit mycket för dom, först för bilen själv, sen servis... och vill inte börja tänka om bensin priser.

Förklara mig VARFÖR är MKV speciel och varför ska man vara tolerant mot olje förbrukning? Vill du risikera att betala för motor när garanti är utt och när "det är normalt" gäller inte längre?

Basti
2008-03-21, 19:26
Har också klagat på oljeförbrukningen, frågade om jag skulle köpa oljefat o ha på taket under färd, men dem stod mest som fogelholkar......
VW har ju "friskrivit" sig från ansvar i och med där står i instruktionsboken att det är inget konstigt så länge bilen inte tar mer än 1 liter på 100 mil, gäller nog de flesta tillverkare....
Deras förslag på åtgärd var att byta till annan olja o korta ner serviceintervallen, men jag avböjde.