handdator

Visa fullständig version : Kontroll/justering av co-skruv



Johan.N
2008-03-15, 11:38
Hej.Jag har en Golf II gti 16v med pl-motorn.Har hört att man kan justera co-skruven genom att mäta genom det grå kontaktstycket på luftfilterboxen.Finns det nån vänlig själ som kan förklara hur man mäter och vad mätvärdet ska vara.Brådis

onk
2008-03-15, 11:42
Är inte säker på vart man mäter på en pl, men dom gamla motorerna sitter den i ett hål på luftburken.

Du måste även ha en sån mätare som man sticker in i avgasröret så du ser vilka väden du har.
Jag åkte till mekonomenverkstan och fick mitt inställt till priset av fikabröd..

Johan.N
2008-03-15, 11:57
jo,själva skruven vet jag var den sitter.Men jag har för mig att man ska kunna mäta sig fram när man justerar.

pekka kiiskilä
2008-03-15, 13:17
En PL motor har ju kisse så det är nog lite annorlunda med justeringen för du ska ha lamda1 på din bil.

Johan.N
2008-03-15, 13:38
En PL motor har ju kisse så det är nog lite annorlunda med justeringen för du ska ha lamda1 på din bil.

Jo,det är just det som är problemet.Har för högt lambdavärde nu.Avgassystemet är supertätt,ingen tjuvluft på insugssidan,lambda bytt.Påverkas lambdavärdet vid justering av co-skruven?

T-mek
2008-03-15, 13:46
Det man justerar på en KE-jetronic är reglerströmmen till tryckregulatorn (den grå lådan på framsidan av bränslehuvudet. Detta gör man för att lambdaregleringen ska kunna funka.
Styrboxen kan bara reglera strömmen till regulatorn med +-10 mA, så man justerar in luftvågen så att co-halten hamnar i "fönstret" där regleringen fungerar.

Jag tror att på en PL ska reglerströmmen på tomgång med lambdasond inkopplad pendla omkring 10 mA, (det är lätt att kolla, om man drar av lambdasonden lägger sig strömmen på mittvärdet). Det är alltså egentligen strömmen man justerar med co-skruven på en KE.

Detta mäter man på kabeln in-line dvs man får ha/tillverka en adapter, och det är viktigt att hålla reda på strömriktningen annars får man negativa värden om det blir fel.

Johan.N
2008-03-15, 13:57
Det man justerar på en KE-jetronic är reglerströmmen till tryckregulatorn (den grå lådan på framsidan av bränslehuvudet. Detta gör man för att lambdaregleringen ska kunna funka.
Styrboxen kan bara reglera strömmen till regulatorn med +-10 mA, så man justerar in luftvågen så att co-halten hamnar i "fönstret" där regleringen fungerar.

Jag tror att på en PL ska reglerströmmen på tomgång med lambdasond inkopplad pendla omkring 10 mA, (det är lätt att kolla, om man drar av lambdasonden lägger sig strömmen på mittvärdet). Det är alltså egentligen strömmen man justerar med co-skruven på en KE.

Detta mäter man på kabeln in-line dvs man får ha/tillverka en adapter, och det är viktigt att hålla reda på strömriktningen annars får man negativa värden om det blir fel.

TACK.Det här var nog svaret jag letade efter.Ang. mätningen,man kopplar alltså in amp.mätaren mellan kontaktstycket och regulatorn på kabel in och en adapter på andra kabeln.Du vet inte färg på kabel in.

Bastard66
2008-03-15, 22:36
hej. skicka ett PM till Razer han förklarade för mig hur man skulle mäta och vilka värden det skulle ligga på men har för mig att det var runt 10mA..

Johan.N
2008-03-16, 09:51
hej. skicka ett PM till Razer han förklarade för mig hur man skulle mäta och vilka värden det skulle ligga på men har för mig att det var runt 10mA..

Låter bra.Jag tar kontakt med han om det blir några oklarheter när jag ska mäta.Ska prova de tips jag har fått till att börja med.