handdator

Visa fullständig version : Färgkoder för högtalar kablar till GOLF IV



Jens
2007-05-17, 01:16
Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig med följande info. Killen som hade bilen före mig monterade bilstereon själv -och såg inte fördelen med ISO-kablage utan klippte bort iso-kontakten och skarvade med eltejp (så förskräckligt ut!!) Hursomhelst så ska jag montera en ny stereo och passar på att montera dit ISO-kontakter igen. Den stora frågan är, vad är färgkoden för högtalarna? Jag vill veta specificerat vilken är + och vilken är - i respektive par. Den gemensamma nämnaren är att alla par har en kabel som är brun med ett sträck på -den andra kabeln är -om jag minns rätt -i regel enfärgad och samma färg som strecket på den bruna. Kan jag utgå från att den bruna kabeln med sträck är minus kabeln -då minus från stereon är brun enfärgad. Vill inte chansa på detta och få ljudet ur fas, så det vore jättesnällt om någon som vet kan hjälpa mig, alt dra ur sin stereo och bara läsa av på kablaget som brukar vara uppmärkt. Alternativet är att jag monterar ner inredningen och tittar på högtalarna, men vill helst undvika då det blir en väldans massa extrajobb...


// Jens

ypzilon
2007-05-17, 10:40
VF: + blå/vit, - brun/vit
HF: + röd, - brun/röd
VB: + röd/grön, - brun/grön
HB: + blå, - brun/blå