handdator

Visa fullständig version : Bromsvätska, bytesdags eller OK?



Premis
2008-03-12, 21:26
Hej

Börjar bli sugen på att prova på GTI'n på Sturup när det beger sig .. frågan är om det är dags att byta bromsvätskan inför detta eller om jag den mår tillräckligt bra för detta.

Bilen har gått 2200 mil/1 år med vätskan sedan ny och enligt ordinarie schema så ska den bytas vid nästa service, alltså efter 2 år. Har inte kört den speciellt hårt men det är väl vattenhalten som är intressant vilken jag inte har nån känsla för direkt när det gäller OK för bankörning.

Vad säger panelen? Kommer väl inte smiska allt för hårt då jag aldrig kört den på bana förrut ...

Hur brukar det ligga till?

Manny
2008-03-12, 21:30
Byt! Bara för att var på säkra sidan! Du kan bli nekad att få köra annars! Och att det inte blir skoj om du tappar broms när vätskan kokar.

Vet inte om du ska göra det själv eller lämna in, men det är inte så stor kostnad om man gör det själv iaf.

Premis
2008-03-12, 21:35
Byt! Bara för att var på säkra sidan! Du kan bli nekad att få köra annars! Och att det inte blir skoj om du tappar broms när vätskan kokar.

Vet inte om du ska göra det själv eller lämna in, men det är inte så stor kostnad om man gör det själv iaf.

Nej bytet borde väl inte vara några problem .. har iofs aldrig gjort det men klarar jag av att byta kamrem på en 1.8T så borde jag fixa att byta nån liter vätska på en golf femma.

Kostar väl nån hundring i vätska antar jag.

VW ville ha 800 SEK för jobbet.

Frågan är om det är något speciellt man måste tänka på just på golf V gti när man gör det.

Manny
2008-03-12, 21:43
Beror ju på vilken vätska du vill ha, jag brukar använda vanlig vätska o byta ofta istället, "torr-kokpunkten" är ganska lika på de flesta vätskor vad jag har hört. Men nån hundrin kan stämma. Tänk på att INTE splilla på lacken då den kommer att försvinna om det ligger kvar på lacken.

Kan tänka mig att det är nån speciell procedur på din bil med tanke på ABS o lite sånt(typ tändningen på eller liknade), finns säkert nån trevlig prick som kan berätta närmre hur man ska gå tillväga.

Se till att skölja ur systemet med ny vätska så du har ny fin vätska i alla rören ock ok.

Premis
2008-03-12, 21:51
Beror ju på vilken vätska du vill ha, jag brukar använda vanlig vätska o byta ofta istället, "torr-kokpunkten" är ganska lika på de flesta vätskor vad jag har hört. Men nån hundrin kan stämma. Tänk på att INTE splilla på lacken då den kommer att försvinna om det ligger kvar på lacken.

Kan tänka mig att det är nån speciell procedur på din bil med tanke på ABS o lite sånt(typ tändningen på eller liknade), finns säkert nån trevlig prick som kan berätta närmre hur man ska gå tillväga.

Se till att skölja ur systemet med ny vätska så du har ny fin vätska i alla rören ock ok.

Borde ju vara hyffsad vätska orginal på GTI'n kan man tycka men jag får spana runt på nätet efter handfasta rekommendationer.

Säkert är det så att man ska ha igång tändning osv. på något sätt. VW mumlade något om man behövde använda VAS'en men jag misstänker att det är när man byter bromsmodulatorn och har en tom sådan, men jag får söka vidare helt enkelt ..

Manny
2008-03-12, 21:53
Tror knappast att det skulle vara nån annorlunda vätska i GTIn. säkert samma som i alla ådis o skådor.

J.L
2008-03-12, 22:08
kapar tråden lite, hoppas det är ok.

om jag ska byta vätskan själv, är det någon typ
av sån där pump som ska användas, eller kan man
använda gammal hederlig pumpa-med-foten tekniken ? =)

Finn
2008-03-12, 22:09
Samma vätska till GTI'n som resten av familjen. Ingen speciellt procedur för att byta heller. Du behöver varken ha tändningen på eller använda VAS'en. Enda jag brukar göra e att dra i handbromsen för att få lite extra utrymme eftersom vi inte tar av hjulen.

