handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt med priset på diesel???



Mulder-_-
2008-03-13, 21:25
Sen förra veckan typ är verkar priset på diesel gått upp 60-70 öre - är det nån ny skatt som börjat gälla nu eller? Jag vet att dom höjde vid nyår, vad är nu detta? ligger på 13 - 13.40 på mackarna runt omkring - HUA!

magnusT
2008-03-13, 21:29
Det är större efterfrågan på diesel som gör att den är så dyr. Säljs ju mer och mer dieslebilar.

pekka kiiskilä
2008-03-13, 21:47
Det är troligtvis några i Stockholm som bestämmer hur det ska vara med priser och skatter på bränsle och därför är dieseln dyrare= Inte så billigt att köra diesel längre.

Premis
2008-03-13, 21:51
Skatten gick upp > 50 öre i början av Januari. Sedan är det som det sägs här att efterfrågan har ökat markant, inte bara här i europa utan även i USA. Dessutom har oljepriset gått upp nästan 60% på ett halvår (mätt i USD iofs).

.. 20% upp till på dieseln och det lönar sig inte längre att köra dieselbil.

Loxarn
2008-03-13, 22:07
hela grejen med dieselbilar e ju att man inte behöver tanka på macken :D

pekka kiiskilä
2008-03-13, 22:23
Loxarn alla har inte dina förutsättningar med egen tank eller företag= Jag själv har enbart tankat min diesel på mack ca 4 ggr på 5år.

TDI
2008-03-13, 22:25
1/3 -07 kostade dieseln 10.69,nu ett år senare kostar den 13.45.

HEJA SVERIGE!!!! =(

R.Grönberg
2008-03-13, 22:58
1/3 -07 kostade dieseln 10.69,nu ett år senare kostar den 13.45.

HEJA SVERIGE!!!! =(

Tyvärr är sverige ett sjukt land=)

zchnygg
2008-03-13, 23:12
vänta bara tills dollarn går upp.. det är ju trots allt i den valutan dom köper olja.. när dollarn landar på 7-8 kr kommer soppan kosta mumma.

R.Grönberg
2008-03-13, 23:13
vänta bara tills dollarn går upp.. det är ju trots allt i den valutan dom köper olja.. när dollarn landar på 7-8 kr kommer soppan kosta mumma.

Jag bryr mig inte om vad dieseln kostar jag tankar bara en 100 åt gången=)

Holmgren
2008-03-13, 23:42
Ju högre priset blir på drivmedel ju mer sparar du på diesel.
Men det kräver ju att bensinen hänger på.
Eftersom en diesel dricker så pass mycket mindre. Kör min Volvo på 0.65 och då är den inte inkörd än.
Sedan är det bra mycket roligare att åka diesel så länge man ligger under 200hk. Passar min körstil bättre i alla fall.

Ni som har egen tank, vart köper ni dieseln och hur mycket måste ni köpa in?
Vi kollade på att köpa detta på jobbet men fick inte tag på någon som lev till bättre pris än vad man tankar för. Lite billigare var det men inte värt besväret.
Tips skickas på PM..

Bengan.U
2008-03-13, 23:50
vänta bara tills dollarn går upp.. det är ju trots allt i den valutan dom köper olja.. när dollarn landar på 7-8 kr kommer soppan kosta mumma.

Hej.

Eller vänta bara till OPEK bestämmer sig
för att sätta oljepriset i € ......
Då blir det äntligen rätt prissättning ;-)
$ har snart spelat ut sin roll som
värdsvaluta tyvärr,Kineserna vill hälst ha
betalt i € numera !

MVH/Bengan.U

p.s Jag kör 100Km på 2L 98Oktan :-) d.s.

jocke.w
2008-03-14, 10:20
Ju högre priset blir på drivmedel ju mer sparar du på diesel.
Men det kräver ju att bensinen hänger på.
Eftersom en diesel dricker så pass mycket mindre. Kör min Volvo på 0.65 och då är den inte inkörd än.
Sedan är det bra mycket roligare att åka diesel så länge man ligger under 200hk. Passar min körstil bättre i alla fall.

