handdator

Visa fullständig version : Besiktiga golf mk1 med 16v



pb81
2008-03-13, 11:17
Tjenna!
Är det någon som kört in på besiktningen med en 16vmotor i en Mk1a?
Lite tjatigt o man hänger i en sådan motor o sen inte kan köra utan att typa om bilen (kostar ju en del)

Lillen
2008-03-13, 11:41
Numera ska du kunna göra det ja.
Förutsatt att motor , styrsystem är orginal.
OCH att motorn har kat från orginal , t.ex en 16V PL-motor.
För att kunna besikta måste du även bygga om lite mer.

Detta förutsätter att du REGBESIKTAR som ombyggt fordon.
Det är då SFRO du tar kontakt med.

Finns en ndel igenomkrånglade Mk I med 16v från förr.
Vet inte hur eller vad som gjordes då.
Men det diskuterades en del på gamla forumet.
Fanns nån flyttgods och nån som var omreggad.
Men numer bygger ju folk oftast 1,8T istället.

Ta och sök lite här och i gamla forumet , det borde finns lite att läsa.

pb81
2008-03-13, 16:19
Ok, det var ju ett possitivt svar ;)
jag är lite udda och väljer 16v istället för turbo hehe

Lillen
2008-03-13, 19:02
Det är helt rätt.

jooeell
2008-03-14, 00:10
Ok, det var ju ett possitivt svar ;)
jag är lite udda och väljer 16v istället för turbo hehe

kan bara instämma men läs första svaret noga!!! allt hänger på att det är kat orginal på motorn du sätter i! blir så tråkigt om man inte får igenom den sen när man byggt o byggt! =/ jag vet!!! jag hade nog satsat på (är det ABF den heter från mk3 med 150hk orginal!) den är ju bäst att utgå ifrån ta alla bromsar och sånt o motor och låda sen är du ju hemma! nästan iallafall!

Om jag hade vetat det jag vet idag att de skulle ändra lagen utan att förvarna så hade jag byggt på den motorn men nu blev det inte så!

Lillen
2008-03-14, 00:25
Precis håller med Jooeell.
2,0l ABF 150hk är helt klart bättre.
Nyare insprut och större volym.

pb81
2008-03-14, 08:52
A fast jag har redan fått tag på en 16v(139hk ) motor nu och allt medföljde där. Fanns rätt gott om de där motorerna såg jag hehe
Men måste man ha katalysator till den motorn? jag menar den är ju äldre än 88 och var det ju inte lag på kat!

Vill slippa meka allt förmycke för att få den att fungera igen.
Har 2 andra bilar och en av dem är projekt, så det suger ju en del från kassan. Så golfen få bli budjetbilen nu hehe

Falcor
2008-03-14, 09:15
Du kan inte registrera bilen med 139 hk motorn, motorn du byter till måste haft katalysator från början för att att det ska gå att besikta den som ombyggt fordon via SFRO. Tänk också på att det kostar en ganska bra slant att göra den besiktningen.

SFRO Besiktning 4000 kr
Bullerprov 1250 kr
Vägning ca 300 kr
Registreringsbesiktning Bilprovningen 900 kr
Vanlig kontrollbesiktning (om det behövs) 300

Så totalt blir det 6750 kr bara i avgifter innan du är klar.

pb81
2008-03-14, 14:07
Då får det bli att kasta i 16v motorn och köra igenom besiktningen och hålla tummarna att de inte ser att det är ny motor i ;)

Slipa ner 16v texten på insuget hehe

Bastard66
2008-03-14, 15:06
du kan ju alltid försöka men kan säga med 99% säkerhet att det inte kommer funka..

jooeell
2008-03-15, 10:59
du kan ju alltid försöka men kan säga med 99% säkerhet att det inte kommer funka..

kan bara instämma varför tror du jag byter till orginal motor nu jo för jag har ett åläggande om regbesiktning pågrund av just det som du ska försöka! =/ jäkla jobbigt o hålla på o fnatta fram o tillbaka

matsola
2008-04-02, 08:38
kan bara instämma varför tror du jag byter till orginal motor nu jo för jag har ett åläggande om regbesiktning pågrund av just det som du ska försöka! =/ jäkla jobbigt o hålla på o fnatta fram o tillbaka

Hm, vad innebär regbesikrning i detta fall.
Bara byta tillbaka till original motorn och betala en vanlig besiktning, eller är det mera jobb och problem som dyker upp?

