handdator

Visa fullständig version : Renovera fälgar i gbg området



Cullberg
2008-03-16, 17:07
Skulle sätta på min sommarfälgar idag, men Men blev jäkligt förvånad när det hade börjat ärja på dom pollerade kanterna! Dom är köpta förra året så det är lite segt att behöva lämna in dom redan... Så vart skall man lämna in dom? Gärna i gbg området! Har läst att fälgfixarna i helsingborg skall vara bra men lite långt att åka! Hur är däckman i Göteborg?

http://img2.putfile.com/thumb/3/7512071588.jpg (http://www.putfile.com/pic/7830593)

Manny
2008-03-16, 17:37
garanti?

Cullberg
2008-03-16, 19:25
Ja jag kom på det.... eller Faltdach kom på det! Det är TSW fälgar som är köpta förra året, borde inte redan ha kommit in under klarlacken väl?

Såg nu att förra ägaren köpte dom 2006-06-27! Men skall ringa dom imorn och kolla vad dom säger

P-plats.se
2008-03-16, 20:44
Du har reklamtionsrätt i tre år på fabrikationsfel...

Cullberg
2008-03-16, 21:02
skulle ni tippa på att detta är det?

Henrik.M
2008-03-16, 21:10
Det svåra med denna typ av fel/skador är att den som säljer fälgen oftas friskriver sig.

Ex kan dom skriva att reklamation inte gäller vid ex klarlacksläpp på rostfri polerad kant pga av stenskott.
Hur bevisar man att det inte är ett stenskott som orsakat klarlacksläppet??

Sen ska man kunna bevisa att man vårdat fälgarna enligt de anvisningar fälgtillverkanrna angett..annnars gäller inte garnatin.
Var hittar man sådanna anvisningar , samt hur kan man bevisa att man vårdat fälgen rätt??

Men du kan ju prova reklamara , är det en serviceminded firma löser dom nog problemet åt dig.
Är det en mindre serviceminded firma......var beredd på motstånd.

Henrik.M
2008-03-16, 21:18
Här är ett bra exempel på en friskrivning.

Rengöring av aluminiumfälgar bör ske med vatten och milt bilschampo. Användning av starkare medel eller vissa typer av fälgrengöringsmedel kan orsaka finishskador. Skador av denna art omfattas EJ av fabriksgarantin.

Hur bevisar man i ett sådant här fall att man ej använt något annat än milt bilschampo?

Här är en till fin en.

Garanti
Vi lämnar 1 års garanti, från leveransdatum, mot material och fabrikationsfel. Inga garantier lämnas mot skador orsakade av stenskott, bromsdamm eller felaktigt handhavande.
Ingen garanti lämnas på ytfinish, rost eller skador orsakade av felaktig hantering vid montering. För däck gäller ersättning pro rata.

Bromsdamm??
Hur undviker man det?

Vill inte vara pessimistisk....bara förbereda på vad som kan komma att dyka upp vid ev reklamation.

Joda
2008-03-16, 21:40
Man kan med andra ord enbart ha fälgarna liggande på bokhyllan i lägenheten... Har man dem på en hylla i garaget så kan de ju drabbas av bromsdamm och annat som skadar fälgar.

Humor...

/Johan

P-plats.se
2008-03-16, 21:41
"Garanti" eller "fabriksgaranti" är något frivilligt från tillverkarens- / säljarenssida.
Reklamationsrätt är något man lagstiftat men den är lite strikatre än ev garantier som lämas...

Lite länkar för att förberada dig:
http://www.konsumentverket.se
http://www.radron.se

...och får du inte hjälp eller känner att du vill gå viadre har du:
http://www.arn.se

Kort sagt så ska varan uppfylla det den kan tänkas eller utlovas av den aktuella vara.
Om en fälg inte håller i ett år är det självklart fabrikationsfel!
Själv fick jag bytt mina ACE Spider jag hade klarlack-släpp på första sesongen!

Henrik.M
2008-03-16, 21:59
Lugn i glaset.