Ni som har egen tank, vart köper ni dieseln och hur mycket måste ni köpa in?
Vi kollade på att köpa detta på jobbet men fick inte tag på någon som lev till bättre pris än vad man tankar för. Lite billigare var det men inte värt besväret.
Tips skickas på PM..


inte riktigt va!! med tanke på att just dieseln har gått upp ett par/tre kronor nu i vår!!

Knappast lönsamt med diesel nu om mna tankar på macken......skatten är ju dyrare.

vet inte hur mycket man måste köra nu för att det ska löna sig med diesel????

VWGolIV
2008-03-14, 10:36
Jag tanka igår privat hos en bonde, då blev mitt pris 9.20kr litern.
Sen drar bilen 0.5 i snitt på en 40 mil.

Det blir ca 4.60kr/milen jämfört med min passat som drack 1.2 liter milen och soppan då kostar ca 12.50kr

Nu räknar jag enbart på liter/mil, inga fordonsskatter eller nått annat är inräknat i priset.

Om inget så kör jag betydigt billigare än innan.


Men att tanka billigt är bara fråga nån åkare eller liknande om man kan få köpa
lite diesel till bra pris.

gti8v
2008-03-14, 10:48
Det ska kosta lika mycket att köra diesel eller bensin drivet fordon, det har vägverket kommit på tillsammans med trädkrammarna.

Går ej bara att räkna på liter priset måste ta med skatt/delar/bränsleförbrukning med i kalkylen.

jocke.w
2008-03-14, 11:38
Jag tanka igår privat hos en bonde, då blev mitt pris 9.20kr litern.
Sen drar bilen 0.5 i snitt på en 40 mil.

Det blir ca 4.60kr/milen jämfört med min passat som drack 1.2 liter milen och soppan då kostar ca 12.50kr

Nu räknar jag enbart på liter/mil, inga fordonsskatter eller nått annat är inräknat i priset.

Om inget så kör jag betydigt billigare än innan.


Men att tanka billigt är bara fråga nån åkare eller liknande om man kan få köpa
lite diesel till bra pris.

jojo....men nu var det ju mack bränsle JAG prata om!!

Bättre att kolla med en fiskare eller dylikt då dom har helt moms befriad olja!!

christian19
2008-03-14, 11:54
Goddagens!

jag har varit diesel åkare i flera år för det mesta med 2 bilar också..

att dieseln har gått upp är pga att det är brist på diesel i världen och att skatten har gått upp!!

Jag tankar nästan aldrig mack då vi har gård så har vi en stor tank..

senast vi fyllde den så kostade det typ 9,30 kr/liter vilket är dyrt betalade mycket mindre förr....

att tanka fiske diesel är ingen bra ide då det oftast är grön diesel=Skatte befriad Blir man utsatt för en kontroll och dom finner grön diesel i tanken kostar det dej $$$$$$$$$ så att det är inte värt det.....

men det är jätte tråkigt att det skall gå den vägen...

Mvh Christian

R.Grönberg
2008-03-14, 12:08
jojo....men nu var det ju mack bränsle JAG prata om!!

Bättre att kolla med en fiskare eller dylikt då dom har helt moms befriad olja!!

ta och lugna ner attityden lite=)

Jag kör min golf diesel på 0.57 milen. Kör på macka diesel. Och har en skatt på 3200. Dubbla mot en vanlig golf.
Kan ju lätt säga att det lönar sig iaf.
Kommer mer än 90 mil på en tank. Det dubbla mot vad jag kommer på en bensinare ungf.

jooeell
2008-03-14, 12:27
men jag hörde nu att det inte var förbjudet att köpa grön diesel i finland... som de gör där uppe i lappmarkerna så man kanske skulle hyra sig en tankbil o åka o fylla i finland o sen sälja här hemma?!

VWGolIV
2008-03-14, 13:11
Så här har jag jämfört mellan min Passat 1.8T och min Variant TDi.