//Matsola

J.L
2008-04-02, 08:44
Hm, vad innebär regbesikrning i detta fall.
Bara byta tillbaka till original motorn och betala en vanlig besiktning, eller är det mera jobb och problem som dyker upp?

//Matsola


I stort sett så har man otillåtet ändrat såpass mycket på sin bil
så den ej längre kan ses som orginal, man har t.e.x. bytt motor eller
annat, "förr" skulle man göra en reg-besiktning så fort man ändrade
någon viktig fakta på reg-beviset, men vet inte hur det är idag.

En reg-besiktning utförs mycket mycket noggrannare än en vanlig
besiktning och kostar 900:-
Allt på bilen skall vara som det var när den rullade ut från fabrik och
det är noga att allt är bra skick.

Kelso
2008-04-02, 08:50
Jag vet inte om jag hänger med nu. om man försöker "fulköra" med annan motor och dom ser det, blir man då ombedd att regbesiktiga med nya motorn eller göra en ombesiktning med gamla motorn? Har lite planer för min bil med...

J.L
2008-04-02, 09:26
Jag vet inte om jag hänger med nu. om man försöker "fulköra" med annan motor och dom ser det, blir man då ombedd att regbesiktiga med nya motorn eller göra en ombesiktning med gamla motorn? Har lite planer för min bil med...


Gamla motorn.


Ska man hiva i en motor som egentligen kommer från en annan bil så
är det besiktning som ombyggt fordon ( eller amatörbyggt fordon )
genom SFRO som gäller.

Här finns säkert lite information
http://www.sfro.com/

Ska bygget påbörjas är det säkerligen bäst att ta kontakt med dem
för att gå igenom punkter som kan vara lite osäkra.

Kelso
2008-04-02, 09:28
Ok. är det körförbud som gäller eller får jag köra hem den efter att dom upptäckt det i alla fall? :)

J.L
2008-04-02, 09:40
Ok. är det körförbud som gäller eller får jag köra hem den efter att dom upptäckt det i alla fall? :)


Upptäcka det tror jag de gör, de brukar väll kolla chassi och motornummer,
så varför ens åka in till en vanlig besiktning med fel motor?

Om man får spanska flaggan eller om man får köra en månad innan regbesiktning
vet jag dock inte.

Jonas
2008-04-02, 09:43
Chansade själv på en "Fulbesiktning" igår... Den gick igenom! Bes mannen frågade om det verkligen var en 16V motor efter att han sett Kw antalet i datorn. Svarade att jag enbart bytt toppen. Fick till svars
" Hade det varit för i världen så skulle den regbesiktigas men nu struntar vi i det"

Raz
2008-04-02, 09:53
Chansade själv på en "Fulbesiktning" igår... Den gick igenom! Bes mannen frågade om det verkligen var en 16V motor efter att han sett Kw antalet i datorn. Svarade att jag enbart bytt toppen. Fick till svars
" Hade det varit för i världen så skulle den regbesiktigas men nu struntar vi i det"

Då har den besiktningmannen begått tjänstefel om han upptäckte att du har bytt motor och sedan sket i det. Det gör ju inte din bil lagligt på nåt sätt dessvärre, försäkringsbolaget lär ju neka dig ersättning om det skulle hända nåt med din bil tyvärr.

Det absolut bästa är ju förstås att registreringsbesikta bilen med den motorn som man vill ha i bilen, då slipper man alla problem med besiktning och försäkringsbolag.

