handdator

Visa fullständig version : Projekt Insomnia: Golf Vr6 + Volvo



Insomnia
2008-03-04, 18:27
För några år sen har jag gått på detta forum under nic givmemorepower men det verkar inte fungera att komma in på det längre så jag skapade mig ett nytt nic för att dela med mig av mitt projekt..

Jag orkar inte (kalla mig lat) att skriva allt igen utan ber er som kan vara lite intresserade av projektet att följa denna länk INSOMNIA (http://www.zatzy.com/showthread.php?t=313949&page=1&pp=20)

Projektet kortfattat:
Har en Golf vr6 -92 som jag vill göra nåt kul med, det räcker inte att bara trimma orginalmotorn utan här behövs mer ingrepp.
Basen i bygget är golfens chassi som kommer utrustas med fullbur som då blir bärande del i bygget = amatörbyggt, i det kommer volvodrivlina = bakhjulsdrift.
Målet är att få runt 250 hk till sommaren, ett vågat mål, för det kommer behövas mycket jobb och pengar att få den genom besiktningen.
Jag kommer under projektets gång att behöva mycket hjälp så är det något ni vet inte kommer fungera elr svar på något jag frågat så är det bara att skriva här, i zatzy tråden elr skicka ett mail..

Mvh Micke..

Falcor
2008-03-04, 18:35
Ta redan nu kontakt med den SFRO besiktningsman som du har tänkt ska besiktiga bygget och gå igenom med honom vad som krävs för att det ska ses som "amatörbyggt" Du behöver i princip göra ett rörramschassie med plåtkarossen som ytterskal (icke bärande struktur) för att det ska gå igenom.

Insomnia
2008-03-04, 18:42
Ta redan nu kontakt med den SFRO besiktningsman som du har tänkt ska besiktiga bygget och gå igenom med honom vad som krävs för att det ska ses som "amatörbyggt" Du behöver i princip göra ett rörramschassie med plåtkarossen som ytterskal (icke bärande struktur) för att det ska gå igenom.
jag vet det, har haft lite kontakt med sfro. I början på projektet va jag lite naiv o tänkte att det snart skulle vara fixat med en besiktning men jag e inte fullt så naiv längre även om jag toror att allt e möjligt om man bara vill..

Mvh Micke..

Falcor
2008-03-04, 19:09
Ok, ville bara säga till i tid så att du inte lägger massa tid på att bygga grejer som du sedan för göra om eller inte får igenom en SFRO besiktning...

Det börjar bli dags för SFRO besiktning av mitt eget bygge snart och även om det "bara" är som ombyggt fordon så börjar man bli lite fundersam om man glömt nåt....

Insomnia
2008-03-04, 19:23
Planen för sfro besiktning är att ta den bärande buren sist, innan buren ska in så vill jag ha ett ok från sfro på att resten håller måttet. När de ser var jag satt fästning för bakaxel, kardan, växellåda mm så kan de säker peka med hela handen på hur o var jag ska fästa en väl fungerande bur i bilen.

Junfors
2008-03-04, 20:31
Skulle just fråga om du hade en katalysator motor som skulle in men det såg jag i din andra tråd att du fått reda på att det måste vara. Ft motorn vore nog det billigaste alternativet tror jag.

Hur har du tänkt och lösa styrningen? Dvs var ska styrväxeln sitta, från vad ska du ta styrväxeln ifrån? Hur ska du lösa det med ackerman om du ska använda orginalspindlarna? Antar du ska skifa sida på dom!

Insomnia
2008-03-04, 21:24
Skulle just fråga om du hade en katalysator motor som skulle in men det såg jag i din andra tråd att du fått reda på att det måste vara. Ft motorn vore nog det billigaste alternativet tror jag.

Hur har du tänkt och lösa styrningen? Dvs var ska styrväxeln sitta, från vad ska du ta styrväxeln ifrån? Hur ska du lösa det med ackerman om du ska använda orginalspindlarna? Antar du ska skifa sida på dom!