Jag ville bara visa vad man kan stöta på , inte vad man nödvändigtvis stöter på vid ev reklamation.

Texterna jag hämtat är från 2st stora och välkända fälgsajter som på så sätt friskriver sig från ex sådanna skador som cullberg har.

Ville bara som sagt påvisa vad man ska vara beredd att stöta på.

wolfbane1967
2008-03-16, 22:04
Däckman i Göteborg är grymmt bra om du skulle behöva betala detta själv på dina fälgar.Dom har gjort ett par jobb åt mig och det va riktigt bra.Men kolla din garanti först

Joda
2008-03-16, 22:05
Från min sida så kan jag bara säga att jag inte lade så stor vikt vid innebörden i dina(fälgtillverkarnas) citat Henrik..

Tyckte mest att texterna var "roliga" att läsa.

Man får ju hoppas att de som sålt eller de som tillverkat fälgarna inser vad som är normalt och vad som är åt skogen fel...

/Johan

Cullberg
2008-03-16, 22:18
Bra jobbat =) då vet jag lite var jag har att vänta mig.... Skall ringa dom imorgon täntke jag, får se vad dom säger! Men gäller ju att inte ge sig i första taget... Tråkigt dock då jag tänkte sätta på dom idag =(

Henrik.M
2008-03-16, 22:20
Ge sig ska man aldrig göra.
Är bara att argumentera emot om dom tjurar....finns inget värre för ett företag än dålig reklam pga av missnöjda kunder.

mattemaz
2008-03-16, 23:25
Shit detta va ju inget roligt.
Är det på alla fyra fälgarna eller?
det borde ju gå på garantin. Men man har ju läst om liknande händelser på andra forum och där har det inte gått så bra.

Cullberg
2008-03-17, 09:13
Nej inte roligt alls... Är på tre utav fälgarna mest, Dom är köpta på Euromaster i Helsingborg, Ringde dom idag och dom sa att jag skulle åka in till närmaste Euromaster så skall åka förbi dom här i alingsås någon dag i veckan och visa upp dom! Någon som har erfarenhet av Euromaster?

Barbapappa
2008-03-17, 18:03
Någon som har erfarenhet av Euromaster?Bortsett från att jag tycker dom är dyrast på däck och fälgar samt påläggning av däck i Göteborgstrakten så har jag inte så mycket erfarenhet av dom nej. ;-) Men meddela gärna hur det går här i tråden när du har varit hos dom och hört dig för, känns ju för jäkla surt är man har köpt nya grejer och dom inte håller skicket trots att man inte misshandlar dom på nåt vis! ;-(

Faltdach
2008-03-17, 18:24
Som P-Plats skrev finns det en lagstadgad reklamationsrätt på fabrikationsfel.
Du har reklamtionsrätt i tre år på fabrikationsfel.

Sedan som Henrik.M skrev, är det inte DU som skall bevisa något, om dom anser det är fel.. Utan det är DOM som skall bevisa att du gjort fel! Dvs, följer man lagen har du mycket stora chanser att få detta åtgärdat. MEN! är det ett mindre serviceminded företag,.. ja då vet du vad som tyvärr kommer vänta dig...

P-plats.se
2008-03-17, 19:58
Sedan som Henrik.M skrev, är det inte DU som skall bevisa något, om dom anser det är fel.. Utan det är DOM som skall bevisa att du gjort fel! Dvs, följer man lagen har du mycket stora chanser att få detta åtgärdat. MEN! är det ett mindre serviceminded företag,.. ja då vet du vad som tyvärr kommer vänta dig...


Nja... Bevisbördan kan dock läggas på konsumenten efter första halvåret men så långt ska det inte behöva gå.

Hör av dig om hur det går för det är intressant att följa...

Cullberg
2008-03-18, 18:52
Har mailat till Magnus Tellt på Svenska fälg idag, så skall skicka lite bilder till han, så att reklamations avdelningen kan kolla på dom! Tänkte att det var bättre att gå den vägen först...

