handdator

Visa fullständig version : Polo GTI 1.8T 150HK



Råbbert
2008-03-06, 10:38
Undrar vad ni har att säga om denna lilla pjäs..
Verkar inte vara så vanlig allefall...
Är det samma motor som var i MKIV GTI?

Kollade lite tider och med polon org. kör man jämt med en MKIV steg 1. Hur mycket kan det skilja i vikt på dessa bilar (på ett ungefär)?

Tror att polon skulle kunna passa mig/oss perfekt..

Är det någon här på klubben som har en och kan berätta hur du/ni upplever bilen.
Har sett en intressant -06 med 1700mil för 169.000:-

Jo jag vet, för dessa pengar får man ju en MKV GTI, dock med mycket mer mil...Vad skulle ni ha valt?


MVH/ Robert
VW Fox 1.2 -06
VW Lupo 1.4 -99

www.garaget.org/bertrob

lojden
2008-03-06, 11:29
Golfen väger ca 1300kg. Sökte lite på google och polon verkar väga runt 1200kg(?)

ThomasT
2008-03-06, 11:30
Har sett en intressant -06 med 1700mil för 169.000:-

Jo jag vet, för dessa pengar får man ju en MKV GTI, dock med mycket mer mil...Vad skulle ni ha valt?

Det skilljer ju bara 10-15kkr så jag skulle lätt välja Golfen då den är en betydligt vuxnare och moderna bil. Du får mao bedydligt mer för pengarna.

Råbbert
2008-03-06, 11:58
Det skilljer ju bara 10-15kkr så jag skulle lätt välja Golfen då den är en betydligt vuxnare och moderna bil. Du får mao bedydligt mer för pengarna.

Jasså, Thomas du hänger också här fortfarande :)
Det var jag som slog följe med dig engång när vi skulle testa lite 402m körning. ( Hasslösa) Har för mig att din röda då var org. medans jag körde en blå med bsr steg 3, lite annan front, och kjolar osv.
Vad kör du nu för tiden?

Ja visst är det så mycket mer bil om man väljer golfen...
Får försöka hålla mig från att byta bil denna sommar... Och spara en slant till, så man kan leta fin MKV istället =)
En ED30 vore mumma att ha i garaget...

Tackar för svaren..


MVH/ Robert
VW Fox 1.2 -06
VW Lupo 1.4 -99

www.garaget.org/bertrob

onk
2008-03-06, 19:58
Jag körde en sådan Polo i somras på kurvig småväg och konbana.

Vill minnas att den var rätt trevlig men kändes lite tunnare och bullrigare än Golf V som man oxå kunde provköra.
Men det ger ju lite mer GTi känsla så det gör ju inget;)

Motorn hade ett jäkligt gött insugsljud iaf!
Föredrog den i konbanan mest för den lät gött och kändes mest mk2..

Hur som, en trevlig bil. Mk4 har ja knappt åkt så kan inte jämföra tyvärr.

Barbapappa
2008-03-06, 23:13
Jag testade en Polo gti i somras samma eftermiddag som jag testade mk5 gti & mk5 gti tdi dsg. Polon var ju sannerligen inte vad jag hade hoppats på, stroppig i fjädringen när det var ojämnt underlag och känsla i styrningen var ju inte på topp direkt...

Motorn kändes ju inte så värst rapp heller, insugsljud hade dom ju inte snålat på, men vad hjälper det, tyckte inte det var nån go karaktär på motorn. ;-)

Fortfarande tror jag det är en jäkligt kul bil OM man kostar på sig ett bättre chassi och lite chippning eller så. Men det är väl VW's taktik, det fick väl inte bli en mk5 gti-killer. ;-)

Nä det var en himla skillnad på mk5 gti'n, mer 'färdig' bil direkt.

Tyckte den Polon du hade hittat verkade dyr Råbbert, har för mig att jag såg helt nya för strax över det priset för inte så lång tid sen ju?

Råbbert
2008-03-07, 10:07
Jo efter att funderat lite så tror jag att jag ska fösöka hålla löftet jag gav till sambon... "inget bilbyte förrens till sommaren -09"
Hur ska det klaras av?
Återstår att se var priset ligger om nått år, men att golfen e mer bil verkar ju glasklart.
Gillar även GT´n med TSI snurran, har det förresten kommit fram någe bra trimm till någon av dem ännu? (140/170hk)


MVH/ Robert
VW Fox 1.2 -06
VW Lupo 1.4 -99

www.garaget.org/bertrob

PoloGTI
2008-03-07, 13:20
HEJ!

Är en stålt ägare av en Polo GTI 1.8T! Att jag valde just denna bil var 1: fick bilen till ett bra pris (helt ny!), 2: det finns så många Golf GTI V (hur många Polo GTI 1.8T finns "därute"?).

Bilen känns och är billigare än storebrosan. Men bilen har en motor som grymt trimvänlig! Har i dag rullat 2000 mil utan prob! Har endast chippat bilen med BSR trim ( 197 hk / 290 Nm) bilen går grymt bra och trevlig väghållning!
Storebroren har jag kört ifrån några ggr! Även Honda Civic Type-R, Focus ST m.fl har fått sig en rejäl match! :) Har vägt bilen med mig i samt 75% bensin i tanken = 1140 kg... Insugningsljudet inbjuder till buskörning!

Ett tips, köp en med farthållare just för att behålla den rosa lappen... :)

Barbapappa
2008-03-08, 01:14
bilen går grymt bra och trevlig väghållning!Har du gjort nåt med chassit eller är det standard?

PoloGTI
2008-03-08, 13:04
Inget gjort med chassit. Håller med dig att bilen känns "struttig" över gupp men bilen har kort hjulbas sen tycker jag att chassit pallar bra med 200 hästkrafter. Inget våldsamt "drag" i ratten vid fullgas. Dock har bilen svårt att få fäste. 205:or är för "smalt" samt ett vrid på 290 nm gör sitt... :( Har provat med 225:or men d blev för brett för hjulhusen. Har dock kollat in 18" med 215:or. Sänka bilen vet ja ej om ja vill..? Kanske fjäderbenstag? Har ej hittat några.. :( Du kanske vet?