handdator

Visa fullständig version : Missljud ifrån motor Golf GTI V



Dino84
2008-03-19, 06:42
Hej jag har funderingar över ett missljud i motorn. Det är en tikande rinnande ljud. Det verkar som att det kan vara nåt från fläktremen eller så. Ljudet uppstår när man har kört ett tag med bilen och därefter står stilla. Det är inte SÅ högt men det låter även inne i kupén. Tog kontakt med VW (eller rättare sagt var inne hos de) och mekanikern sa att bilen ska låta så. Menar att man kan inte köpa en jävla bil för 350 000 kr och att den låter så. Nu har jag bokat en ny tid på en annan VW verkstad så får vi se. Är det någon annan som har tänkt på det eller upplever samma sak??? Vore nice om ni skrev och om det även skulle finnas möjlighet att kanse åka förbi så att man kan höra om det låter likadant.

MVH/Dino

Premis
2008-03-19, 07:32
Om det är det tickande ljudet du hör på tomgång så är det helt normalt, är det något annat så är det något som inte stämmer. FSI motorn SKALL låta som en diesel på tomgång så det är inget fel. Det kan VW aldrig göra något åt på din bil.

Visst, är det något som verkligen skriker och låter f*n så är det ju något som inte står rätt till.

Som du skriver, en jämförelse med en annan GTI borde kunna göra en del för dig.

ps. det finns ingen fläktrem, den drivs direkt av en elmotor.

Dino84
2008-03-19, 07:40
Det är exakt ett sådant tickande ljud på tomgång..
Man blir ju fundersam...Får väl lämna den på en diagnostik till, på en annan verkstad, och jämföra med en annan GTI

DPC
2008-03-19, 08:19
Jag åkte också in till verkstan med min bil efter ett par veckor efter att jag fått den, då jag tyckte den tickade väl mycket på tomgång. Lyssnade och jämförde med en annan bil som också tickade. Är tydligen normalt.

Det är dock inget förbränningsljud, så man kan ju fråga sig varför den måste ticka (bör inte ha med FSI att göra). Kan tillägga att jag absolut inte hör ljudet in i kupen.

JWO
2008-03-19, 09:04
Jag åkte också in till verkstan med min bil efter ett par veckor efter att jag fått den, då jag tyckte den tickade väl mycket på tomgång. Lyssnade och jämförde med en annan bil som också tickade. Är tydligen normalt.

Det är dock inget förbränningsljud, så man kan ju fråga sig varför den måste ticka (bör inte ha med FSI att göra). Kan tillägga att jag absolut inte hör ljudet in i kupen.

Detta förekommer även på en del Skoda RS som jag hört, detta är helt normalt. Jag har aldrig upplevt det i min GTI iallafall.

Dino84
2008-03-19, 09:25
Jag åkte också in till verkstan med min bil efter ett par veckor efter att jag fått den, då jag tyckte den tickade väl mycket på tomgång. Lyssnade och jämförde med en annan bil som också tickade. Är tydligen normalt.

Det är dock inget förbränningsljud, så man kan ju fråga sig varför den måste ticka (bör inte ha med FSI att göra). Kan tillägga att jag absolut inte hör ljudet in i kupen.

Det är det jag menar. En bil för de pengarna ska inte låta så ffs "arg"

Marcus
2008-03-19, 09:50
Det är inget unikt för FSI-motorer. De flesta fyrcylindriga VW-motorer jag kommit i kontakt med låter så. Från gamla 2E till AXX.

Premis
2008-03-19, 18:42
Högre kompression och direktinsprutning i cylindern bidrar till ljudet, det är så dom låter helt enkelt. Om man bara upplever det tickande motorljudet i GTI'n så använder man inte högerfoten tillräckligt, för då försvinner ljudet och övergår i något som i alla fall motiverar halva inköpspriset, resten av priset väger de övriga delarna lätt upp.

Marcus
2008-03-19, 22:01
Daniel: det diesellika ljud du syftar hör man väl redan vid start/tomgång med en FSI-motor? Om jag förstått det hela rätt syftar trådstartaren på det tickande ljud som hörs bäst på tomgång när motorn är varm.

Premis
2008-03-19, 22:30
Daniel: det diesellika ljud du syftar hör man väl redan vid start/tomgång med en FSI-motor? Om jag förstått det hela rätt syftar trådstartaren på det tickande ljud som hörs bäst på tomgång när motorn är varm.

Ljudet hörs även vid varm motor, ingen skillnad mellan varm och kall motor vad jag märkt m.a.p. 'diesel'knacket.

När jag tänker på det så har man i.a.f. på 1.8T aktiv kolavluftning vilken tickar högst märkbart, har inte riktig koll just nu på om det är samma lösning på 2.0TFSI men det hade kunnat vara ytterligare en förklaring.

Dessutom så ger ju spridarna ifrån sig ett sorts tickljud också.

Jag får stoppa huvudet i motorrummet imorgon och forska lite tror jag ..