Passat 1.8T ------------Variant TDi
Skatt/år = 2001kr --------- 4000kr
Försäkring/år 9000kr ---------3500kr
Pris Drivmedel 12,64kr/l -------13,29x0,7= 9,3kr/l
Service 6000kr-----------3000kr
Förbrukning 1,2l/mil----------0,6l/mil
3000mil= 45504kr----------16745kr

Summa Totalt:
Passat: 62505kr
Variant 27245kr
Spar ca 35260kr/år

Nu har jag inte räknat med lånet på passaten eller några andra verkstadskostnader.

Om inget så kör jag billigare varje år oavsätt vad ni säger eller vad dielsen än går upp till typ.
Går dieseln upp så går bensinen upp.
Hur man än räknar så kommer jag utan problem spara över 25000 kr om året.

jocke.w
2008-03-14, 15:13
Så här har jag jämfört mellan min Passat 1.8T och min Variant TDi.

Passat 1.8T ------------Variant TDi
Skatt/år = 2001kr --------- 4000kr
Försäkring/år 9000kr ---------3500kr
Pris Drivmedel 12,64kr/l -------13,29x0,7= 9,3kr/l
Service 6000kr-----------3000kr
Förbrukning 1,2l/mil----------0,6l/mil
3000mil= 45504kr----------16745kr

Summa Totalt:
Passat: 62505kr
Variant 27245kr
Spar ca 35260kr/år

Nu har jag inte räknat med lånet på passaten eller några andra verkstadskostnader.

Om inget så kör jag billigare varje år oavsätt vad ni säger eller vad dielsen än går upp till typ.
Går dieseln upp så går bensinen upp.
Hur man än räknar så kommer jag utan problem spara över 25000 kr om året.

Intressant detta ;-)

men vad blir skillnaden om du endast räknar dom relevanta då?
1.drivmedlet * 1,8T = 0,85l/mil ....diesel = 0,6l/mil
2. Dieselns rätta pris = det priset man får betala vid macken!!
3. skatten

onk
2008-03-14, 16:33
Hur man än räknar så kommer jag utan problem spara över 25000 kr om året.

Du sparar väl ändå inga pengar. Möjligtvis att du lägger ut mindre..

:)

Fireball
2008-03-14, 16:34
Jag bryr mig inte om vad dieseln kostar jag tankar bara en 100 åt gången=)

Dessutom så har jag läst i Aftonbladet att dieselbilar drar minst bensin!

;-)

VWGolIV
2008-03-14, 19:41
Jocke.w: Vill du köpa min passat ? Den drar så mycket och allt är som det skall.

Det är en automatare och jag har tung fot, så tyvärr får jag inte ner förbrukningen.
Jag har tung fot på varianten också och där ligger den aldrig över 0.6.

Sen kör jag 4/7 dagar med släp och det är inräknat men då dricker bilen mer än 1.2l tyvärr.

Så oavsätt om jag tar 1.2l / mil eller 1l/mil så spar jag pengar på min variant.

En manuell passat dricker mindre en min automat.
Full servicebok och allt är som det skall, inga felkoder utan bara en törstig bil med en förare som har tung fot.

P.Hagel
2008-03-14, 19:48
Jocke.w: Vill du köpa min passat ? Den drar så mycket och allt är som det skall.

Det är en automatare och jag har tung fot, så tyvärr får jag inte ner förbrukningen.
Jag har tung fot på varianten också och där ligger den aldrig över 0.6.

Sen kör jag 4/7 dagar med släp och det är inräknat men då dricker bilen mer än 1.2l tyvärr.

Så oavsätt om jag tar 1.2l / mil eller 1l/mil så spar jag pengar på min variant.

En manuell passat dricker mindre en min automat.
Full servicebok och allt är som det skall, inga felkoder utan bara en törstig bil med en förare som har tung fot.



När jag ägde Passaten så fick jag den att gå riktigt billigt.
0,74 .

