handdator

Visa fullständig version : Bältespåminnare, GOLF V



Eddy
2008-03-10, 15:09
Bältespåminnaren fungerar inte alltid på förarsätet i min bil. Passagerarsätet fungerar men inte på min plats.. Ibland kan det börja pipa under körning men i vanliga fall ska det pipa redan när man börjar köra.. Det visas inte heller någon symbol i displayen att man inte har bälte om jag t ex är själv i bilen och inte har bälte.. Har ni några tips? Detta märkte jag efter att VW kollat lite felkoder men sina instrument och bytt en tändspole. Något som jag kan göra själv?? Vill helst inte lämna in den för en sån grej..

outlaw
2008-03-10, 20:41
Bältespåminnaren fungerar inte alltid på förarsätet i min bil. Passagerarsätet fungerar men inte på min plats.. Ibland kan det börja pipa under körning men i vanliga fall ska det pipa redan när man börjar köra.. Det visas inte heller någon symbol i displayen att man inte har bälte om jag t ex är själv i bilen och inte har bälte.. Har ni några tips? Detta märkte jag efter att VW kollat lite felkoder men sina instrument och bytt en tändspole. Något som jag kan göra själv?? Vill helst inte lämna in den för en sån grej..

Troligtvis bälteslåset !

Finn
2008-03-10, 21:15
Säker på att d e förarstolen som varnar. Har vart med om att d glappar i "avkännaren" i passagerarstolen så att bilen trodde att nån satt i passagerarstolen å varnade då när man satt själv i bilen. Prova att trycka /dunka lite i passagerarsätet när felet kommer. Alt. tryck i bältet i låset på passagerarsidan.

Premis
2008-03-10, 21:33
Liknande problem i min, givaren i passagerarstolen är inställd på att mäta myggvikt så den piper t.o.m. när jag lägger mina solglasögon där. Nåt är galet, ska se om dom kan fixa det i samband med service när jag lämnar in den (säkert inget komplicerat).

Eddy
2008-03-11, 08:49
Jag kanske skrev lite galet men passagerarstolen fungerar som den ska.. Det är förarstolen som inte larmar för bälte. Sitter det en "avkännare" i förarstolen som i passagerarstolen eller fungerar det på något annat sätt där?? För han måste känna av när jag sätter mig isf..

Finn
2008-03-11, 19:24
Har för mig att d inte sitter en sån avkännare i förarstolen. Bilen gör väl som en annan å räknar kallt me att nån sitter i förarstolen när den körs.

outlaw
2008-03-11, 20:06
Liknande problem i min, givaren i passagerarstolen är inställd på att mäta myggvikt så den piper t.o.m. när jag lägger mina solglasögon där. Nåt är galet, ska se om dom kan fixa det i samband med service när jag lämnar in den (säkert inget komplicerat).

Inte för att jag hade några som helst problem med min ,men jag kodade om instrumentet så jag slipper varningen helt å hållet ! Höll fan på å bli tokig på plingandet :

Eddy
2008-03-11, 21:15
Har för mig att d inte sitter en sån avkännare i förarstolen. Bilen gör väl som en annan å räknar kallt me att nån sitter i förarstolen när den körs.

Så tror jag också att det fungerar men frågan är varför det slutat pipa?? Det visas inte heller någon symbol i displayen som förrut.. Jag är slarvig med bilbälte så det där pipandet fick mig alltid att använda det. Ingen som kan ge tips??? Som sagt slutade det fungera efter att VW haft sin dator kopplat i bilen och bytt en tändspole.

Wargen023
2008-03-12, 09:48
Liknande problem i min, givaren i passagerarstolen är inställd på att mäta myggvikt så den piper t.o.m. när jag lägger mina solglasögon där. Nåt är galet, ska se om dom kan fixa det i samband med service när jag lämnar in den (säkert inget komplicerat).
Jag hade precis samma problem, ibland när någon suttit på pasagerarasätet började det plinga after att de hoppat ur bilen. Och ibland plingade det av ingeting och man fick banka lite på sätet för att få det att sluta. Fick det åtgärdat på garanti efter vissa påtryckningar, nu krävs det åtminstånde fem-tio kilo för att det ska plinga och den funkar perfekt i övrigt.

Finn
2008-03-12, 19:42
Så tror jag också att det fungerar men frågan är varför det slutat pipa?? Det visas inte heller någon symbol i displayen som förrut.. Jag är slarvig med bilbälte så det där pipandet fick mig alltid att använda det. Ingen som kan ge tips??? Som sagt slutade det fungera efter att VW haft sin dator kopplat i bilen och bytt en tändspole.

Kan ju vara så att bälteslåset säger att bältet sitter i hela tiden. Då får du ju inte upp symbolen. Svårt å sitta å gissa så här. Jag tycker du borde uppsöka verkstan å be dom kolla. Vi kommer ändå ingenstans av att sitta här å dra teorier.

Premis
2008-03-12, 20:01
Jag hade precis samma problem, ibland när någon suttit på pasagerarasätet började det plinga after att de hoppat ur bilen. Och ibland plingade det av ingeting och man fick banka lite på sätet för att få det att sluta. Fick det åtgärdat på garanti efter vissa påtryckningar, nu krävs det åtminstånde fem-tio kilo för att det ska plinga och den funkar perfekt i övrigt.

Jag nämnde det när jag bokade service så dom skulle försöka fixa det sa dom, på garantin som jag understrykte. En ny bil skall fungera så dom kan inte komma och hävda slitage (då får dom med min sambo att göra som främst har suttit där).

Finn
2008-03-12, 20:31
D bör gå på garanti såvida inget e helt galet som visar på yttre åverkan. Typ att nån tömt en colaburk i bälteslåset. Men du behöver nog inte oroa dig.

Motin
2008-03-17, 09:39
Inte för att jag hade några som helst problem med min ,men jag kodade om instrumentet så jag slipper varningen helt å hållet ! Höll fan på å bli tokig på plingandet :

Hur gjorde du detta ?

EDIT: Ingen som kan svara på detta ?

Motin
2008-03-25, 11:07
ingen som vet hur man stänger av påminnaren ?

Särkelä
2008-03-25, 11:28
Man kodar bort det me en data som finnes på VAG.

Motin
2008-03-25, 12:38
Jopp förstod nästan att en dator/utrustning användes, men jag tänkte om killen i fråga hade gjort på något enkelt sätt via menyerna i färddatorn etc etc..

VAG kan man ju alltid åka till för att fippla med databoxen i bilen, det vet jag :).

Premis
2008-03-25, 23:11
Skulle gå på garantin i min bil i alla fall. Dom ska fixa det imorgon på VW så jag hoppas det löser sig.