handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp snabbt (GOLF V -05)



Eddy
2008-03-07, 22:35
Har fått problem med min nya Golf -05, 2.0 4-motion. Den har gått 4000 mil. Idag tändes en gul lampa (motorlampa) för avgasrening. Bilen började hacka och tappade ork, gick knappt att köra. Jag stängde av motorn och väntade i 20 min. När jag sedan starta bilen igen lyste lampan fortfarande men bilen gick något bättre, dock inte helt normalt. Vad har hänt?? Någon som kan ge tips på vad det är som spökar?? Problemet är bara att jag befinner mig i Finland och måste ta mig hem :) Tacksam för alla svar...helst snabba :)

Jag funderar på att komppla från strömmen från batteriet för att kanske "nollställa" elektroniken hmm någon idé?? Någora koder som går förlorade???

Mvh

Tody_86
2008-03-08, 00:56
Hade exakt samma problem med min Golf gti 06:a lämnade in den o så kollade dom upp om de va några felkoder med datorn..kom fram till att de va en tändspole som va pajj..byttes dö smidigt..

Eddy
2008-03-08, 08:57
Hade exakt samma problem med min Golf gti 06:a lämnade in den o så kollade dom upp om de va några felkoder med datorn..kom fram till att de va en tändspole som va pajj..byttes dö smidigt..

Vad gick det kalaset på??

Någon som har fler tips??

jönsson
2008-03-08, 09:54
troligt viss en spole, de e väldit vanligt

Cullberg
2008-03-08, 10:17
Som ovan säger är nästan med 99% säkerhet tändspolen! Inte lätt att få tag i det i Finland nu kanske! Men kostar väl någon tusenlapp har jag för mig?!

Eddy
2008-03-08, 14:03
Som ovan säger är nästan med 99% säkerhet tändspolen! Inte lätt att få tag i det i Finland nu kanske! Men kostar väl någon tusenlapp har jag för mig?!

Fixat! Det var en tändspole så ni hade rätt :) Mycket hjälpsammare personal här på VW, dessutom tog de emot mig idag, lördag! Kostade mig 70 € allt som allt. Dock tycker jag att bilen nu rycker lite vid gaspådrag och speciellt i 4:an växel samt att bältespåminnaren nu inte piper som förrut. Kanske något som fixar sig med tiden??

En annan fundering.. I instruktionsboken står det att det ska komma upp ett textmeddelande i displayen att man ska uppsöka en verkstad när varningslampan för avgasreningen tänds, alltså den som tändes för mig.. Någon sådan text visades aldrig för mig.. Vad kan det bero på??

Eddy
2008-03-09, 10:13
1. Hmm bältespåminnaren fungerar inte på min plats (förare).. Slutade fungera efter verkstadsbesöket.. Men de har inte gjort något annat förrutom kopplat på datorn och bytt tändspolen. Gick på 5 min... Några tips??

2. Sen vill jag gärna veta varför jag inte fick någon varningstext i displayen att besöka verkstad när motorlampan tändes. Det ska komma enligt boken. Vad tror ni?