Men nu är det tur att man åker Diesel och arbetgivaren betalar soppan,skatt,försäkring.
Själv betalar jag ca:3-4:-/mil Privatkörning.
Resten blir i tjänsten.
Ca:5-6000mil/år.Uppskattat.


Och skodan går oxså riktigt billigt.
Ca:0.78
Den blåa golfen vill ha soppa.
Den vita avstår........

Marcus
2008-03-14, 20:03
Fordonsskatten för en ny VW Golf TDI är från 2032 kr/år.

Henrik.M
2008-03-14, 20:06
Själv tycker jag det är rejält skoj att reta alla snålj*vla disel ägare man känner....för den här gången smiter dom inte undan skatterna som dom gjort under alla år.

Man har alla år hört att dieselbilen är en ren sparbössa som kostar 5kr/milen att framföra & att man är dum som betalar skatt på drivmedel.

Men nu är det stopp!

Ingen mer billig skogsmaskins diesel för den är numera blå , inga fler lastbilsreggningar för lägre skatt och den röda finndieslen börjar vara svårare att få tag på eftersom tullen är som hökar här uppe så det lönar sig inte heller.
Dsv inag skumma typer som levererar billig diesel på beställning.

Nu är det bara att göra som vi bensinägare gör , betala skatt och tanka på mack......fast till ett högre pris än vi bensinägare.
Bilen drar över litern i stan.....men vad gör det , den går ju billigare per mil än en diesel. =)


Jag njuter.....oavsett vad någoan annan tycker.......nu får grabbrana känna på hur det känns att betala riktig skatt!!
Och det har dom fått höra varje morgon när diskussionen i omlädningsrummet kommit på tapeten. (senast i morse).

Heja opec på dom bara!

oops_164
2008-03-14, 21:04
Bilen drar över litern i stan.....men vad gör det , den går ju billigare per mil än en diesel. =)


Jag njuter.....oavsett vad någoan annan tycker.......nu får grabbrana känna på hur det känns att betala riktig skatt!!
Och det har dom fått höra varje morgon när diskussionen i omlädningsrummet kommit på tapeten. (senast i morse).

Heja opec på dom bara!



Kan tala om att min Mk2 turbodiesel kostar mindre än din Mk2 trots mackdiesel om jag slår ut vad det kostar att köra den på 1 år inkl allt!
Kör 6-7000 mil per år med den, så med mig är det som att hälla vatten på en gås om du tror att du kan mobba mig*S*

Min mk2 TD som rullat 34500 mil med lagom påställd pump och turbo lastad med svets, div handmaskiner, div kablar och handverktyg ca 150 kilo drar den 0.55.
Min mk2 1.8i som rullar 17000 drar 0.8 vid precis samma körning.
Summa Diesel 12,94*0,55 = 7,12 kr/ mil
Summa Bensin 12,24 tog samma mack 12,24*0,8 = 9,80 kr/mil
Skatt på Dieseln 2400 (annars ca 4000) LB reggad med gallret alltid monterat!!!!!!
Dieseln 0,4 kr/ mil
Ej LB reggad 0,67 kr/ mil
Bensinaren inte säker men säg 1600 = 0,27 kr/mil
Detta räknat på 6000 mil per år.

Summa Diesel LB reggad: 7,52 kr/mil
Summa diesel inte LB reggad: 7,79
Summa bensin: 10,27 kr/mil

Ska vi sen börja räkna in service så ökar skillanderna ännu mer diesel vs bensin.

Henrik.M
2008-03-14, 22:48
Kan tala om att min Mk2 turbodiesel kostar mindre än din Mk2 trots mackdiesel om jag slår ut vad det kostar att köra den på 1 år inkl allt!
Kör 6-7000 mil per år med den, så med mig är det som att hälla vatten på en gås om du tror att du kan mobba mig*S*
Dock ej inköp för det är från bil till bil!

