handdator

Visa fullständig version : Monterat på coilovers, vad tänka på?



BasRutten
2008-03-10, 17:57
Som sagt, vad bör jag tänka på vid sänkningen av min MK3 16v?
Bör jag byta nåt vid krängningshämmaren? Nåt stag eller nåt som bör bytas?

Ska göra en framvagnsinställning nästa vecka då kopplingen ska bytas.

Mvh. Mattias

znabb
2008-03-10, 20:40
Som sagt, vad bör jag tänka på vid sänkningen av min MK3 16v?
Bör jag byta nåt vid krängningshämmaren? Nåt stag eller nåt som bör bytas?

Ska göra en framvagnsinställning nästa vecka då kopplingen ska bytas.

Mvh. Mattias

köp och montera nya fjäderbenslagringar.gör hjulinställning.

dra ej åt de två "brickorna" som man justera höjden hårdare än nödvänligt.

Applicera ev koppapasta på den yta på gängan som Brickorna för fjäderjusteringen ska sitta på så lossnar det lättare.

BasRutten
2008-03-10, 21:30
köp och montera nya fjäderbenslagringar.gör hjulinställning.

dra ej åt de två "brickorna" som man justera höjden hårdare än nödvänligt.

Applicera ev koppapasta på den yta på gängan som Brickorna för fjäderjusteringen ska sitta på så lossnar det lättare.

Fjäderbenslagringar bytta. Ska dra på kopparpasta på gängorna vid kopplingsbytet (tack för tipset). Funderade även på att dra på silvertape på gängorna för att skydda dessa mot stenskott osv.

Jocke_M
2008-03-11, 04:59
Bra tråd har, funderat på samma saker nu när jag beställt coilovers till min mk1a.

Undrar över varför man ska man byta fjäderbenslagringar?

Sen att dra på ett lager silvertejp på gängorna kan ju va bra kanske? Fast finns ju bättre tejp. På gammjobbet så hade vi nån plastig/gummiaktig tejp som va grym när vi sandblästrade med stålsand, tålde ganska mycket stryk . Ska se om jag kan få en sån rulle därifrån, så sätter jag det om den fäster bra.

Sen att sätta kopparpasta låter ju bra men det kanske sammlas massa skit i pastan som blir slipmedel när man börjar skruva på dom igen? :)

Raz
2008-03-11, 08:35
Skälet till att man brukar byta fjäderbenslagringar samtidigt är för att slippa göra om jobbet efter ett tag, då spar man även in pengarna för en framvagnsinställning (om man byter direkt alltså).

Genuine
2008-03-11, 09:17
Vad kostar en framvagnsinställning?

Finns det någon större anledning att väga in hjulen o göra hjulinställningar?

//G

Jocke J
2008-03-11, 09:42
Vad kostar en framvagnsinställning?

Finns det någon större anledning att väga in hjulen o göra hjulinställningar?

//G

Brukar kosta från 700kr och uppåt.

Bilen får bättre köregenskaper, alltså drar ej snett osv.
Sen om du kör runt med dålig framvagnsinställning så kan det slita oerhört mycket mer på däcken, så det är värt att kolla upp hjulvinklarna och få de justerade efter du sänkt bilen.

R.Grönberg
2008-03-11, 10:01
Så länge det inte är alumium ben så går det ju med kopparpasta, annars hoppas jag ni vet att det bara blir värre och ärgar värre med kopparpasta på alu.
Och måste sedan påpeka att det bara är bossebildoktorn och 240 raggarn vid korvkiosken som använder kopparpasta=)

Genuine
2008-03-11, 10:44
Brukar kosta från 700kr och uppåt.

Bilen får bättre köregenskaper, alltså drar ej snett osv.
Sen om du kör runt med dålig framvagnsinställning så kan det slita oerhört mycket mer på däcken, så det är värt att kolla upp hjulvinklarna och få de justerade efter du sänkt bilen.
När behöver man göra framvagnsinställningar? Varje gång man ändrar höjden på coilsen, antar jag. Men även när man byter fälgar? Andra tillfällen?


Jag har mätt andelen gänga kvar på mina coilovers och satt (på milimetern) samma på höger resp. vänster sida (olika fram o bak dock). Räcker det, eller måste man vara mer precis?

//G

Lillen
2008-03-11, 12:51
OM du gör en "cornerweight" så väger de bilen på alla fyra däck.
Då kommer du med allra största säkerhet INTE att ha någon av coilsen lika höga.
Detta för att bilen väger olika i alla hörn.

Så nån liten skillnad går fint så länge du inte ens mätt det med vågar!

Jocke_M
2008-03-11, 18:09
Skälet till att man brukar byta fjäderbenslagringar samtidigt är för att slippa göra om jobbet efter ett tag, då spar man även in pengarna för en framvagnsinställning (om man byter direkt alltså).


Tack för svaret. Lika att byta dom då.