handdator

Visa fullständig version : Luftning bromsar?



claes_gewali
2008-03-09, 21:11
Hej!

Hur luftar man bromsarna på golf 3 gti? ABS

Vilken ordning skall jag lufta dem?
Skall byta all bromsvätska, den är liksom lite grön, inte bra.
Har precis gått igenom alla OK och smort upp glidytor på beläggen, kollat skivor o.s.v.

Är det något särskillt man ska tänka på när det är abs?
Hur mkt olja rymmer systemet?

HRC
2008-03-10, 21:25
Detta är svarat på ett gäng gånger så kolla i gamla forumet.

Sök på "luftning/lufta OCH bromsar/na"

Enklast är om man har ett speciellt lock med en slang som är kopplad till ett däck så behållaren blir trycksatt (finns på mekonomen bl.a.). Då kan man göra det själv utan medhjälpare. Men de ~ 2,6 bar som man har i lågprofildäck blir alldeles för högt tryckt, locket brukar bara smälla av. Jag brukar sänka däcktrycket till 1,5 bar ungefär. Det räcker bra. Sen är det bara att skruva upp nipplarna och stänga när det kommer ren, klar bromsvätska och inte bubblar längre. Kolla nivån i behållaren ofta och fyll på innan det går för lågt.

Snåla inte med bromsvätskan! Det är mer än man tror som ska ut genom alla rör, även fast de är tunna.

Ordningen är : höger bak, vä bak, hö fram, vä fram.

Har du en senare årsmodell (-96 and on) kan man lufta ABSen via diagnosuttaget med VAG-Com eller motsv. men det behövs bara om ABS-ventilpaketet är helt tomt. (Fast det låter fränt :)) Annars är det ingen skillnad på bilar med ABS.

Tänk på att innan luftning klämma ihop ev. lastkännande ventil till bakbromsarna med en spännrem eller limklämma eller nåt så den öppnar fullt. Inte alla bilar har en sådan.

Nu skrev jag visst en anvisning ändå. Hoppsan. Ja, så kan det gå. Kan ju vara bra att ha en i nya forumet också kanske.

claes_gewali
2008-03-11, 20:27
Tack för det!!
Reggade mig här höromdagen, så jag kännde inte till att det fanns ett gamalt forum, får helt enkelt hitta det och se vad för matnyttigt det finns där..

Fireball
2008-03-11, 20:57
Då är det väl på sin plats att man önskar dig välkommen hit då :-)

Det gamla forumet hittar du längst ner i menyn till vänster, det bör öppnas i nytt fönster om du inte har en popup-blockerare som är lite skumt kalibrerad.

Det finns MASSOR av information där, men sökmotorn kan vara lite lömsk.
Om du skriver mer än ett sökord är det läge att ändra "sökmetod" till läge "Och" (normalt står den ställd i läge "Hela meningen" vilket kan ställa till det).

Lycka till med letandet!