Vem pratar om min MK2?
Den har ju inte rullat en meter under 2008 & jämförelse med passaten är den ju soppasnål vid full pådrag.
Dessutom personbilsreggad. ;-)

VWGolIV
2008-03-14, 22:58
Min variant är personbilsreggad och endast 4000 kr skatt,skönt.

Ska passaten gå billigt så får min sambo köra den =)
Den är dock såld nu, eller ja om några dagar.
Så nu hoppas jag att den nya ägaren tar hand om den.

oops_164
2008-03-14, 23:03
Vem pratar om min MK2?
Den har ju inte rullat en meter under 2008 & jämförelse med passaten är den ju soppasnål vid full pådrag.
Dessutom personbilsreggad. ;-)


Skitsamma om det är Passaten eller Golfen får du din Passat 1.8T att gå under låt säga 0,65 med min körning så kan jag säga grattis då kör du nästan lika billigt som jag *S*

Henrik.M
2008-03-14, 23:09
Skitsamma om det är Passaten eller Golfen får du din Passat 1.8T att gå under låt säga 0,65 med min körning så kan jag säga grattis då kör du nästan lika billigt som jag *S

Tycker du ska läsa engång till om vad jag skrivit om min passat och dess förbrukning vid statskörning & mig bakom pedalerna.
Kostar mig likförbannat mindre än en likvärdig diselbil som är personbilsreggad och körs på mackdiesel , dvs som det betalas riktig skatt för.

Läs ordentligt.

oops_164
2008-03-14, 23:22
Tycker du ska läsa engång till om vad jag skrivit om min passat och dess förbrukning vid statskörning & mig bakom pedalerna.
Kostar mig likförbannat mindre än en likvärdig diselbil som är personbilsreggad och körs på mackdiesel , dvs som det betalas riktig skatt för.

Läs ordentligt.

Oki så du jobbar på skatteverket som kan avgöra vilket som är skatt och inte?

Är du medveten om att min lilla Golf trots att den är LB reggad är dyrare än din bränsletörstiga (miljöbov*S*) Passat i skatt? *ironi*

Men vad har du för genomsnittsförbrukning på din Passat?
En dieseldriven Passat ligger på ca 0,6 vilket ger ca 8 kr/mil om man räknar på 13.34 kr/liter.

Sen vet jag inte hur mycket du kör per år.
Jag skulle ivf utan LB reggad dieselpassat köra billigare än med en bensinpassat!

Henrik.M
2008-03-15, 00:11
Oki så du jobbar på skatteverket som kan avgöra vilket som är skatt och inte?

Jo jag betalar skatt.


Är du medveten om att min lilla Golf trots att den är LB reggad är dyrare än din bränsletörstiga (miljöbov*S*) Passat i skatt? *ironi*

Där kom det magiska ordet när det handlar om att åka billigt. =)


Men vad har du för genomsnittsförbrukning på din Passat?
En dieseldriven Passat ligger på ca 0,6 vilket ger ca 8 kr/mil om man räknar på 13.34 kr/liter.

Allt under litern är ju löjligt.men den går ju och köra billigare om man vill.
Säg 0.8 så är den ingen överdrift. ;-)
Går att uppnå med försiktighet och pedalvett.


Sen vet jag inte hur mycket du kör per år.

Under 1000.


Jag skulle ivf utan LB reggad dieselpassat köra billigare än med en bensinpassat!

Eller inte.





Grejen i diskussionerna är den verkliga kostnaden utan fusk.

Dvs vad kostar bilen att skatta utan gallret samt köra på mackdiesel??
Inte billigt...om du ligger under 6-8000 privata mil/ år dvs nästintill har taxiverksamhet på din fritid..vilket ingen jag känner har.

Sen är det en fördel att jämföra likvärdiga bilar.
Ingen direkt ide för mig att köpa en ex LUPO 3L för att köra billigt.
Måste ändå ha en stor och bränsletörstig(?) kombi när familjen ska rastas.
Kalkylen blev då genast dyrare med en extra bil.

