handdator

Visa fullständig version : byte av vindruta Golf 2



NeXeN
2008-03-06, 21:29
Hur gör man det smidigast?

Någon som vet någon bra guide med bilder hur man går till väga?
Alla tips tackar man för :)

Lillen
2008-03-06, 21:56
Är den inte limmad så trycker du ut den med hjälp av 2 vänner.
Du frågade om "smidigast" så då kan man ju låna sugkoppar på glasmästeriet.
De två kompisarna står på utsidan med sugkoppar och du inne i vikandes upp gummilist och trycker på med ett jämnt tryck.

Annars blir det de bonniga sättet!
En som trycker på rutan med fötter och de andra viker gummilist.

Finns många sätt.........är något bra?

JettaSport
2008-03-08, 08:16
Är den inte limmad så trycker du ut den med hjälp av 2 vänner.
Du frågade om "smidigast" så då kan man ju låna sugkoppar på glasmästeriet.
De två kompisarna står på utsidan med sugkoppar och du inne i vikandes upp gummilist och trycker på med ett jämnt tryck.

Annars blir det de bonniga sättet!
En som trycker på rutan med fötter och de andra viker gummilist.

Finns många sätt.........är något bra?

Som lillen säger.
Det bonniga viset gjorde jag på då jag tryckte ur den. satte mig i förarstolen, satte upp fötterna uppe i vänstra hörnet på rutan. pillade ut listen över plåtkanten på bilens kaross, och la rätt mycket tryck med benen.
när den ger sig liiite så fortsätt rulla gummilisten allteftersom den kommer. Akta så du inte skickar ut rutan på motorhuven till sist.

Lät glasmästaren sätta tillbax ny ruta , så de e väl inget jag kan riktigt beskriva däremot tyvärr. men fort gick det iaf. kanske 10 minuter.

Junfors
2008-03-08, 08:42
Man kan ju pilla ut gummilisten från insidan med en mjuk skruvmejsel, sidorna och uppe vid taket går fint att trycka ut bit för bit sen går det mycket lättare att trycka ut rutan enligt ovan nämda sätt. Lyfter man ut listan innan är ju risken mycekt minde att den spicker pga stenskott osv i rutan.

Sätta i nya rutan gör det enklast med en kabel och såpavatten. Lägg kablen i rutlistens fördjupning(där karrosen ligger sen), börja i nederkant på rutan och ha där ett bra överlapp på kabeln. Spruta rikligt med såpavatten på gummilisten, fräst på den del som ska in i kupén. Lyft tillbaka rutan på bilen, trä i rutan på karossen i nederkant, pressa tillbaka rutan i öppningen så gott det går. Käckt att ha ett par polare som vid detta läget trycker på rutan utifrån, inte för hårt utan såpass att den aldrig åker ut när du börjar dra i kabeln för att vika gummilisten över karosskanten, jobba dig systematiskt runt rutan och se till att du får in/över gummilisten hela vägen runt. Till sist trycker du till rutan och ser till att den hoppat in som den ska.

Lättare att göra detta om man är flera händer med det funkar bra själv också.. tro mig =).

Lillen
2008-03-08, 11:52
Precis man måste nästan vara flera.
Annars blir man galen och till slut går saker sönder =(