handdator

Visa fullständig version : Motorolja, påfyllning mk5 gti e30.



edition30
2008-03-15, 15:11
Nån som vet om det är ok att fylla på med olja som har vw spec. 502.00 och 505.00 när instruktionsboken säger 504.00 och 503.00. Oljan jag fyllt på överstiger spec. 502 och 505. Verkar ju bättre än 504 och 503.

Lampan för låg oljenivå började lysa, inte mycket olja kvar efter drygt 14månader och 975 mil.....är det normalt? Var iofs likadant med förra bilen också (2.0 fsi 150hk).

För övrigt så har jag inte märkt nån skillnad sen jag fyllde på med oljan (hydro).

vw-power
2008-03-15, 17:31
Nån som vet om det är ok att fylla på med olja som har vw spec. 502.00 och 505.00 när instruktionsboken säger 504.00 och 503.00. Oljan jag fyllt på överstiger spec. 502 och 505. Verkar ju bättre än 504 och 503.

Lampan för låg oljenivå började lysa, inte mycket olja kvar efter drygt 14månader och 975 mil.....är det normalt? Var iofs likadant med förra bilen också (2.0 fsi 150hk).

För övrigt så har jag inte märkt nån skillnad sen jag fyllde på med oljan (hydro).

vw själva säger väl att de ska dra lite olja, vet inga exakta mängder så
därför säger jag inget heller!!
Oljan du SKA ha i är VW longlife och inget annat, tror inte
det märks nån större skillnad, men fyll på med den i framtiden!!

lycka till

foffa2002
2008-03-15, 17:39
vw själva säger väl att de ska dra lite olja, vet inga exakta mängder så
därför säger jag inget heller!!
Oljan du SKA ha i är VW longlife och inget annat, tror inte
det märks nån större skillnad, men fyll på med den i framtiden!!

lycka till

Oljan du "ska ha" är inte alls bara vw long life.

Vw long life är en helt vanlig 0w-30 olja som dom har ett cert krav på.
De oljetillverkare som ens orkar bry sig kan då för dyra pengar certa upp sin olja till VW XXX krav.

Du kan köra vilken olja du vill som är med tex SL eller SM klass på.

Om du inte vill att den ska dra så sjukt som den gör så häll i en 0w-40 istället.
Valfritt märke .

Själv kör jag Biltema 5w-50 i min 600hk motor

Henrik.M
2008-03-15, 20:19
http://www.shell.com/home/page/se-sv/app_profile/app_lubematch.html

Maxx
2008-03-16, 14:34
Lampan för låg oljenivå började lysa, inte mycket olja kvar efter drygt 14månader och 975 mil.....är det normalt? Var iofs likadant med förra bilen också (2.0 fsi 150hk).

Hoppas du inte kör hårt med bilen iom att du aldrig kollar oljan. Hård kurvtagning och låg oljenivå är ingen höjdare.

Kolla bilens manual om det står något om oljeförbrukning. Sätter en peng på att normal oljeförbrukning är upp till 0,5-1,5 l/100 mil. Ju hårdare du kör ju troligare att den förbrukar mer olja. Så att oljenivålampan började lysa känns inte så förvånande. Vill du att din motor ska hålla länge (kan vara trevligt även för de som kommer att äga bilen efter dig) så kollar och om det behövs fyller du på oljan lite oftare, typ en gång i vecka i alla fall. Att vänta tills oljenivålampan lyser kan funka om du kör som en 70-årig tant (vilket inte är så troligt iom att du har en GTI, eller hur!).

Ett litet tips i all välmening!

Basti
2008-03-16, 20:44
Oljenivån larmar i mycket god tid på MKV, min larmar när den är på min på stickan, tror det är ganska god marginal till den skulle tappa oljetryck även vid hård kurvtagning....

Maxx
2008-03-17, 06:12
Oljenivån larmar i mycket god tid på MKV, min larmar när den är på min på stickan, tror det är ganska god marginal till den skulle tappa oljetryck även vid hård kurvtagning....

Det är möjligt (men inte så troligt) ... varför chansa? Det är ju inte jobbigt eller tar lång tid att kolla/fylla på olja och man sover nog en aning bättre om natten efteråt. ;)

HardstyleBoy
2008-03-17, 08:09
Det är möjligt (men inte så troligt) ... varför chansa? Det är ju inte jobbigt eller tar lång tid att kolla/fylla på olja och man sover nog en aning bättre om natten efteråt. ;)

+1 :)