Mawe
2008-03-18, 20:26
Min kusin köpte fälgar på Molway från Landskrona för ett år sedan.. När han skulle ta fram fälgarna nu i vår var där stora svarta fläckar på två av fälgarna.. då menar jag stora... Riktigt skabbiga hade dom blivit.. :S Ringde upp Molway, men eftersom hans första fälgarna han fick var en felleverans så hade garantin gått ut med en vecka... tillverkaren vägrade ta emot dem pga garantin gått ut, då snackar vi en vecka över tiden... EN VECKA! Fälgarna har inte misskötts eller något liknande, utan det som har hänt är att färger har släppt innifrån på nått sätt o blivit svart :S

Pissed man blir... Ska se om jag hittar en bild på de, ser fördjävligt ut iaf.

Cullberg
2008-03-18, 21:03
Vad sägs om Tre års reklamation.... Kom att tänka på en sak, han skrev att det är två års garanti för första ägaren! Stämmer det?

P-plats.se
2008-03-19, 07:22
Min kusin köpte fälgar på Molway från Landskrona för ett år sedan.. När han skulle ta fram fälgarna nu i vår var där stora svarta fläckar på två av fälgarna.. då menar jag stora... Riktigt skabbiga hade dom blivit.. :S Ringde upp Molway, men eftersom hans första fälgarna han fick var en felleverans så hade garantin gått ut med en vecka... tillverkaren vägrade ta emot dem pga garantin gått ut, då snackar vi en vecka över tiden... EN VECKA! Fälgarna har inte misskötts eller något liknande, utan det som har hänt är att färger har släppt innifrån på nått sätt o blivit svart :S

Pissed man blir... Ska se om jag hittar en bild på de, ser fördjävligt ut iaf.


Molway är ett företag som varit med i Råd & Räns "Svarta lista" över företag som INTE följt ARN:s beslut i tvister mellan konsument och näringsidkare.
Alla företag som är med eller har varit med i denna lista ska man passa sig för. Det räcker inte att blåsa en person för att hamna där utan det måste anmälas och bli fälland dom i ARN innan företaget väljer att inte följa nämndens beslut!

Mawe
2008-03-20, 14:29
Molway är ett företag som varit med i Råd & Räns "Svarta lista" över företag som INTE följt ARN:s beslut i tvister mellan konsument och näringsidkare.
Alla företag som är med eller har varit med i denna lista ska man passa sig för. Det räcker inte att blåsa en person för att hamna där utan det måste anmälas och bli fälland dom i ARN innan företaget väljer att inte följa nämndens beslut!

Hrm.. ja de ante mej nästan... :S Jaja nu har kusinen handlat från gummihuset istället.. Får hoppas de håller bättre..

Men vad kan en omlackering kosta per fälg? På ett ungefär..

Henrik.M
2008-03-21, 17:30
Hrm.. ja de ante mej nästan... :S Jaja nu har kusinen handlat från gummihuset istället.. Får hoppas de håller bättre..

Jag köpte mina senaste fälgar av dom & det vart lite miss i kommunikation när jag beställde dom så dom var en aning dyrare när jag hämtade ut dom än vad dom skulle kostat.

Var löst på 1st tel samtal dagen efter. =)

Väldigt serviceinriktat företag som har telefontider där man kan få tag på dom.
Mycket trevlig personal dessutom.
Och det är inte alla internetföretag som har det , inte ens alla lokala däckrängare har det.
Rekomenderar gummihuset om man ska hadla fälg på nätet.

NOG OM DET.

Hur gick det för dig cullberg
!?

Cullberg
2008-03-21, 21:13
Har inte haft chans att fota fälgarna "riktigt" i vecken så får blir att jag skickar bilder till svenskafälg i början på nästa vecka, skriver så fort jag vet något! Men är det någon som vet hur det var med att bara första ägaren har 2års garanti?

