handdator

Visa fullständig version : Jetta 82a problem



gasten
2008-03-05, 22:16
Vet inte riktigt hur jag ska skriva. Men jag har problem min jetta startar inte. Har besin fram till förgasaren men mer vet jag inte. Vet Inte var jag ska börja titta
vad jag kan leta efter. Funderar på att byta ut alla vakumslagar. Nya tändelar, osv
Bilen tänder till i bland men går jätte svagt. Nu står han på laddning då jag kört ut batteriet.
Mycket tacksam för tips.

mt4base
2008-03-05, 23:26
Att det kommer fram bensin har du redan kollat. Nästa grej är att kolla gnistan. En svag punkt på de där gamla Jettorna är mycket ofta tändkablarna. Släck ljuset i garaget och titta på tändkablarna samtidigt som någon drar på startmotorn. Ser du gnistor då kan det mycket väl vara tändkablarna som lider av överslag.

Börja inte riva urskiljningslöst i allt på en gång. Titta på slangarna och böj lite försiktigt i dem och se om de har skador. Byt de du ser har defekter osv. Jobba metodiskt.

Lycka till!

gasten
2008-03-06, 15:29
Ingen som har några mer förslag?? ska bytta tändkablar och tändstift + lite vakumslag i kväll.

Barbapappa
2008-03-06, 18:45
Ta loss stiften och kolla om du får gnista, känn även på tändkablarna, vissa bilar man har kollat på har ju tändkablarna varit hårda som pinnar och inte funkat så jättebra. ;-) Standard servicen på dessa gamla pärlorna brukar ju innefatta nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspets, kondensator. En bil behöver ju även luft så kolla hur det ser ut på luftfilterfronten också när du ändå är på gång. Det är ju förhållandevis billiga grejer ändå till dessa bilarna, för en fem-sexhundra spänn får man ju typ allt beroende på inköpsställe, gött att veta att sakerna är nya också! ;-)

gasten
2008-03-08, 18:04
Nu har jag fått bilen att starta seg men han startar . går på tomgång. men trycker jag till på gasen så vill han dö.
Jag har nya stift tändkablar. bytt lite slagar inte alla men håller på att gå igenom dom. Det lustiga är att detta bara kom. bilen gick hur bra som helst innan.
gasar jag till så kan det även bli förgasarsmällar. Blir snart galen måste få bilen att fungera.
tips????

mt4base
2008-03-08, 19:10
Kan tändningen flyttat sig? Har du kopplat alla tändkablarna rätt? Skjuter den "bakåt" tyder det ju på att nått är väldigt fel.

Ännu en klassisk sak kan vara förgasarfotsgummit. Om det inte är bytt kan det vara ett sorgebarn. Det finns på biltema har jag hört. Inte så märkligt att byta heller. Drar det tjyvluft under förgasaren kan man få många underliga fel gångmässigt i motorn.

Har du bränslefilter? Bytt det? Kan ju vara så att det kommer fram soppa men inte tillräckligt mycket eftersom filtret är tätt??

Lycka till!