handdator

Visa fullständig version : Rostskyddsgaranti - hur länge?



mt4base
2008-03-04, 19:28
Hur bedöms rostskador på en Passat från år 2000? Den är rostig på huv och bagagelucka. Skadan fram är väl ett stenskott för där är lacken borta och rosten är ett faktum men hur är det med bagageluckan för där ser det ut som det kommit underifrån/innifrån, dvs lacken är bubblig men har ingen "öppen skada" som på huven - täcks det av någon form av garanti från VAG?

VWGolIV
2008-03-04, 22:54
Jag har 12 års rostskyddgaranti med genomrostning inifrån.

Men det enda du kan göra är att åka till vag och låta dem titta på bilen.

mt4base
2008-03-05, 07:50
Jaha, 12 år, det var länge.
Jo, man får väl ta sig till VAG oavsett men det vore intressant om det fanns nån inside information man kunde ha med sig ang hur de bedömmer. Är det från fall till fall eller finns det fastställda ramar för hur skadan ska se ut för att det ska tas på rostskyddsgarantin osv?

P-plats.se
2008-03-05, 07:50
Dom brukar vara mycket svåra MEN jag lästen en mycket intresant tråd på Passat-forumet om en kille som tillslut lyckades få genom en rostskada på garantin...
Stå på dig!

mt4base
2008-03-05, 09:39
Ja, inte tror jag det ska bli lätt men å andra sidan de måste ju ha en procedur att gå efter när de beslutar om vad som är garanti och inte? Jag sitter själv dagligen med garantiåtaganden (dock ej med rostskador på bilar) och för det jag bedömmer så finns det skrivna och klara regler för vad som kan och INTE kan räknas som garantiåtagande. Tycker att VAG borde ha nån typ av liknande förfarande för det kan väl ändå inte spela roll vart man åker och visar bilen? Det är väl inget den enskilde handlaren står för utan det är väl VAG centralt som administerar kostnaden för garantiåtagandena? Hade det däremot legat på handlaren som sålt bilen ny (är det så?) så kan jag kanske förstå ett ekonomisk intresse för den enkilde bedömmaren på den lilla (?) firman.

Hur som haver. Jag åker och visar bilen och hör vad de säger.

VWGolIV
2008-03-05, 09:39
När det gäller stenskottet så är det ju kört, men just om det är inifrån eller ett ställe som inte är utsatt för väder och vind så har du lättare chans att vinna.

Åk dessutom till mer än en verkstad om du får ett nej på första.

Sen få det skriftligt på papper ang anledningen att det inte skulle gå på garantin, sen jämför du alla och konfronterar dem =)

P-plats.se
2008-03-05, 12:02
Läs denna tråden:
http://vwpc.se/forum/viewtopic.php?t=3290

Återkom sedan så vi får veta hur det går för dig...

Marcus
2008-03-05, 12:35
Lycka till säger jag, deras rostskyddsgaranti är inte värt mer än pappret den är skriven på. Man kan ju alltid elda med den kanske...
Jag var inne hos lokala VW återförsäljaren pga jag hittat en liten tråkighet på insidan av bakluckan. Fick ett mycket kryptisk svar men som kan tolkas som ett hot: OK, vi tar in bilen och kollar på det. MEN, om det visar sig att det inte är ett fall för rostskyddsgarantin så debiterar vi dig för arbetskostnaden för undersökningen.

???

mt4base
2008-03-18, 17:32
Ja, ni belackare hade rätt. Jag var inne och visade bilen innan helgen och de ringde idag och sa att "bilen var för gammal" och det inte ens var lönt att skicka in bilderna till VAG. De skulle ändå neka. Oavsett skulle det aldrig kunnat tas på VAGS rostskyddsgaranti påstod han men att det möjligen kunde gå på nån lackgaranti eftersom listen på bagageluckan på passat var felkonstruerad och att de lackat om många pga att listen "rörde" sig. Ja, det vette 17 hur det ligger till med det men rosten "hade gått för långt" på min, jag skulle kommit in tidigare sa han. Jahapp, det var det.

Får försöka lacka om min lucka på eget bevåg för några fräscha luckor verkar inte finnas att få tag på. En ny kostade enligt killen c:a 4500 tom/olackad. Bläh! Sånt är tydligen livet, sällan nån hjälp att få. Ville bara meddela hur de såg på detta problem, rostskyddsgaranti my ass...

AdamBTW
2008-03-18, 17:57
Enligt vissa VAG verkstäder så får man inte nått på garantin fören det e ett hål, skulle tro det e på de flesta, men i vissa extrem fall kan det kunna funka så som tidigare skrivare säger (VWGolIV) "När det gäller stenskottet så är det ju kört, men just om det är inifrån eller ett ställe som inte är utsatt för väder och vind så har du lättare chans att vinna." men det e väldigt sällan jag sett/hört om detta, så det e bara att sätta slipmaskinen själv i att om man vill ha det fixat, hoppas det blir bra! MVH