handdator

Visa fullständig version : Trimma 1.8 RP(90hk) med enkla medel?



JettaGTS
2008-03-05, 13:20
Behöver lite inspiration, vill ha lite mer power i kärran, men vill behålla originalspisen, kom med idéer och förslag på vad man kan göra..
Jag kan börja med vad jag tänkt mig...

*Extraktorgrenrör(Värt det?)
*Sportavgassystem
*Konfilter á la K&N(Värt det?)
*"Chip"(Har sett ett "chip" på ebay och blocket som skrämmer upp 90hk till 98hk, stämmer det?)

Det skall inte vara några större modifikationer helst...
Sen undrar jag om man kan få motorn att bli piggare vid högre varv, den har bra bottendrag, men segar sig på de högre varven.

Manny
2008-03-05, 13:28
chip är nog utslängda pengar tror jag, Kamaxel hade jag börjat med iaf, finns en till salu på torget tror jag. Annars är extraktor lämpilgt, filter hjälper knappast.

gicke
2008-03-05, 16:59
..och dubbla weber 45or!!

Manny
2008-03-05, 17:25
hehe, ja det hade nog funkat bra!

börne
2008-03-05, 18:07
Inte för att vara taskig men du får nog inte ut så jätte mycket effekt ur den motorn utan överladd eller att lägga ut mycket pengar.En i grunden vassare motor typ någon gti modell hade gett bättre respons på trim.

Jani Hast
2008-03-05, 22:06
Kostar mer än det smakar.

Lättas är att hinka ner en GTi snurra.

JettaGTS
2008-03-06, 22:59
Kostar mer än det smakar.

Lättas är att hinka ner en GTi snurra.

Tack för svaren.
Men vet att det är lättast med en GTI-snurra, vet att det inte är värt utan att överladda osv.
MEN, ville veta vilka "småsaker" man kan göra som FUNKAR på en sån motor, och som inte kostar bilens dubbla värde.
Hittills kommer jag på:

*Extraktorgrenrör
*Sportavgassystem
*Konfilter á la K&N
*Värre kamaxel

Några fler förslag?
Kanske en annan topp som passar bolt on utan större modifikationer?
Vill inte börja bygga om hela motorn då mina kunskaper inte är så värst tillräckliga =)

Jani Hast
2008-03-07, 01:12
Tack för svaren.
Men vet att det är lättast med en GTI-snurra, vet att det inte är värt utan att överladda osv.
MEN, ville veta vilka "småsaker" man kan göra som FUNKAR på en sån motor, och som inte kostar bilens dubbla värde.
Hittills kommer jag på:

*Extraktorgrenrör
*Sportavgassystem
*Konfilter á la K&N
*Värre kamaxel

Några fler förslag?
Kanske en annan topp som passar bolt on utan större modifikationer?
Vill inte börja bygga om hela motorn då mina kunskaper inte är så värst tillräckliga =)

Börjar man räkna på vad all dom sakerna med inställnig av "sprutet" skulle kosta av vad man kan få så är det inte billigt heller.

Manny
2008-03-07, 01:20
"Öppet" filter på en RP är knappast värt jobbet ens...

Men en beggad kam kan man ju hitta för nån tusing ibland. Extraxtor kostar nog mer än en gtimotor skulle jag tro, om man inte hitta beggat kanske. Men beggade extraktorrör e sällsynt skulle jag våga påstå.

Men en beggad gtimotor kostar nog lika mycket som en kam kan jag tänka mig.

Golf-Vicke
2008-03-07, 02:20
Kostar mer än det smakar.

Lättas är att hinka ner en GTi snurra.

Vad krävs då för att få en tex 112 hk gti snurra att fungera när det sitter en RP motor original? Bara "plug and play" eller måste mycket göras?

mrpipen
2008-03-07, 08:39
Vad krävs då för att få en tex 112 hk gti snurra att fungera när det sitter en RP motor original? Bara "plug and play" eller måste mycket göras?

