handdator

Visa fullständig version : Skrikande hastighetsmätare!



mattiask
2008-03-07, 21:38
Har fått problem med att hastighetsmätaren skriker å skorrar samt visaren hoppar en del. Är det bara att byta vajer eller är något fel i själva huset?

pekka kiiskilä
2008-03-07, 21:59
Det är säkerligen vajern så byt den först.

JettaSport
2008-03-08, 07:11
Har fått problem med att hastighetsmätaren skriker å skorrar samt visaren hoppar en del. Är det bara att byta vajer eller är något fel i själva huset?

Jag har bytt mätarhus 2 eller 3 gånger... bytte wire först, men de gjorde inget. Inte drevet heller.

Finns ingen riktig lagring i mätarhuset på ingående axel. tror de e därför de går sänder så ofta.

Håll med om att de skriker o skorrar mer dagar de e kallt?
Då jag maxade upp värmen i kupén vet jag att det eventuellt släppte för stunden(men de e ju ingen hjälp).

Manny
2008-03-08, 11:34
Jag har exakt samma symptom i min mk1 gti -83. Med lite värme så släpper det....

Jag misstänker vajern framför allt. Kallt = kortare vajer, varmt längre vajer) alltså att den inte greppar riktigt i hålet i mätarhuset.
Har dock inte haft tid o fixa det ännu så vi får se vad det är sen.

Jimmy
2008-03-08, 15:42
Hade samma problem och löste det enkelt och permanent genom att trycka in vajjern så hårt jag kunde in i bilen genom torpedväggen.

Ta tag i vajjern vid torpedväggen och tryck in den allt du har..

Kan funka för dig med.

mattiask
2008-03-08, 18:39
Tack för alla svaren!


Hade samma problem och löste det enkelt och permanent genom att trycka in vajjern så hårt jag kunde in i bilen genom torpedväggen.

Ta tag i vajjern vid torpedväggen och tryck in den allt du har..

Kan funka för dig med.

Detta skall provas =). Om inte de hälper byter jag vajjern.