handdator

Visa fullständig version : Fördelare till 2E-block i Golf GTi Mk1



superrille
2008-03-05, 18:19
hallå,

bygger nu ny motor till golfen (Golf GTi MK1 -83) enligt upplägget på FAQ/Teknik här på GTi Forumet.

i min gamla motor (1,8l) satt det en brytarlös fördelare med vaccumklocka och den passar ju inte, som det beskrivs, i 2E-blocket. dock skulle jag vilja ha kvar brytarlöst system och oförändrad elektronik i Golf:n (dvs ej modernare tändbox mm).

frågan: vilka fördelare (bosch-nr el lik) passar? dvs i 2E-blocket och med 83:ans eletronik/styrning.

någon som vet, har råd/tips?

Raz
2008-03-05, 18:56
Har du läst FAQn noga?
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=37

Speciellt det här stycket:

Du tar din gamla fördelare, längst ner vid drevet finns det ett stift igenom fördelaren. Slå ur detta stift. Detta kan kräva mycket våld, eventuellt att du borrar ur halva och slår ur resten. Gör likadant med fördelaren från 2E motorn. Titta på 'hållarna'. Du ser att den nya fördelaren har mycket större skiva längst ner, din gamla fördelare måste du göra en adapter till så den får lika stor skiva. Ta drevet från 2E motorn, och sätt på din fördelare.

superrille
2008-03-05, 22:05
Har du läst FAQn noga?
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=37

Speciellt det här stycket:

jepp, motorn som jag bygger är med ett block UTAN fördelare, så det är därför jag söker efter en ny fördelare. annars hade jag nog löst det så som det är beskrivit :-)

Raz
2008-03-05, 23:01
Köp min fördelare och ta drevet :-)

superrille
2008-03-07, 11:08
hallå,

bygger nu ny motor till golfen (Golf GTi MK1 -83) enligt upplägget på FAQ/Teknik här på GTi Forumet.

i min gamla motor (1,8l) satt det en brytarlös fördelare med vaccumklocka och den passar ju inte, som det beskrivs, i 2E-blocket. dock skulle jag vilja ha kvar brytarlöst system och oförändrad elektronik i Golf:n (dvs ej modernare tändbox mm).

frågan: vilka fördelare (bosch-nr el lik) passar? dvs i 2E-blocket och med 83:ans eletronik/styrning.

någon som vet, har råd/tips?

vill ha igång motorn innan solen börjar gassa för mycket :-)

2 triss-lotter till den som kan hjälpa mig med ovan problem/möjlighet! :-D

Quattro_mannen
2008-03-07, 19:16
Om du har kvar din fördelare från gamla 1.8 spisen så e de bara att svarva en adapter mellan block och fördelare,sedan köper du ett nytt fördelardrev till
orginal 2E fördelare...Bara att slå ut tappen som håller drevet på fördelaraxeln
och montera det nya derevet från 2E org. fördelaren,sedan kan du köra med din gamla fördelare på 2E motorn.(så har jag gjort iaf)

Mvh Nicklas

mrpipen
2008-03-07, 19:25
Om du har kvar din fördelare från gamla 1.8 spisen så e de bara att svarva en adapter mellan block och fördelare,sedan köper du ett nytt fördelardrev till
orginal 2E fördelare...Bara att slå ut tappen som håller drevet på fördelaraxeln
och montera det nya derevet från 2E org. fördelaren,sedan kan du köra med din gamla fördelare på 2E motorn.(så har jag gjort iaf)

Mvh Nicklas

hur ser adapten ut? några mot och bilder på den?

Quattro_mannen
2008-03-07, 20:49
Nää,tyvär har inga bilder...mätte diametern på 2E fördelaren och svarvade sedan en distansring som monterades med krympassning på gamla fördelaren.
Ser ut som en stor tjock bricka typ...

superrille
2008-03-07, 22:44
det finns alltså ingen "färdig"/original fördelare att använda sig av?

Quattro_mannen
2008-03-07, 23:04
det finns alltså ingen "färdig"/original fördelare att använda sig av?

Ingen som passar rakt av vad jag vet,om du ska köra hallgivare och vacumklocka så blir det nog till att bygga om din gamla.