Måste byta ut kabelstammen till en från gti. Bilen kommer sen inte kunna besiktigas, måste göra en hel del innana den går att besiktigas med ett sådant motor byte. Finns mer och läsa på vv.se

Golf-Vicke
2008-03-07, 11:23
Måste byta ut kabelstammen till en från gti. Bilen kommer sen inte kunna besiktigas, måste göra en hel del innana den går att besiktigas med ett sådant motor byte. Finns mer och läsa på vv.se

Okej, tack för infon!
Behöver jag även växellåda från gti? Min känns väldigt fräsh

R.Grönberg
2008-03-07, 14:21
Okej, tack för infon!
Behöver jag även växellåda från gti? Min känns väldigt fräsh

Tveka inte på ett chip. Gjorde det på min Etanoljetta som gick på 100% e85 och det blev en helt annan bil. vart bra mkt piggare.

dit med ett extractor, kam, såga liet i luftburken med och kör med ett nytt org filter, Känns bättre och låter festligare med=)
Och ngt chip av ngt slag så tror jag det blir helt ok bättre än org

mrpipen
2008-03-07, 16:39
Okej, tack för infon!
Behöver jag även växellåda från gti? Min känns väldigt fräsh

beror på om du vill att instrumenten i instrumentpanelen ska funk. kör själv en 4 petad CL låda på min gti =)

Thomas
2008-03-07, 18:50
Behöver lite inspiration, vill ha lite mer power i kärran, men vill behålla originalspisen, kom med idéer och förslag på vad man kan göra..
Jag kan börja med vad jag tänkt mig...

*Extraktorgrenrör(Värt det?)
*Sportavgassystem
*Konfilter á la K&N(Värt det?)
*"Chip"(Har sett ett "chip" på ebay och blocket som skrämmer upp 90hk till 98hk, stämmer det?)

Det skall inte vara några större modifikationer helst...
Sen undrar jag om man kan få motorn att bli piggare vid högre varv, den har bra bottendrag, men segar sig på de högre varven.

Jag skulle börja med extraktor rör, ett annat avgas system, och kamaxeln. det öppna filtret ger ingen direkt märkbar effekt, men det blir lite annat insugsljud. Men det är mycket bättre att hissa ner en gti maskin, eller g60 osv.

znabb
2008-03-07, 20:59
Jag skulle börja med extraktor rör, ett annat avgas system, och kamaxeln. det öppna filtret ger ingen direkt märkbar effekt, men det blir lite annat insugsljud. Men det är mycket bättre att hissa ner en gti maskin, eller g60 osv.

Jag skulle köpt en GTI 16V direkt i stället för att lägga alla dessa pengar på alla saker som nämns ovan.....

P.Hagel
2008-03-07, 23:07
122 hk RP oettinger hadde min far.

-KN filter.
-2" avgas.
-Oettinger styrbox till bränslet.
-Vassare kam.

Många undrade vad som var gjort med denna bil,för den gick bra.
Detta gordes vid 3.000 mila service.
Bilen rullade 7.400mil på 11år.

Och rullar än i dag.
Men om det var värt pengarna ....nja.Knappast Nu men då.

Bastard66
2008-03-08, 00:42
jag skulle helt klart göra som Znabb beskrev.. Grunda med en bil som redan har lite krut i motorn tex. gti 8V eller 16V en gti 8V kan du ju få för ingenting i dag (mk2 ettan e ngt dyrare =) )...

Jocke J
2008-03-08, 01:01
Jag skulle börja med en ordentlig service.
Nya stift,luftfilter,olja+filter,ställa tändningen,kondition på tändkablar etc..

Men det kanske du redan gjort...

Golf-Vicke
2008-03-08, 02:50
beror på om du vill att instrumenten i instrumentpanelen ska funk. kör själv en 4 petad CL låda på min gti =)

Fasen att det skall vara så krångligt att få lite krut i bilen:P Får väl bli en g60 istället.