Nu vill jag inte låta som en moralk*rring men många verkar tro att deras bilar är lagliga så fort dom har kommit igenom besiktningen.

J.L
2008-04-02, 10:01
Nu vill jag inte låta som en moralk*rring men många verkar tro att deras bilar är lagliga så fort dom har kommit igenom besiktningen.

Håller med, det kan bli väldigt dyrt om man smäller en annan bil och det
blir du som får betala, dvs. vållande till olyckan, och försäkringsbolaget
inte pröjsar.

Då blir man både av med sin egen bil och får bekosta skadorna på den
andra bilen ur egen ficka.

Jonas
2008-04-02, 10:08
Då har den besiktningmannen begått tjänstefel om han upptäckte att du har bytt motor och sedan sket i det. Det gör ju inte din bil lagligt på nåt sätt dessvärre, försäkringsbolaget lär ju neka dig ersättning om det skulle hända nåt med din bil tyvärr.

Det absolut bästa är ju förstås att registreringsbesikta bilen med den motorn som man vill ha i bilen, då slipper man alla problem med besiktning och försäkringsbolag.

Nu vill jag inte låta som en moralk*rring men många verkar tro att deras bilar är lagliga så fort dom har kommit igenom besiktningen.




Det är möjligt att bilen inte är laglig men den besiktningsmannen la nog också märke till att både chassit och bromsar var uppgraderat..

Sen så har ju inte jag bytt motor enbart topplock :)

Kelso
2008-04-02, 11:47
men vad är det som krävs? nytt bromssystem? ny växellåda? något mer?

pb81
2008-04-02, 12:02
16v motorn har ju ingen katt orginal. och då går det inte att regga med den eftersom det är krav på katalysator på dagens bilar.

Manny
2008-04-02, 12:06
Det finns 16v med katt. Dvs PL motorn, inte KR.

Joda
2008-04-02, 12:13
Upptäcka det tror jag de gör, de brukar väll kolla chassi och motornummer,
så varför ens åka in till en vanlig besiktning med fel motor?

Om man får spanska flaggan eller om man får köra en månad innan regbesiktning
vet jag dock inte.

De kollar ALDRIG motornummer skulle jag vilja påstå. Motornumret står ju instanstat fram på blocket. Det brukar vara oläsbart utan rengöring. På äldre modeller kan det vara bortrostat.
Jag är alltid med och tittar vad de gör på bilprovningen när jag besiktigar. Har aldrig sett dem kolla motornummer.

/Johan

Ps. jag var inne 3 ggr med min 16V g60 föra året. Batteriet var flyttat till bagaget etc.. De nämnde inte något om motorn. Minst 5 bilprövare såg motorn...

matsola
2008-04-02, 13:29
Ps. jag var inne 3 ggr med min 16V g60 föra året. Batteriet var flyttat till bagaget etc.. De nämnde inte något om motorn. Minst 5 bilprövare såg motorn...

Jag tror du har det rätt riskfritt med en G60-16V då inte så många vet om det ska vara 8 eller 16 ventiler på en G60 motor från början av 90talet, nästan alla prestandabilar hade 16 ventiler då.

Värre är det om man kommer med en GTI från 1980, då har dom oftast lite mera koll, då det såldes en hel del gti modeller med den omtalade GTI motorn från 1977 óch framåt. 16ventils tekniken var inte så aktuell förrän mitten på/slutet på 80 talet. risken att åka ditt är helt klart högre.

Så jag frågen igen, vad händer när man åker ditt, och vad betyder regbesiktning i detta fall, förutom att man måste byta tillbaka till original motorn?
kollar dom bara att det ser bra ut och så får man betala 900:- och köra vidare igen, med original motorn?

jooeell
2008-04-02, 14:11
typ så ja och att alla nummer stämmer i bilen o så sen är det bara o åka igen själv har jag tänkt att få med att det är bur i bilen nu och att den bara ska vara 2sitsig!