Jomen, junfors, det lutar åt ft motorn. kommer att inhandlas en sån nån vacker dag.
Styrningen har jag faktisk tänkt att låta den va orginal vr6:a, är lite tight mellan växellådan o servostyrningen men det går på centimetrarna att det passar.
För ävrigt så är det tänkt tills vidare att det mesta från framavagnen ska förbli vr6. Vr6:an är ingen lätt motor i sig så det bör oxå hålla för en volvo motor. Right?
Med ställbara coilovers bör man kunna få rätt bra körbarhet även om den kommer vilja gå på tvären rätt mycket.. Men det är lite av iden :)

Junfors
2008-03-04, 21:41
Du menar att du får in orginal styväxel under motor/växellådan, har du passat in det så det styväxeln går precis i skarven då eller? Intressant! underlättare ju en hel del dock.

Insomnia
2008-03-04, 22:00
Du menar att du får in orginal styväxel under motor/växellådan, har du passat in det så det styväxeln går precis i skarven då eller? Intressant! underlättare ju en hel del dock.

Du kan kolla på dessa bilder om det säger dig något
http://picasaweb.google.se/MikaelBertilsson/ObetitlatAlbum/photo#5153461388448399058

http://picasaweb.google.se/MikaelBertilsson/ObetitlatAlbum/photo#5155310930215075586

http://picasaweb.google.se/MikaelBertilsson/ObetitlatAlbum/photo#5157883551200870194


Växellådan ska upp nån cm i fronten för just nu ligger den på servostyrningen (kanske heter styrväxel) Rätta mig om jag har fel..

Junfors
2008-03-04, 22:18
Ja där syntes det ju att du hade styrväxeln kvar, missade det förut. Du har inga problem på höjden, dvs motorn går in under huven utan problem?

Angående frågan med vikt så tror jag säkert inte det blir några problem med vikten på framaxel, volvomotorn och vr6motorn borde vara ganska jämförbara.

När du kollade med Sfro om hur du skulle regga, fick du då nåt svar om hur mycket dom kommer kräva för att det ska bli amatörbyggt fordon, dvs måste det bli rörram till drivlina osv.

Insomnia
2008-03-04, 22:36
Ja där syntes det ju att du hade styrväxeln kvar, missade det förut. Du har inga problem på höjden, dvs motorn går in under huven utan problem?

Angående frågan med vikt så tror jag säkert inte det blir några problem med vikten på framaxel, volvomotorn och vr6motorn borde vara ganska jämförbara.

När du kollade med Sfro om hur du skulle regga, fick du då nåt svar om hur mycket dom kommer kräva för att det ska bli amatörbyggt fordon, dvs måste det bli rörram till drivlina osv.
Kommer bli lite tight mellan motor och huv, men det ska inte fela mycket. felar det nån cm så blir det en bulle på huven, enklaste o smidigaste vägen ;)
Detta är som synes ett budgetbygge och prio ett är att ta det genom besiktningen som amatörbyggt fordon, därför kommer inte tid att slängas på att snygga till saket till denna sommar utan det får jag ta nästa vinter.
Det svar jag fått från sfro om mitt bygge är att det måste bli amatörbyggt fordon dvs det skulle aldrig gå igenom som ombyggt fordon (delvis för att jag kapat i golv o torpedvägg) och amatörbyggt fordon måste ha en självbärande röram som vid besiktning kommer få ett eget chassi nr och jag kommer få döpa bilen till vad jag vill ;)

Därför att jag väntar in i det sista med röramen är att det kommer bli bilens viktigaste del och det finns 1001 sätt att bygga den på. Troligtvis kommer jag lämna bort gygget av röramen till mer erkända bilbyggare byggare..
Mer uppdatteringar kommer efter helgen till zatzys forum.. Jag har tyvär inte än den blekaste om hur och var jag ska mäta för att passa in den nya bakaxeln (kryssmäta från vart och till vart?) men de måste ju fixas på nåt sätt till helgen.

Mvh Micke..

J.L
2008-03-05, 18:32
Ballt projekt, ser fram emot att kolla denna drifta runt kinnekulle i höst då ;)
Lycka till och håll oss uppdaterade!

Insomnia
2008-03-05, 19:28
Ballt projekt, ser fram emot att kolla denna drifta runt kinnekulle i höst då ;)
Lycka till och håll oss uppdaterade!

Ska göra vad jag kan för att du ska få se en rwd golf som lägger rök runt kinnekulle ;)