Annars kan jag ju jämföra med min GOLF 2:A som står avställd.
Kostar mig ju ingenting i skatt om jag skulle vilja köra den = skitbilliga mil.
Blir ju nästintill gratis om jag skattefuskar på en bensinbil och använder den som vardagsbil.

Så är det.....det var billigt att åka diesel engång i tiden , idag är det inte det.
Om man ska åka lagligt dvs snällt betala sin skatt på bränslet vid macken samt framföra bilen som personbil.

Måste ju ligga någonting i det eftersom folk åker mindre och mindre diselbil privat.

oops_164
2008-03-15, 06:47
Skrev jag att du var en skattesmitare?
Jag undrade om du bestämde vad som var skatt och fuskskatt trots dyrare skatt.

Men drar en liknelse då.

Skatten på Eldorados Corn Flakes ska ha högre skatt för att de är billigare på Willys än Kelloggs!

Sen skulle jag som jag skrev utan tvekan köra billigare med dieselpassaten ivilket fall som helst med de milen jag kör.
Med eller utan galler skitsamma.
Fast du hade kanske huvudet i sanden på mattelektionerna precis som nu *S*

Du som kör 1000 mil visst då förstår jag.
Sen tror jag att du tillhör den stora skaran människor i Sverige som hatar när nån kan spara en krona eller två, avundsjuka heter den!;)

Marcus
2008-03-15, 09:48
Jag gjorde en resa på 44 mil i förrgår. Snitthastighet 115km/h, förbrukning 0,81 L/mil bensin. Det kan inte vara helt värdelöst, eller? Med en diesel kanske jag hade kommit ner i 0,55 L/mil? Men jag kör under 1 500 mil per år så jag tror inte att det kan löna sig för mig. I så fall måste jag köpa en helt ny Golf TDI för att få låg fordonsskatt och då tillkommer kapitalkostnaden. Om kostnaderna vore lika skulle jag helt klart köra diesel, mycket trevligare på långfärd!

Henrik.M
2008-03-15, 11:05
Sen tror jag att du tillhör den stora skaran människor i Sverige som hatar när nån kan spara en krona eller två, avundsjuka heter den!;)

Nä , men jag har råd att äga en bil och betala för den.
Äger tom 2st bensinbilar...och jag betalar för båda. ;-)

zchnygg
2008-03-15, 11:36
aj då.. vi pratade tidigare i tråden om att köpa olja i euro.. nu verkar det vara dags..

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_326789.e24

hellebjork
2008-03-15, 11:47
Du sparar väl ändå inga pengar. Möjligtvis att du lägger ut mindre..

:)

Klart som korvspad att han spar, han lägger ju ut mindre pengar = spar. Tror du blandat ihop det med tjänar ;-)

jocke.w
2008-03-15, 12:56
aj då.. vi pratade tidigare i tråden om att köpa olja i euro.. nu verkar det vara dags..

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_326789.e24

perfect då!!!!

Euro lär nog inte gå upp såpass som dollarn har utrymme till att göra!!! inte så länge sedan dollarn kosta runt 10kr

Och 4kr upp för dollarn....då vill jag inte sen vad soppan skulle kosta!!!!

oops_164
2008-03-15, 20:42
Nä , men jag har råd att äga en bil och betala för den.
Äger tom 2st bensinbilar...och jag betalar för båda. ;-)

Vi har 2 bensinbilar plus dieselbilen i denna familjen så jag har också råd att betala för mig.

adis
2008-03-16, 00:06
Jag förstår inte varför man skall jämföra en Passat mot en Golf. Det är klart att Golfen är billigare i drift än vad en Passat är. Det är därför dessa två tillhör olika bilklasser och skall därför inte jämföras med varandra.
Jag kollade förra året på både 200 hk bensin och en 170 hk diesel och det blev en bensinare pga. kampanjpriset och att jag inte kör mer än 1500 mil per år. Kalkylen nedan bygger på dagsfärska bensin/diesel priser, min försäkringspremie samt en dieselpremie på 6000kr som inte längre ges av staten om man köper en dieselbil


