handdator

Visa fullständig version : Tips: Trimma bakrutetorkare mk1! (nu även med programerbart intervall fram)



Manny
2008-03-15, 19:19
Alla mk1 ägare där ute, är ni inte trötta på att behöva trycka på spaken varje gång ni ska titta bakåt när ni är ute o cruisar i ösregnet? Bara för att den där ***** torkaren bara går en gång varje gång du trycker?

Då har jag den ultimata lösningen för er!


Kör till närmaste skrot eller gräv igenom alla prylar du har samlat på dig.

Leta fram ett bakrutetorkar relä till en golf mk2 (eller kanske mk3). På mk2an så står det "72" på relät.

Ta detta relät och kryp ner under ratten på din underbara mk1. Ryck ut relät som det står "20" på och placera ditt relä med nummer "72" på samma plats. Det är det andra relät från passagerarsidan på den understa raden.

Slå på tändningen och njut av din egenhändigt fixad intervalltorkare till bakrutan!


Om du håller inne spaken så går torkaren så länge som du håller spaken inne och stannar igen efter det.
Men om du bara duttar till spaken nu så har du aktiverat intervallet.
Vill du slå av intervallet igen så duttar du bara på spaken igen.

Mycket enkelt och snuskigt billigt tips som gör din golf mk1 mycket bättre!

Dessutom vet jag att vindrutetorkarrelät till mk3 fungera bra att sätta i valfri mk1 eller mk2 för att få programerbart intervall fram.
Relät ska tydligen finnas på skoda felicia med enligt uppgift från 3L1Ts erfarenheter av sin mammas skolåda :D.

Moderator får gärna kopiera detta till FAQen så det förevigas.

GTI-nissen
2008-03-16, 09:42
Bra tips! Det där med det programmerbara intervallet till framtorkarna ska jag nog testa. Fast jag kör ju nästan aldrig i regn... ;-)

Jag skickade det till faq@gtiklubben.nu ;-)

Raz
2008-03-16, 15:05
Har lagt upp den på teknik under FAQ:n!
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=80

Manny
2008-03-16, 16:00
Tackar!

Fireball
2008-03-16, 22:14
Det där framtorkarrelät, det är väl det som är märkt med 99?

Manny
2008-03-16, 22:18
det har jag ingen koll på tyvärr.

Manny
2008-04-30, 21:28
UPPDATERING!

Programerbart intervall:

Åk till skroten, leta uppe en golf3/vento. På reläplats 8 (nedre raden, andra från vänster) sitter ett relä som det står 99 på. Knyck detta!

Artnummer på detta är 357 955 531, kan även börja på 3B0

Åk tillbaks till din golf etta, kryp än en gång under ratten och glo efter ett relä som det står 19 på. Byt ut detta mot ditt nya fina 99-relä.

Tadaaa! Nu har du programerbart intervall på din mk1a.


Slå på torkaren i intervallläge.
Slå av torkaren.
Vänta så länge som du vill att intervallet ska vara.
Slå på intervalltorkaren igen.
Nu går torkaren efter det intervallet som du valde nyss.

Oskar.C
2008-05-02, 00:17
UNDERBART!! Detta ska provas!

Ska även sätta dit en torkarmotor (fram) från en MK3 på min Golf 1 :) Finns en riktigt nice FAQ på vwvortex hur man går till väga..

Manny
2008-05-02, 01:54
Kul att det uppskattas!

moderator får gärna kopiera in detta i faqen med

Oskar.C
2008-05-02, 15:09
Lägger upp länken till motorbytet, kanske någon orkar översätta å lägga upp den på FAQ:en här :)

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3465098