Cullberg
2008-03-28, 09:19
Har mailat en del med Magnus på Svenskafälg nu... Skickade lite bilder för att dom skulle kunna bedömma, Då tyckte han att jag skulle åka till Euromaster och visa upp dom, Så det har jag gjort idag! När jag var där med fälgarna så ringde han till Svenskafälg och dom tyckte givigtvis att det var pga av stenskott, Eftersom det skvätter ifrån framhjulen så bli bakhjulen "blästrade"! Hmm märkligt då att bara en bakfälg var jättedålig och den andra var knappt något på. Så fick ringa till han själv på svenskafälg eftersom jag inte kan ge upp än, så jag skall nu skicka dom till Svenskafälg och är det inte reklamation så får jag stå för frakten tillbaka. Dom står för frakten dit i vilket fall. Nu måste jag bara kränga av däcken först! Ja jag har inte mycket mer val än att testa!

P-plats.se
2008-03-29, 11:21
Stå på dig och du kan ju nämna i förbifarten att detta diskuteras på forum för andra eventuella köpare av fälgar... ;)

Henrik.M
2008-03-29, 12:03
När jag var där med fälgarna så ringde han till Svenskafälg och dom tyckte givigtvis att det var pga av stenskott, Eftersom det skvätter ifrån framhjulen så bli bakhjulen "blästrade"

Vill inte låta pessimistisk......men vad var det jag skrev om däckfirmor och deras friskrivningar högre upp.
Är i princip omöjligt att reklamera en använd fälg pga av att dom alltid kan hänvisa till något.
Så fort gummit är påkränkt på fälgen och fälgen är monterad på bil....så upphör i princip all garanti att gälla.

Korkat men uppenbarligen sant. =(

Hoppas dom är serviceminded och tar på sig det iaf.....men jag är som sagt tveksam.

Cullberg
2008-03-29, 18:16
Ja jag tänkte jag skulle nämna detta, att det diskuters en del på forum! Ja jag har svårt att tro att jag kommer få ngt men det är ändå värt att försöka, löjligt dock att fälgarna inte är gjorda för att användas!

Cullberg
2008-04-10, 18:43
Nu har en utav fälgarna varit iväg hos svenskafälg och dom har givigtvis sagt att det inte är någon reklamation! Oväntat *not*
Skall prata lite till med dom men nu lutar det åt att jag antigen skickar fälgarna till fälgfixarna i helsingborg för 800:-/fälg eller däckman i gbg 950:-/fälg! Lutar mycket åt helsingborg eftersom det skulle gå på 10 arbetsdagar och däckman 5 veckor! Däremot kostar ju frakten till helsingborg ca 125:-/fälg!

Det man kan konstatera är att Svenskafälg säljer dyra fälgar med dålig kvalité som inte är gjorda för att köras med på vägen! Man skall tydligen ha dom liggandes på hyllan i sovrummet, så kanske dom klarar sig!

P-plats.se
2008-04-10, 21:14
Tråkigt att höra...
...jag vet i alla fall att jag kommer tänka mig för innan jag köper fälgar från dom!

Jag skulle rekomendera dig att ta Däckman då du kan besöka dom istället för att skicka.
Vill ju inte råka illa ut igen...

mattemaz
2008-04-10, 21:32
Shit va surt då..
Synd att det blir så mycket jobb för dig.
Men självklart vill man ju ha snygga fälgar :)

Henrik.M
2008-04-10, 21:32
Tråkigt att höra...
...jag vet i alla fall att jag kommer tänka mig för innan jag köper fälgar från dom!


Nu gäller dettta inte ju i cullbergs fall eftersom han köpt dom begagnade och då kan ju rådet vara svårt att följa eftersom han inte hade någont företag att rådfråga.

Ett gott råd är att man alltid bör läsa det finstilta och lite svårtolkade när man köper fälgar ex på nätet , dvs avdelningen garantier och reklamationer.
Sen även muntligt fråga vad som gäller innan man beställer.

Gäller alla fälg/däck firmor.

Jag gjorde nämligen det bara någon vecka innan denna diskussion dök upp eftersom jag beställde fälgar från nätet därav var jag så säker på min sak.

.

P-plats.se
2008-04-11, 08:18
...man kan inte friskriva sig från konsumentköplagen.
Jag skulle ta kontakt med konsumentvägledaren i komunen.