Manny
2008-03-12, 22:18
kapar tråden lite, hoppas det är ok.

om jag ska byta vätskan själv, är det någon typ
av sån där pump som ska användas, eller kan man
använda gammal hederlig pumpa-med-foten tekniken ? =)

Funkar ypperligt! Pumpa inte helt i botten bara, då packningarna i huvudcylinderna kan ta stryk.

Annars åker du till mekonomen o köper mojäng som är som ett lock med slang som du kopplar till ett däck, då har du tryck hela tiden o behöver bara öppna nipplarna (ha inte för högt tryck bara då behållaren kan explodera, 1,0 bar typ räcker).

J.L
2008-03-12, 22:35
Funkar ypperligt! Pumpa inte helt i botten bara, då packningarna i huvudcylinderna kan ta stryk.

Annars åker du till mekonomen o köper mojäng som är som ett lock med slang som du kopplar till ett däck, då har du tryck hela tiden o behöver bara öppna nipplarna (ha inte för högt tryck bara då behållaren kan explodera, 1,0 bar typ räcker).

Försöker hitta vad en sådan kallas på deras sida och vad den kan tänkas
kosta, är det universal för locken eller finns det någon som passar vw?

är det ställbart tryck eller ska man ta ur luft i däcket så det håller 1 bar ?

Byter man genom att pumpa blir det väll lite omständigt,
måste väll iaf vara minst 2 pers och öppna en nippel i taget ?

Premis
2008-03-12, 22:40
Hittade på mekonomens hemsida något som kalls 'Bromsluftningsverktyg' vilken känns som en stark kandidat :).

Art.nr. 42-71340
175 SEK
Även kallad 'Luftman' i texten.

Står dock inget om att den passar på kärlet till golf v ..

Manny
2008-03-12, 22:44
Den kan d va! ett lock o en slang i princip, passar på min vr6a och min etta iaf!

Premis
2008-03-12, 22:49
När vi ändå är på ämnet så kan man väl slänga ut lite frågor till, snart har vi väl en hel guide till hur man fixar bytet på Golf V.

Av en händelse så kollade jag i skafferiet precis och hittade en styck behållare oöppnad med 1 liter VAG Bromsvätska DOT4, art.nr. B 000 700 B3 inköpt på VAG ~2006, den kanske fungerar (och räcker) ..

J.L
2008-03-12, 23:02
När vi ändå är på ämnet så kan man väl slänga ut lite frågor till, snart har vi väl en hel guide till hur man fixar bytet på Golf V.

Av en händelse så kollade jag i skafferiet precis och hittade en styck behållare oöppnad med 1 liter VAG Bromsvätska DOT4, art.nr. B 000 700 B3 inköpt på VAG ~2006, den kanske fungerar (och räcker) ..


Den duger nog alldeles utmärkt skulle jag tro.

Tackar för art-nummer, kanske köper en sådan då, och hoppas på att den
passar hehe

Premis
2008-03-12, 23:05
Den duger nog alldeles utmärkt skulle jag tro.

Tackar för art-nummer, kanske köper en sådan då, och hoppas på att den
passar hehe

Garanterar inget :)

Manny
2008-03-12, 23:09
OM den är brun i färgen så hade jag inte valt den iaf. Annars kan det funka så länge den är oöppnad.

Annars kostar NY vätska på kneponåmen under 100:- / litern.

Premis
2008-03-12, 23:10
OM den är brun i färgen så hade jag inte valt den iaf. Annars kan det funka så länge den är oöppnad.

Annars kostar NY vätska på kneponåmen under 100:- / litern.

Då är det inte värt att snåla, DOT4'an ifrån 2006 kan jag nog hälla i gammelvolvon istället isåfall.

Manny
2008-03-12, 23:11
låter som en bra idé! Det duger den till :D.

zoddri
2008-03-13, 00:40
Byt! Bara för att var på säkra sidan! Du kan bli nekad att få köra annars! Och att det inte blir skoj om du tappar broms när vätskan kokar.

