handdator

Visa fullständig version : Bromsskivor och belägg - orginal eller inte?



Andersson Racing
2008-03-09, 13:26
Är det stor kvalitetsskillnad mellan orginal eller ex mekonomens? Ska byta runt om för att med gott samvete kunna köra på bana men vet inte om jag skall satsa på orginal eller pirat typ mekonomen alt ad-center. Eller kanske ännu värre bromsar?

Vad säger ni?

mvh Per

TheDeadDorkster
2008-03-09, 17:25
Köper du brembo, ferodo, EBC, eller original kommer du inte bli besviken.

superrille
2008-03-09, 18:42
skall du köra på bana, så hade jag lagt någon mer krona på beläggen. med GTIMk1 så har du redan ventilerade skivor, och de räcker långt om du inte vill uppdaterar till 280mm skiva.

jag kör carbotech XP-10 (används bl a inom rally grupp N), och med dagens låga dollarkurs, borde de ligga på ca 1000kr/par.

körde två hela säsonger, och då kör jag enbart bana, 0 eller 100 på bromsen mao :-) och de har aldrig tappat grepp. fäller dock en hel del damm, men det är ju bara spola bort och behöver bli varma innan de tar ordentligt.

Andersson Racing
2008-03-09, 18:52
Gäller gti 16v -94.

/ Per

Holmgren
2008-03-09, 19:14
Kolla med Pean Sweden. Han kan verkligen bromsar och har bra priser med.

Gullideckel
2008-03-09, 19:25
Jag köpte bromsbelägg på Mekonomen(märket vara något franskt tror jag) och dom känns sämre än mina 17 år gamla slitna originalbelägg som satt på innan....så dom bör man nog inte använda på nån bana..

VWGolIV
2008-03-09, 20:41
Jag har ferodo från Micro på min bil fram, enbart för att jag inte hade kontanter när ja behövde byta utan det blev på kortet.

Dock fungerar de bra på gatan, men inte på bana.

Dave the brave
2008-03-09, 22:11
Om du inte måste byta skivor så satsa på värre belägg. Det räcker ganska långt. Dra luftslangar från fronten till hjulhusen så ventileras den varma luften bort bättre. Och som Holmgren säger, ring till Pean Sweden och rådfråga. Har själv köpt mina bromsar där och han kan som sagt sina grejer, tror han själv kör racing aktivt om jag inte minns fel.

Andersson Racing
2008-03-10, 08:37
Tack för svaren, dessa tar jag till mig. Tror jag satsar på orginal skivor, 288 mm om de passar samt värre belägg fram och orginal bak.

mvh Per