handdator

Visa fullständig version : Öppet filter och dump??



rajan81
2008-03-18, 12:12
Halloj!

Nån som har koll på vad man ska ha för grejer om man vill ha ett öppet filter samt nån dumpventil? Måste man tex byta LMM om man ska ha öppet filter?
Måste jag bygga om nåt?

Ge mej gärna tips på vad som funkar!

Bilen är en Golf Gti Turbo 00:a.

ThomasT
2008-03-18, 12:46
Halloj!

Nån som har koll på vad man ska ha för grejer om man vill ha ett öppet filter samt nån dumpventil? Måste man tex byta LMM om man ska ha öppet filter?
Måste jag bygga om nåt?

Ge mej gärna tips på vad som funkar!

Bilen är en Golf Gti Turbo 00:a.

Det finns många olika tillverkare av filter, och det spelar inte så stor roll vilken du väljer. Det viktiga är att du skärmar av varmluften i motorummet så du inte suger in den i motorn.

OM det är ett filter som ska oljas in så kan oljan pajja LMM om det är för mycket olja i filtret.

En annan viktig sak är att allt ska vara ordentligt upphängt så inte LMM'n skakar sönder.

Fördelen är lite mulligare ljud, dock ingen effekt vinst.


Avlastningsventil eller "dump" som en del kallar den har du redan den bästa, kolla bara så den är hel. Det kan man göra genom att suga i den lilla pipen och se om det läcker luft.



.

rajan81
2008-03-18, 13:09
Det finns många olika tillverkare av filter, och det spelar inte så stor roll vilken du väljer. Det viktiga är att du skärmar av varmluften i motorummet så du inte suger in den i motorn.

OM det är ett filter som ska oljas in så kan oljan pajja LMM om det är för mycket olja i filtret.

En annan viktig sak är att allt ska vara ordentligt upphängt så inte LMM'n skakar sönder.

Fördelen är lite mulligare ljud, dock ingen effekt vinst.


Avlastningsventil eller "dump" som en del kallar den har du redan den bästa, kolla bara så den är hel. Det kan man göra genom att suga i den lilla pipen och se om det läcker luft.



.


Så det är ingen risk att bilen går knas när ja sätter dit ett öppet filter, typ att den går ojämt osv?? Va finns de för filter som inte behöver "oljas" in?

ThomasT
2008-03-18, 13:27
Så det är ingen risk att bilen går knas när ja sätter dit ett öppet filter, typ att den går ojämt osv??

Nej.



.

Sn00k
2008-03-18, 13:36
"Va finns de för filter som inte behöver "oljas" in?"

bomulls-filter.. i stil med green cotton.. brukar rena lite bättre, och oljas mig veteligen inte in, men rengöres ibland.. vi kör dessa både till vardags och på dom flesta race-byggen, och dom funkar kanon.

http://www.greenfilters.com/

annars äre nog mest skum-filter som man oljar in.

nog kan ett luftfilter ge en liten effekt-ökning, om än inte märkbar i förarsätet.. beror väl lite på vad som sitter där innan också iofs.

3L1T
2008-03-18, 14:26
Om du tvunget ska ha öppet filter så tror jag att de lite mer kända tillverkarna renar bättre än billiga stylingfilter.

Jag föredrar att byta ut filtret och inte hålla på att rengöra.

rajan81
2008-03-18, 15:05
Tja!

En polare köpte på sej 3st dumpventiler från dahlbäck racing. Dom ska visst ersätta helt och passa utan mods. Kolvstyrd ventil, tätad me 3 o-ringar och med 20% bättre flöde än original. Fungerande för återförande luft utan läckage.. Jag får köpa 1st av han för 500:-.

Är det något att ha?? Nån som kör me denn typ?

3L1T
2008-03-18, 15:15
Tja!

En polare köpte på sej 3st dumpventiler från dahlbäck racing. Dom ska visst ersätta helt och passa utan mods. Kolvstyrd ventil, tätad me 3 o-ringar och med 20% bättre flöde än original. Fungerande för återförande luft utan läckage.. Jag får köpa 1st av han för 500:-.

Är det något att ha?? Nån som kör me denn typ?

Jag har haft sådan.
Vill du lägga 500kr för syns skull så. Men det gör ingen skillnad mot den du har.
Iof gör det ju nytta om din original är trasig.

rajan81
2008-03-18, 15:23
Jag har haft sådan.
Vill du lägga 500kr för syns skull så. Men det gör ingen skillnad mot den du har.
Iof gör det ju nytta om din original är trasig.

Vad rekommenderar du för luftfilter då?? Vart köper jag det isf?

3L1T
2008-03-18, 15:26
Vad rekommenderar du för luftfilter då?? Vart köper jag det isf?

Vad jag rekommenderar? hehe ^^
Green cotton nämdes ovan.
Sen finns ju K&N, BMC, Pipercross ja...

Cullberg
2008-03-18, 18:59
Om du vill byta "dumpen" förljudet skull som sagt så kan du ju göra det men ingen annan skillnad! Orginal pallar väl för 600hk+?!? Men det kommer dumpa lite högre med öppet luftfilter... BSR har väl ganska bra filter med avskärmning!