handdator

Visa fullständig version : AKUT! Gängpaj på länkarmsskruv



bladegash
2008-03-18, 18:32
Hej!

Var ute och körde med bilen och tyckte att det vid inbromsning lät konstigt och det kändes som att nånting satt löst. Jag bad en kompis kolla under bilen medan jag körde sakta och bromsade. Vaf*n hela länkarmen rörde på sig. Hissade upp bilen för att dra åt skruven men den går bara runt, skruvade ut den och kollade på själva skruven men den är hel. Problemet är ju att den skruven går genom bussningen och fäster i karossen så det är ju inget man kan byta ut. Jag vågar ju inte köra med bilen med lös länkarm så nu behöver jag hjälp och föslag på vad jag ska göra. Bifogar en bild som visar skruven jag talar om. Bilen är en Jetta -91

http://img297.imageshack.us/img297/6947/foto0053nk0.jpg

Dave the brave
2008-03-18, 19:51
Läste för länge sedan att man kan komma åt den svetsmuttern som skruven sitter i via kupén. Ev. ta bort lite plåt? Om detta stämmer vet jag inte. Värt att kolla upp iaf.

widget
2008-03-18, 20:12
Läste för länge sedan att man kan komma åt den svetsmuttern som skruven sitter i via kupén. Ev. ta bort lite plåt? Om detta stämmer vet jag inte. Värt att kolla upp iaf.

ja den där muttern kommer du åt innifrån bilen.. ta bara bort mattan i kupen ska finnas ett hål där under typ med en täck bricka om du inte kommer åt ändå så få du försöka kapa upp ett lite större hål.. då kan du hålla men en ev. hylsa på insidan.. eller svetsa dit en ny mutter..

Lillen
2008-03-18, 20:19
Är säker på att bussningen är hel då?
Kolla detta samtidigt.

Den skruven håller hela framvagnsbalken.
Sitter 2 som håller både balk och länkarm och 2 som bara håller balken.
Alltså 2st främre och 2st bakre.

bladegash
2008-03-18, 20:46
Är säker på att bussningen är hel då?
Kolla detta samtidigt.

Den skruven håller hela framvagnsbalken.
Sitter 2 som håller både balk och länkarm och 2 som bara håller balken.
Alltså 2st främre och 2st bakre.

Bussningen har väl suttit där sen bilen var ny, den kan jag passa på att byta när jag endå håller på men det är inte den som orsakar glappet, skruven sitter helt lös. Så det sitter alltså en mutter inne i kupén under mattan vars gängor är dåliga, är det det ni menar? då ska man alltså kunna svetsa dit en ny?

Lillen
2008-03-18, 20:51
Jepp det sitter en mutter i karossen.
Antingen är gängorna dåliga eller muttern lös.
Den sitter punktsvetsad där normalt.

bladegash
2008-03-18, 21:58
Tack för alla svar, vad skulle man gjort utan gtiklubben? :D

Lillen
2008-03-19, 16:12
Tack för alla svar, vad skulle man gjort utan gtiklubben? :D

Svurit och gjort mer skada än nytta =)

Vassegooo!

bladegash
2008-03-19, 22:13
Svurit och gjort mer skada än nytta =)

Vassegooo!
Haha, så sant. Förresten så hittade jag muttern som satt under ett lock och den satt ju helt löst, inte undra på att den bara gick runt. Hursomhelst så bytte jag både skruv och mutter. Nu måste jag täta igen locket, några förslag på vad jag kan täta med?