VW Passat 2.0 TFSI
Landsvägskörning 0,62 l/mil
Stadskörning 1,10 l/mil
Blandad körning 0,80 l/mil
Försäkring 4 200 kr
Skatt 1 770 kr
Bränslepris 12,69 kr

Blandad körning 45 684 kr
Skatt i 3 år 5 310 kr
Försäkring i 3 år 12 600 kr
Summa 3 år: 63 594 kr


VW Passat 170 TDI
Landsvägskörning 0,54 l/mil
Stadskörning 0,82 l/mil
Blandad körning 0,64 l/mil
Försäkring 4 805 kr
Skatt 4 560 kr
Bränslepris 13,34 kr

Blandad körning 38 419 kr
Skatt i 3 år 13 680 kr
Diesel rabatt -6 000 kr
Försäkring i 3 år 14 415 kr
Summa 3 år: 60 514 kr


För min del skulle det alltså skilja 3000 kr på 3 år att köra en diesel mot bensin. Sedan kan man räkna in andrahandsvärde och andra variabler men det viktiga är att när priset på diesel har gått upp över 30% och rabatten från staten är borta så har skillnaden blivit mycket mindre än den var tidigare.

Sedan är det också så att alla känner inte en massa bönder som kan låta en tanka så att vara mer realistiskt räknar vi med priser från vanliga mackar.

oops_164
2008-03-16, 00:25
Jag förstår inte varför man skall jämföra en Passat mot en Golf. Det är klart att Golfen är billigare i drift än vad en Passat är. Det är därför dessa två tillhör olika bilklasser och skall därför inte jämföras med varandra.
.



Om du läst ordentligt så var det hans Mk2:a jag började jämföra med.
Dock så skulle jag köra billigare med en personbilsreggad Passat Diesel än en Bensinare vilket jag också skrev.
Jag kör som sagt 6-7000 mil per år.

adis
2008-03-16, 00:30
Ja, och en MKII är en Golf samt att jag syftade på VWGolIV inlägg och jämförelse, inte just det du skrev.

Jag skrev ett inlägg i debatten ur mitt perspektiv där jag kollade på Passat.

jocke.w
2008-03-16, 11:58
TACK Adis:

Du förstod vad jag mena med att gämföra bilar imellan!!!!

kan inte vara kul å köpt en ny diesel nu!!!!

HRC
2008-03-16, 22:14
Och 4kr upp för dollarn....då vill jag inte sen vad soppan skulle kosta!!!!

C:a 70% av priset på drivmedel består av fasta skatter av olika slag. Ett högre pris på råolja påverkar därför inte bensinpriset så mycket. Många ekonomiska bedömare (som ofta har fel) anser att USD kommer att vara fortsatt låg gentemot EUR ganska lång tid framöver, tills USA reder ut sina strukturella finansiella problem.

VWGolIV
2008-03-16, 23:19
Om det lönar sig eller inte beror ju nu på många saker...

* Vad man kan köpa bensin/diesel för, skiljer ju från mack till bonne.
* Körsträcka på ett år.
* Egen service eller VAG Service. Prisskillnad.
* Ny bil eller gammal bil.
* Lån på bilen eller inte.
* Verkstadskostnader m.m.

För min del så vet jag att jag lägger ut mindre pengar nu än innan och då har jag inte haft min diesel så länge. Nu tankar jag ca 250 liter diesel i mån och 55 liter bensin i min andra bil. Detta klarar jag och min sambo oss på.
Summa av detta, ca 2500-2700 kr.

Utan dieseln så tanka jag för ca 3400-3700 kr om jag kollar genom mina sparade bensinkvitto.
Sen tjänar jag på försäkringen med runt en 500 till i månaden.

Så jag lägger ut mindre jämfört med innan så en diesel för mig är helt kanon.

Henrik.M
2008-03-16, 23:23
250 liter diesel i mån

Hur mycket kör du egentligen?? =)

adis
2008-03-17, 00:00
Det måste bli nästan 500 mil per månad (diesel + bensin), det är vad gör kör på 6 månader. Då är dieseln ett måste.