Nä, det suger faktiskt riktigt hårt.
Satte camaron i sanden på Mittsverigebanan i höstas trots ny och fin bromsvätska så se till att kyla av dem ibland också.. ;)

Mr dOhC
2008-03-13, 06:52
http://www.vag-com.se/Swapclass/presentation.htm

"Lufta ABS-bromsar genom att pumpen körs 10 sekunder"

Har själv aldrig testat, vet ej vilka modeller det gäller heller

Premis
2008-03-13, 08:56
http://www.vag-com.se/Swapclass/presentation.htm

"Lufta ABS-bromsar genom att pumpen körs 10 sekunder"

Har själv aldrig testat, vet ej vilka modeller det gäller heller

Enl. Finn's kommentarer tidigare i tråden så verkar det inte vara så att man behöver VAS'en / VAG COM om man skall byta. Har bestämt för mig att man måste köra några pumpcykler för att fylla aggregatet när det är nymonterat (läs: pumpens inre kanaler/ventiler är tomma) för att få ut luft och att inte torrköra den ..

P-plats.se
2008-03-13, 10:49
kolla med www.auto-car.se vad dom ska ha för ett byte, dom gör det medans du väntar...

Premis
2008-03-13, 12:05
kolla med www.auto-car.se vad dom ska ha för ett byte, dom gör det medans du väntar...

Tack för tipset.

Ser dock det som en personlig utmaning att fixa det själv :).

P-plats.se
2008-03-13, 15:33
Tack för tipset.

Ser dock det som en personlig utmaning att fixa det själv :).

Finns svårare saker man klarar av hemma på parkeringen... ;)

Finn
2008-03-13, 19:19
Enl. Finn's kommentarer tidigare i tråden så verkar det inte vara så att man behöver VAS'en / VAG COM om man skall byta. Har bestämt för mig att man måste köra några pumpcykler för att fylla aggregatet när det är nymonterat (läs: pumpens inre kanaler/ventiler är tomma) för att få ut luft och att inte torrköra den ..

Stämmer bra d. E bara om man fått luft upp i ABS-enheten som man behöver köra me VAS'en.

Henrik.M
2008-03-13, 19:24
Stämmer bra d. E bara om man fått luft upp i ABS-enheten som man behöver köra me VAS'en

Jag hade velat omformulera det till enbart om du byter ABS enheten , väldigt sällan du kör ventilpaketet helt torrt alt får luft i det i normala fall.

Bara att köra på och lufta som en gamal amazon.

Tänk dock på en sak : Är du osäker så lämna bort jobbet.
Aldrig kul att bli utan bromsar på en bil , roligare då att spela rysk roulett på annat sätt.

Ett tips. ;-)

znabb
2008-03-13, 19:28
Jag hade velat omformulera det till enbart om du byter ABS enheten , väldigt sällan du kör ventilpaketet helt torrt alt får luft i det i normala fall.

Bara att köra på och lufta som en gamal amazon.

Tänk dock på en sak : Är du osäker så lämna bort jobbet.
Aldrig kul att bli utan bromsar på en bil , roligare då att spela rysk roulett på annat sätt.

Ett tips. ;-)


Lämna in och lufta,800:- inkl bromsvätska+jobb är inte dyrt.dessutom blir det riktigt gjort.

Premis
2008-03-13, 22:42
Lämna in och lufta,800:- inkl bromsvätska+jobb är inte dyrt.dessutom blir det riktigt gjort.

Billigare med 100kr i material när man är rätt säker på att man fixar det ;) ..

Allvarligt, det låter väldigt enkelt, jag fixar det så länge jag inte behöver VAS/VAGCOM (eftersom jag inte har något interface för CAN hemma).

Premis
2008-03-13, 23:17
Läste på VWVortex att den manuella lådan delar oljebehållare .... det var intressant, vad kan det innebära. Blir till att forska vidare i det imorgon.

Manny
2008-03-13, 23:21
det är kopplinge som går på samma vätska. hydrualisk koppling serru.

Mr dOhC
2008-03-14, 06:54
Enl. Finn's kommentarer tidigare i tråden så verkar det inte vara så att man behöver VAS'en / VAG COM om man skall byta. Har bestämt för mig att man måste köra några pumpcykler för att fylla aggregatet när det är nymonterat (läs: pumpens inre kanaler/ventiler är tomma) för att få ut luft och att inte torrköra den ..

