handdator

Visa fullständig version : Vag vs trim



dollar
2008-03-04, 21:57
Hej

Är det någon som vet hur noga är dom på vag om man kommer dit med motorproblem när det gäller att kolla upp om bilen är trimmad. Jag har hört att det är svårt att se om bilen är trimmad och att det kostar en massa pengar och tid.
Det är nämligen så att min turbo rasade idag(troligtvis). Bilen är en 03:a och har bara gått 5200 mil och cirka 1200 med trim.
Kommer vag att rota efter eventuellt trim eller skiter dom i vilket? Dom får ju sina pengar ändå,det handlar ju bara om de ska komma från mig eller försäkringsbolaget.

Martin

Jocke_M
2008-03-04, 22:27
Hej

Är det någon som vet hur noga är dom på vag om man kommer dit med motorproblem när det gäller att kolla upp om bilen är trimmad. Jag har hört att det är svårt att se om bilen är trimmad och att det kostar en massa pengar och tid.
Det är nämligen så att min turbo rasade idag(troligtvis). Bilen är en 03:a och har bara gått 5200 mil och cirka 1200 med trim.
Kommer vag att rota efter eventuellt trim eller skiter dom i vilket? Dom får ju sina pengar ändå,det handlar ju bara om de ska komma från mig eller försäkringsbolaget.

Martin

Om det inte är nån garanti på bilen från vag eller från bilfirman så borde dom ju inte bry sig..

dollar
2008-03-04, 22:36
Dom borde inte bry sig för det är ju på min maskinskadeförsäkring som jag tänkte ta det på, då den gäller till bilen är 8 år eller 15000 mil.

znabb
2008-03-05, 08:01
Dom borde inte bry sig för det är ju på min maskinskadeförsäkring som jag tänkte ta det på, då den gäller till bilen är 8 år eller 15000 mil.


om det går via maskinskadeförsäkringen (10000 mil?) så är det försäkringsbolaget som avgör om bilen skall repas,nu ör det iofs "bara" en turbo som skall bytas.men om den besiktigas av f-bolaget och de upptäcker att den är trimmad kommer du troligtvis inte bli ersatt.

Finn
2008-03-05, 18:42
Försäkringsbolaget kommer säkert fråga verkstaden om bilen e trimmad. Räkna me d iaf.

dollar
2008-03-05, 20:05
Frågan är ju om vag,typ atteviks kan se om den är trimmad.Jag hörde något om att de inte kunde se det och skulle då vara tvungna att skicka styrboxen vidare för djupare analys.Jag vet inte om det stämmer ,men om så är fallet så borde dom oxå kunna se att den varit trimmad och sen gjorts till orginal igen. Då skulle det ju kvitta om jag lämnar in den trimmad eller orginal.

R.Grönberg
2008-03-05, 20:14
Frågan är ju om vag,typ atteviks kan se om den är trimmad.Jag hörde något om att de inte kunde se det och skulle då vara tvungna att skicka styrboxen vidare för djupare analys.Jag vet inte om det stämmer ,men om så är fallet så borde dom oxå kunna se att den varit trimmad och sen gjorts till orginal igen. Då skulle det ju kvitta om jag lämnar in den trimmad eller orginal.

Det tycker jag känns väldigt lustigt att dom skulle kunna se att den varit trimmad faktiskt. åker du med en kcr boc typ eller var har du?

dollar
2008-03-05, 20:36
Bilen är trimmad genom diagnos uttaget. Det hade varit bra att veta om de kan se om den är trimmad för då måste jag åka iväg med boxen och få den orginal. Om det nu hjälper! Vill dom hitta så kan dom säkert men frågan är hur mycket jobb dom är beredda att lägga ner.

znabb
2008-03-05, 21:06
Bilen är trimmad genom diagnos uttaget. Det hade varit bra att veta om de kan se om den är trimmad för då måste jag åka iväg med boxen och få den orginal. Om det nu hjälper! Vill dom hitta så kan dom säkert men frågan är hur mycket jobb dom är beredda att lägga ner.

om bilen är trimmad via diagnos uttaget gör man väl ingen inverkan på styrboxen????

och genom att "trimma" av bilen via diagnos uttaget bör/kan väl ingen se att den varit trimmad???? (ni som jobbar på VAG kankse kan svara på detta??)

Finn
2008-03-05, 21:14
Man brukar kunna se via VAS'en om dom e chippade.

foffa2002
2008-03-05, 21:23
Finns en bunt sätt att se om den är chipad eller har varit det.
Både i mjukvara eller mekaniskt.

dollar
2008-03-05, 21:48
Med andra ord så kvittar det om jag lämnar in den som trimmad eller orginal? Det är bara att hoppas att dom inte är sugna på att undersöka den så noga!

ThomasT
2008-03-05, 23:15
Med andra ord så kvittar det om jag lämnar in den som trimmad eller orginal? Det är bara att hoppas att dom inte är sugna på att undersöka den så noga!

Borde du inte börja med att ta upp det hela med trimfirman?

Kollar man dina trådar så verkar den inte ha varit helt frisk...

.

outlaw
2008-03-06, 23:05
Dom borde inte bry sig för det är ju på min maskinskadeförsäkring som jag tänkte ta det på, då den gäller till bilen är 8 år eller 15000 mil.

Bolagen har blivit rätt hårda så dom lär säker kolla ivf fråga vag lr dig om bilen varit trimad på någotvis !!

dollar
2008-03-07, 07:11
Jag har bestämt mig för att göra bilen orginal. Då kanske chansen ökar att få ersättning. Jag måste ju ta bort styrenheten och åka iväg med den. Är det någon som har bilder på hur man får bort den?