Bengan.U
2008-03-17, 11:48
Hej.

Den ekonomiska vinsten av att ha diselbil
gämfört med bensinbil måste ju först och
främst baseras på mackpriset för respektive
drivmedel,för att det skall bli rätt ! Eller är det fel....
Den som kör macksoppa betalar mer,
den som kör bonnasoppa betalar mindre......

Vad jag vet är att köre man mycket.många mil,
så lönar sig diselbilen bättre att äga.

Och varför skulle OPEK vara snälla mot USA och
fortsätta ta betalt i $ när de kan få bättre
betalt i € .... Löjligt att tro att det skulle vara så ;-)

MVH/Bengan.U

VWGolIV
2008-03-17, 12:17
Haha, ja det blir ju en del körning =)

Min röda golf blir det ca 50 mil i månaden, den pendlar min tjej med till jobb.
Sen om vi ska handla eller köra något annat så blir det dieseln för att spara in pengar =)

Roligt att köra bil =)

Marcus
2008-03-17, 18:25
Nu måste vi införa Evro i Sverige också!

jooeell
2008-03-18, 00:44
att införa EURO i sverige nu tror jag kan skada hela valutan tyvärr! vi är inte så starka att vi skulle hjälpa EURON så pass utan kanske att det blir bakslag... men en intressant teori är att dollarna kommer skjuta i taket om det blir maktskifte i USA det vill säga om Demokraterna vinner valet vilket är mycket troligt! så i sommar kanske man ska köpa på sig lite dollar!

VWGolIV
2008-03-26, 16:04
Ja då har jag besiktigat bilen och där anger de mätarställning.
Fick ju ombesiktning så jag var inne idag och fick bilen godkänd.

Kollade för nyfikenhetens skull.
Jag har på 27 dagar kört 403 mil, då ska man komma ihåg att jag har minst
3 dagar till på en "full månad" och jag ska köra 33 mil till på 2 dagar.
Ska ju till malmö mässan imorgon och fredag.

Så ca 450 mil blir det på en månad.

Kan tillägga att allt är nöjeskörning, då jag inte har något arbete att köra till.

Henrik.M
2008-03-26, 16:32
Så ca 450 mil blir det på en månad.

Kan tillägga att allt är nöjeskörning, då jag inte har något arbete att köra till.

Du kör ju mer än en trucker chaffis.. =)

VWGolIV
2008-03-26, 17:12
Jepp, jag gör nog det =)

Nu är Passaten såld tyvärr, den var så fin....
Men mina svärföräldrar har köpt den för hon behövde en finare bil.
Så nu kan man se efter den ändå och att den får den vård och omsorg den skall ha.

Grönberg
2008-03-26, 17:40
Själv tycker jag det är rejält skoj att reta alla snålj*vla disel ägare man känner....för den här gången smiter dom inte undan skatterna som dom gjort under alla år.

Man har alla år hört att dieselbilen är en ren sparbössa som kostar 5kr/milen att framföra & att man är dum som betalar skatt på drivmedel.

Men nu är det stopp!

Ingen mer billig skogsmaskins diesel för den är numera blå , inga fler lastbilsreggningar för lägre skatt och den röda finndieslen börjar vara svårare att få tag på eftersom tullen är som hökar här uppe så det lönar sig inte heller.
Dsv inag skumma typer som levererar billig diesel på beställning.

Nu är det bara att göra som vi bensinägare gör , betala skatt och tanka på mack......fast till ett högre pris än vi bensinägare.
Bilen drar över litern i stan.....men vad gör det , den går ju billigare per mil än en diesel. =)


Jag njuter.....oavsett vad någoan annan tycker.......nu får grabbrana känna på hur det känns att betala riktig skatt!!
Och det har dom fått höra varje morgon när diskussionen i omlädningsrummet kommit på tapeten. (senast i morse).

Heja opec på dom bara!



Det är värt vad de än kosta me o köra diesel, Diesel är de bästa!=)