Jo jag läste vad han skrev också, jag uttryckte mig lite fel bara. Menade det inte som att du är tvungen att göra så utan bara att möjligheten fanns :-)

Premis
2008-04-04, 21:51
Nån som har koll på hur man luftar kopplingen också? Vart sitter nippeln nånstans och är det nåt speciellt att tänka på? I så fall blir det 5 nipplar att lufta ur istället för 4 som 'vanligt'.

Fråga två är vätskevolym som man behöver?

Finn du hade lite koll på det där va? :)

SundH
2008-04-05, 17:13
dra ur lite över en deciliter per hjul så har du nya vätska i hela systemet. Så en halvliter borde räcka om det går bra. Går det dåligt och du behöver göra om så kan man behöva lite till

Manny
2008-04-05, 20:26
kopplingen luftar du på cylindern som sitter på växellådan.

Premis
2008-04-10, 23:26
dra ur lite över en deciliter per hjul så har du nya vätska i hela systemet. Så en halvliter borde räcka om det går bra. Går det dåligt och du behöver göra om så kan man behöva lite till

Jag fick det till 1.15L när jag kollade i en utskrift ifrån Bentley till Jetta 2005/2006 .. om det ens går att jämföra, stod t.ex. inte vilken växellåda det handlade om.

Blir hur som helst till att köpa ett par burkar så man har.

Frågan som kvarstår är hur proceduren går till, om man behöver röra pedalen på något sätt etc (om jag nu tvunget måste lufta kopplingen .. bromsarna känns betydligt viktigare ..).

Jag är ägare till en gammal hederlig luftman (http://www.luftman.se) numera så jag tänkte använda den med t.ex. 1.0 bars tryck. Har fler bilar som behöver luftas ..

Manny
2008-04-10, 23:31
ja absolut inte mer än 1 bar, jag har också en sån, o använde den på min gamla LT31 där burken sitter i kupén under panelen. burken small av från cylindern och jag har ½ liter bromsvätska i hela kupén.

Premis
2008-04-10, 23:35
ja absolut inte mer än 1 bar, jag har också en sån, o använde den på min gamla LT31 där burken sitter i kupén under panelen. burken small av från cylindern och jag har ½ liter bromsvätska i hela kupén.

Har hört talas om det där problemet .. sedan kan man trycka ut packningarna också tydligen så det verkar lite huvudlöst att rekommendera att man kopplar den till vilket däck som helst utan att kolla trycket. Många kör ju uppåt 3 bar i sina däck.

Hur som helst, jag antar att du körde högre tryck än 1 bar då det small av, eller så satt det inte fast riktigt?

Manny
2008-04-10, 23:38
ja det var säkert 2,5-3 bar i det däcket jag använde (lastbilsdäcket), tryckte sen tillbaks burken (sitter bara itryckt i gummitätningar) o sänkte trycktet till ca 1 bar sen funkade det utmärkt, att trycka ut packningar o grejer har jag aldrig haft bekymmer med.

Premis
2008-04-10, 23:44
ja det var säkert 2,5-3 bar i det däcket jag använde (lastbilsdäcket), tryckte sen tillbaks burken (sitter bara itryckt i gummitätningar) o sänkte trycktet till ca 1 bar sen funkade det utmärkt, att trycka ut packningar o grejer har jag aldrig haft bekymmer med.

Tror inte det ska vara några problem, bara jag kommer på hur man gör kopplingen om den nu måste göras .. annars är det nog lugnt.

Manny
2008-04-10, 23:53
tror det bara är att öppna nipplen på slavcylindern (på lådan) när du har tryck på burken.

Premis
2008-04-12, 23:42
Räcker det att sätta en slang på aktuell nippel och tappar ut eller måste man ha en annordning med backventil? .. I.o.m. övertrycket så borde problemet att dra in luft bakvägen vara eliminerat ..

.. släppar låsningen i nacken så blir det väl lite mek imorgon :)

BALAN
2008-04-13, 01:54
det räcker med en slang. så öppnar du nippeln några sekunder så det rinner ut bara. å pumpa å öppna osv. Vet inte hur många gånger ni andra pumpar mellan varje gång. jag pumpade en gång dom sista gångerna. blev ett jäkla fjutt ut ur nippeln endå

Premis
2008-04-13, 17:32
Färdigt ... jösses vad luft det kom ur bromsarna, mycket man samlat på sig på ett år :). Summering: BRA ATT BYTA.