handdator

Visa fullständig version : Importera för eget bruk



R.Grönberg
2008-03-05, 00:32
Satan satt och kollade på mobile.de och hittade en jävla massa man blev sugen på där borta.
en polo g40 vore ballt,
eller en riktigt fin golf g60
eller varför inte en derby g40? =)

Hur är det att importera dom till sverige?
Vad kostar det allt som allt?

Vågar man ta hem ngt trimmat och importera?

Manny
2008-03-05, 01:55
måste va orginal på besiktingen iaf.

Fredrix
2008-03-05, 02:09
Saxat från teknikensvarld.se :

STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem. På bilprovningen gör du en registrerings- och kontrollbesiktning. Pris 2 170 kronor. Bilens utländska registreringsdokument är underlag.
Boka registreringsbesiktningen innan du åker i väg för att köpa bilen så att du slipper kötid. Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten.

STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer räkning på skrotningspremien på 1 500 kronor samt en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!


...och som Manny skrev så får den inte vara mera modifierad än att den går igenom reg.besiktningen.

Jocke_M
2008-03-05, 03:04
Men skrotningspremien finns väl inte nåmer?

Mr dOhC
2008-03-05, 03:09
6-8k:- skulle jag säga att du får räkna med klart hemma i swe, blir det billigare så är det bara bra, men mer är inte sannolikt.

Jag var nere 2006 och hämtade en bil. Är inte alldeles enkelt. Jag åkte ihop med en kompis så vi delade på alla reskostnader så som hyrbil, "hotell" m.m. Vi hade som lite Autobahn semester, var nere i ca 5dar, en mkt rolig resa om jag får säga det, speciellt om man gillar att köra bil ;-). Blev mkt åkande hit och dit innan vi båda hade varsin bil. Som tur var hade vi en Golf V TSI med Navi. Störtskön bil och utan navi hade vi varit helt lost.

Köp PRIVAT och inget annat. Det som jag såg av x antal firmor när vi var nere va inte mkt att ha!! Jag hade kollat upp flera st olika på nätet, både privat och på firma. Dom på firma såg fina ut på bild, sen kom man ner och det var rena ¤"#%¤, man kan också undra hur det står till med mätarställnig och annat på dom. En del såg ut som kriget rent ut sagt, på mätaren stod det 12k mil, jo tjena...

Det viktigaste skulle jag säga för att hålla ner kostnaden är att se till att förbreda så mkt som möjligt hemifrån innan man åker ner. Bestäm med säljare så att han håller bilen tills du kommer ner, men ta även kontakt med ett par andra så att du har nån backup. Det går ju visseligen att lösa, internet cafè tex.

Det är inte självklart med språket därnere, många som inte kan eng, kan du eller känner nån som kan tyska som du kan ta med är det att föredra.

Det krånligaste av allt skulle jag säga är att fixa skyltar. Det gör du på zulazungstelle (osäker stavning). Glöm inte passet. Ha gott om tid till det. Tänk på att det nog har stängt på helgen, kan hända att det finns öppna nånstans. Du och säljare åker dit ihop. Första ska han avregistrera sina skyltar för den bilen. När det är klart kan du fixa nya. Det är här det kan bli problem med språket :-P. Där jag var kunde dom inte ett jota eng. Som tur va kunde säljaren av min bil hjälpa till med den biten :-).

När du köper skylt köper du också en försäkring som gäller tills du har kommit hem och fått registererat bilen i swe. Det går att lösa olika alternativ, giltighets dagar. Jag är osäker på exakt vilka det finns men jag tog 15 dagar. Kostade allt som allt 1500:- har jag för mig, skyltar och försäkring, dvs du kör hem till swe och kör sen lagligt hemma inom dessa 15 dagar. Det står klart och tydligt tryckt på skylten årtal och datum när den slutar att gälla. Fältet där datum står har olika färg beroende på vad det är för typ (Om jag kommer ihåg rätt). Jag hade iallafall röd och den gällde i 15dagar. Det var lite lurigt för först påstod dom att det inte fanns nåt 15dagars alternativ. Jag visste att det skulle finns då jag hade med mig en kompis som hämtat bilar innan.

