handdator

Visa fullständig version : Problemen fortsätter.. Bilen rycker till (GOLF V)



Eddy
2008-03-13, 15:41
Man blir verkligen less.. Första nyare VW och den har börjat krångla redan efter 1 månads ägande och inte ens 4000 mil på mätaren.. Det hela började med en trasig tändspole som gjorde att bilen knappt gick att köra. Denna byttes och lampan slocknade, bilen gick bra i 2 dagar. Nu har det börjat rycka till vid lättare gaspådrag, speciellt mellan 30 - 60 km/h.... Även om man bara rullar och inte ger någon gas så känner man hur hela bilen "hackar" till då och då.. Ingen varningslampa har tänds. Otroligt tacksam för alla svar och tips...

Bil: Golf 5, 05, 4-Motion, 3900 mil.

JWO
2008-03-13, 16:28
Man blir verkligen less.. Första nyare VW och den har börjat krångla redan efter 1 månads ägande och inte ens 4000 mil på mätaren.. Det hela började med en trasig tändspole som gjorde att bilen knappt gick att köra. Denna byttes och lampan slocknade, bilen gick bra i 2 dagar. Nu har det börjat rycka till vid lättare gaspådrag, speciellt mellan 30 - 60 km/h.... Även om man bara rullar och inte ger någon gas så känner man hur hela bilen "hackar" till då och då.. Ingen varningslampa har tänds. Otroligt tacksam för alla svar och tips...

Bil: Golf 5, 05, 4-Motion, 3900 mil.

Bilen kan ha gått in i ett "felsäkert" läge. Då går den att köra med men inte helt felfritt.

Uppdaterade dom programvaran vid tänspolebytet? (tändspolarna är inte helt ovanligt att man byter på dessa, ska jag tillägga)

Bilen känner av att något är fel och då den går in i detta läget, så åk in till VAG. Det är mitt tips!

Eddy
2008-03-13, 17:12
Jag frågade om han nollställde, och då sa han att bilen gör det själv varje gång man stänger av och startar bilen. Varningslampan har släckts och bilen går bättre när de bytte tändspolen men som sagt inte helt felfritt :(
De borde väl veta det här angående felsäkert läge?? Jag tänkte prova koppla bort batteriet.. är det något som kan funka eller händer det andra grejer??

Manny
2008-03-13, 17:25
hur länge varar garantin?

Eddy
2008-03-13, 17:48
hur länge varar garantin?

På bilen? Ja, den togs i trafik dec 2004, om det är 3 års garanti har den väl gått ut i dec 2007...

Manny
2008-03-13, 17:50
jaså, synd.

Henrik.M
2008-03-13, 19:32
Har du köpt bilen av privatperson eller av firma??

Firma = Du har garanti på begbilsköpet.

Har du bytt t-spolen själv eller på firma??

Firma = Reklamationsrätt.

Eddy
2008-03-13, 20:03
Har du köpt bilen av privatperson eller av firma??

Firma = Du har garanti på begbilsköpet.

Har du bytt t-spolen själv eller på firma??

Firma = Reklamationsrätt.

Det var VW som bytte.. Dock utomlands, jag var i Finland när detta hände, (förra veckan)

Någon annan som har tips?

Henrik.M
2008-03-13, 20:35
Det var VW som bytte.. Dock utomlands, jag var i Finland när detta hände, (förra veckan)

Någon annan som har tips?

Finns ju något som heter EUROPAGARANTI.

http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publikKonsumentEuropa/showquestion.asp?id=498

Om volkswagen tillämpar detta på jobb/reservdelar vet jag inte , men jag tycker det borde vara så.
Kan vara värt att kolla upp.

Sen om du köpt bilen begagnad av bilfirma (oavsett vilken) så har du MRF garanti o m den är MRF ansluten.

- Sex månaders MRF-garanti på bilar som är högst tre år och gått maximalt 5.000 mil.

- Tre månaders MRF-garanti på bilar som är högst 6 år och gått maximalt 10 000 mil.

Är bilhandlaren inte MRF ansluten har du ändå garanti på bilen enligt konsumentköplagen.

Sök på nätet så finner du mer info.