Det är minst sagt rörigt. En snabb resumè, hoppas du hänger med. Du går in på typ som fd posten, tar en kölapp, väntar 100år på din tur. Får hjälp som tar 100år. Blir skickade till ett rum intill där det står en stackare och trycker skyltar. Där löser du försäkring och bet den. Sen går du tillbaks in på "posten", tar en ny lapp och väntar 100år :-P. Får hjälp igen, tillbaks till tryckerit igen, bet igen, får din skylt. Går ut monterar den, går in igen tar en ny kölapp till en annan disk och får tillslut med dig en gubbe ut som ska klistra fast ett "skattemärke" på skylten......Å sen var det klart :-P

Väl hemma i swe kostar reg besikt 1750:- (lite osäker) och vägning 800:-

Resa ner: Flyg/Bil.
Ryan Air flyger till Frankfurt Hahn, 2006 = 500:-

Väl nere: ev Hyrbil/Bränsle/annat transportsätt, mat/övernattning.
Ska ni övernatta så leta efter Gaststette (osäker stavning), klart billigast.

Bilen: Skyltar, Försäkring.

Resa hem: Bränsle, Färja/Bro

Väl hemma: Ursprungs kontroll/Vägning/Reg besiktninig,
EDIT: ja just det skrot premien också ;-)


En liten bild sammanfattning :-P

Det var varmt!!!, näää sensorn sitter inte i *****
http://img127.imageshack.us/img127/1007/dsc00476bu6.jpg (http://imageshack.us)

Det blev en och annan öl framåt kvällen
http://img219.imageshack.us/img219/5899/dsc00478ci3.jpg (http://imageshack.us)

Trot eller ej men jag fick med mig en bil hem ;-)
http://img127.imageshack.us/img127/4835/dsc00477go6.jpg (http://imageshack.us)

Ronny
2008-03-05, 05:30
Saxat från teknikensvarld.se :

STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem. På bilprovningen gör du en registrerings- och kontrollbesiktning. Pris 2 170 kronor. Bilens utländska registreringsdokument är underlag.
Boka registreringsbesiktningen innan du åker i väg för att köpa bilen så att du slipper kötid. Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten.

STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer räkning på skrotningspremien på 1 500 kronor samt en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!


...och som Manny skrev så får den inte vara mera modifierad än att den går igenom reg.besiktningen.




finns ingen skrotpremie längre, och du kan ringa de flesta försäkringsbolag och teckna en "för"-försäkring (kostar 3000.- som du kan dra av på vanliga försäkringen förutsatt att du försäkrar den i samma bolag) riktigt smidigt.
gäller även om du tar hem bilen på egen medhavd trailer, färgan kostar alltid extra mycket om du har interimensskyltar på bilen.. så man kan med andra ord skita i tyskaexportskyltar och bara köra på rödskylt i sverige istället första månaden... allt har förändrats.. kolla in www.vv.se det är också dom som sköter ursprungskontoll nu mera..

ha de gott grabbar

Mr dOhC
2008-03-05, 07:41
färgan kostar alltid extra mycket om du har interimensskyltar på bilen.. så man kan med andra ord skita i tyskaexportskyltar och bara köra på rödskylt i sverige istället första månaden

Jag hänger inte riktigt med vad du menar :-P ?
Vad ska man ha för skylt då :-P
Jag har inte märkt att färjan kostat extra med olika skyltar på bilen :-S

D_Stenlund
2008-03-05, 16:56
robin var ju inte länge sen en jätte fin polo g40 låg ute

R.Grönberg
2008-03-05, 17:55
robin var ju inte länge sen en jätte fin polo g40 låg ute

Om du menar den nyare modellen som låg typ ute i flera månader med några 15" fälgar.

Neee men vem var det som hade en på forumet? =) Riktigt festlig

Manny
2008-03-05, 18:39
Jani hast hade väl en svart?

R.Grönberg
2008-03-05, 20:03
Jani hast hade väl en svart?

japp den jag menar